Halloween II - recensie

Halloween II - recensie

De rockster en horrorfilmmaker Rob Zombie is weer terug met een nieuw deel in de Halloween-franchise.

Verbroken belofte
Twee jaar geleden heeft Zombie veel horrorfans laten schrikken toen hij liet weten dat hij een remake zou maken van John Carpenter's klassieke horrorfilm Halloween. Zombie's film bevatte meer achtergrondinformatie van Michael Myers' jeugd, meer bloederige moordscènes en waarschijnlijk daardoor bracht de remake de regisseur veel geld in het laatje. Hoewel hij gezworen had geen Halloween film meer te maken, kon hij toch geen nee zeggen toen de studio opnieuw een deel uit wilde brengen. Hij voelde zich zo verbonden met 'zijn' Michael Myers en 'zijn' Laurie Strode dat hij weer met hen wilde werken, maar deze verbinding vervreemdt ons van het tweede deel.

halloween 2

Veranderingen
Deel twee gaat verder waar Halloween gebleven was. Laurie Strode wordt in het begin half afgeslacht naar het ziekenhuis gebracht. Een half uur later, zijn we een jaar verder en de lieve Laurie van deel 1 is veranderd in een rebelse tiener met hardrock kleding en passende muziek, helemaal in Zombie's stijl. Naast de lichamelijke verandering heeft ze ook psychologische veranderingen; Myers achtervolgt haar in haar nachtmerries. Maar als het lijk van Myers vermist blijkt te zijn, worden de dromen werkelijkheid en Myers komt terug om het gezin te herenigen, Laurie is namelijk zijn kleine zusje en het enige levende familielid.

Halloween films op een rij
Halloween, John Carpenter (1978)
Halloween II, Rick Rosenthal (1981)
Halloween III, Tommy Lee Wallace (1982)
Halloween 4, Dwight H. Little (1988)
Halloween 5, Dominique Othenin-Girard (1989)
Halloween: Curse of Michael Myers, Joe Chappelle (1995)
Halloween H20, Steve Miner (1998)
Resurrection, Rick Rosenthal (2002)
Halloween, Rob Zombie (2007)
Halloween II, Rob Zombie (2009)
Halloween 3D, Patrick Lussier (2010)

Psyche
De regisseur kruipt in Halloween II volledig in de psyche van de karakters. Dr. Samuel Loomis (Malcolm McDowell) buit zijn bijna-dood ervaring uit door er een boek over te schrijven. Laurie Strode (Scout-Taylor Compton) ziet visioenen van haar broer Michael Myers (Tyler Mane). En we krijgen een kijkje in de wereld van Myers' zieke geest. Deborah Myers (de echtgenote van Zombie, Sheri Moon Zombie) maakt een comeback als hallucinatie die Michael opdracht geeft de familie weer bij elkaar te brengen.

Persoonlijk project
Het is duidelijk dat dit een heel persoonlijk project was van Rob Zombie. De film bevat een aantal referenties naar zijn favoriete genre, namelijk Grindhouse. Maar de film bevat nog veel meer referenties en soms voelt het alsof je in het brein van de filmmaker kijkt. En wat je daar aantreft zijn hele ingewikkelde kronkels. Het begint al met een scène aan het begin van de film, waarin eigenlijk wordt aangegeven, dat Myers wordt gedreven door hallucinaties van een wit paard en zijn moeder. Bovendien wil Zombie er te veel cameo's in plaatsen, zo ben ik nog steeds aan het bedenken waarom het nodig was om "Weird" Al Yankovic een gastoptreden te geven.

Bloederig
Maar één ding is wel heel duidelijk, Zombie weet precies hoe hij om moet gaan met horror. Hij laat altijd het slechte van de mens zien bijvoorbeeld de scène waarin twee lijkschouwers praten over necrofilie, en daar past de no-nonsense aanpak van Myers wel heel goed bij. Gedurende de bloederige film kost het Myers geen enkele moeite om mensen op de meest gruwelijke manieren te vermoorden. Soms gaat het een beetje ver, als hij bijvoorbeeld een hond opeet of als hij een hoofd compleet tot pulp stampt. Zombie deinst niet terug voor geweld, dus dat moet je verwachten in zijn films.

halloween 2_2

Halloween II is alleen geschikt voor mensen met een sterke maag. Dit is een typische film van Rob Zombie vol met referenties naar zijn favoriete dingen in het leven; bijvoorbeeld rock muziek en de duisterheid in de mens, of zoals de Sheriff in de film zegt: "We all have a bit of cavemen in us". Op sommige momenten wordt de film een beetje ingewikkeld,  met name door de hallucinaties, maar dit moet de liefhebbers van het genre zeker niet tegenhouden, om deze effectieve horrorfilm te zien.

Rob Zombie

Tyler Mane
Malcolm McDowell