Punisher: War Zone - dvd recensie

Punisher: War Zone - dvd recensie

The Punisher is terug om zijn vijanden te straffen...

The Punisher
Hoewel het verhaal van Frank Castle, The Punisher, redelijk simpel is; zijn familie wordt vermoord door een maffiafamilie en zijn doel is wraak op alle criminelen, zijn er toch in twintig jaar tijd drie films over deze stripheld gemaakt. Waaronder één uit 2004 met Thomas Jane als Castle en John Travolta als slechterik. Castle is niet zoals andere striphelden van Marvel, zoals Spider-Man en The Hulk omdat zij een sterk achtergrondverhaal nodig hebben waar het publiek zich in kan vinden en er is altijd een bovennatuurlijke of menselijke reden voor hun krachten.

punisher 1

Achtergrond
Om een karakter als Castle op te bouwen als een interessant type, moet de film een gepaste stijl aannemen en moet de filmmaker vooral erg letten op de details. Punisher: War Zone doet dat helemaal niet. De film spreekt de voorgaande Punisher film uit 2004 niet tegen, maar gaat ook niet meer in op het verhaal, dat ons liet zien waarom we eigenlijk medelijden met Castle zouden moeten hebben. In deze film wordt daarop niet meer terug gekomen.

Stripverfilming
Op zich is het logisch dat filmmakers tegenwoordig het achtergrondverhaal laten zitten. Er zijn inmiddels al zoveel films over alle striphelden, dat de voorgeschiedenis niet meer zo belangrijk is. Volgens Lexi Alexander, de regisseuse, heeft deze film veel weg van de stripboeken van The Punisher. De grauwe scènes en brute moordreeksen zijn zo uit de strips overgenomen. De eerste scène, waar Ray Stevenson als Castle een maffiafeestje verpest, laat al meteen het no-nonsens karakter van deze Castle zien. Hoofden ontploffen, lichamen worden in verschillende delen uiteen gereten, kortom niets en niemand in de kamer wordt heel gelaten.

Uiterlijke zaken
Maar één van Castle’s grote vijanden Billy “the Beaut” Russoti, gespeeld door Dominic West, overleeft de aanvallen, hoewel het belangrijkste in zijn leven, zijn uiterlijk, het niet overleeft. Wat volgt is een koekje van eigen deeg voor Castle. Wraak om zijn verloren uiterlijk is het enige wat Billy lijkt te drijven, en hij neemt met zijn verminkte gezicht een nieuwe naam aan, Jigsaw (geen referentie naar de Saw films). Samen met zijn broer, Loony Bin Jim, en een bende standaard bad guys gaat hij achter The Punisher aan. Maar Frank wil niet meer vechten, hij heeft last van schuldgevoelens vanwege een undercover FBI agent die hij per ongeluk doodgeschoten heeft. Diens weduwe (Julie Benz), die Castle dit niet kan vergeven, zegt dan ook: “Who punishes you?” Dan worden zij en haar kind bedreigd en zal The Punisher zijn vijanden nog één keer straffen: “Russoti’s the last one, then I’m done.”

Nep
Het acteerwerk in deze film is uitermate slecht. Ray Stevenson zet een goede, keiharde actieheld neer, maar de rest van de cast kan alleen een beetje stom naar deze actie kijken. Dominic West’s acteerspel is nep en vervelend; hoeveel schurken geven alleen om hun uiterlijk? En Doug Hutchinson als Loony Bin Jim laat ons zo'n scala aan psychologische ziekteverschijningen zien, dat het ongeloofwaardig wordt. Soap speelt een sukkeltje in een politiekantoor en ook die lijkt op een karikatuur. Maar het ergste zijn nog de free runners die drugs smokkelen, ook al hebben ze geen grote rol, ze springen vanaf het begin al rond over het scherm. Je verwacht een tof gevecht als ze oog-in-oog komen te staan met The Punisher, maar juist dan komen ze niet meer in beweging. Net als alle andere figuranten in de film.

punisher 2

Deze dvd bevat aardig wat extra's; een aantal trailers, een audiocommentaar van regisseuse Lexi Alexander en Steve Gainer en een making of van de film. Daarnaast zijn er ook een aantal korte documentaires over de keuze van de wapens, de training, en de aankleding van de karakters en de achtergrond en over Jigsaw. Het is onverwacht om bij zo een middelmatige film, zoveel extra's te krijgen. In de documentaires laat Lexi Alexander weten waarom ze bepaalde keuzes heeft gemaakt, zoals de reden waarom ze zo trouw aan de strip is gebleven en zien we dat Stevenson al een een goede schutter was. De documentaires zijn niet heel leerzaam en vernieuwend, maar omdat ze niet zo lang duren zijn ze de moeite van het kijken wel waard.

En dat is het probleem van deze film. Karakters zijn slecht neergezet door de acteurs, op Castle na. De filmtechniek en de grauwheid waarin New York wordt weergegeven lijken op die van een stripboek, maar de nare moorden lijken weggeslopen te zijn uit een slechte horrorfilm. Mensen die van actie houden, kunnen wel naar deze film kijken, maar voor de rest van de mensheid is het geen aanrader.

Film: gelesterhalfstergrijsstergrijsstergrijsster
Extra's: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster

Titel: Punisher: War Zone punisher dvd