The Pirates of Langkasuka - dvd recensie

Pirates of the Caribbean in een Aziatische setting en met dito vechttechnieken, klinkt apart toch?

In het havenstadje Langkasuka, dat geregeerd wordt door de mooie prinses Raja Hijau, is het een behoorlijke chaos wanneer een groep piraten het plaatsje aanvalt. Deze piraten staan onder leiding van de mysterieuze magiër Black Raven. De prinses die door de ervaren krijger Yarang en het voltallige leger van Pahang wordt beschermd, heeft slechts tijdelijk verweer tegen deze zware aanvallen. Er is eigenlijk maar één mogelijkheid om de aanvallen van de Black Raven te weerstaan en dat is door middel van een mysterieus groot kanon dat op de bodem van de baai voor Langkasuka ligt.

Langkasuka 1

Nu zou je denken, dan vis je dat kanon op uit de baai, maar dat is zo makkelijk nog niet. De enige manier om dit kanon uit de baai te krijgen is met behulp van de zogenaamde Du-lum magie. Deze magie verenigt menselijke krachten met die van zeewezens. Er is echter een probleem. Er zijn niet zo veel mensen die de Du-lum magie beheersen. Lim Kium kent iemand die de Du-lim magie in zich heeft, alleen weet Pari, zoals de jongen die dat heeft, heet, niet hoe hij het moet beheersen. Als de enige persoon die Pari de Du-lum magie kan bijbrengen, weigert om dat ook te doen, zie Lim Kium geen andere mogelijkheid dan zijn uiterste best te doen om dit zelf aan Pari te leren. Terwijl Pari leert en ondertussen de nodige uitvindingen van Lim Kium test, maakt de prinses van Langkasuka zich steeds meer zorgen over de toekomst van haar rijk omdat ze de aanvallen van Black Raven maar amper kan pareren. De jonge krijger Yarang doet echter zijn uiterste best om het rijk veilig te houden.

Cast en crew
Wanneer we te maken krijgen met Thaise films, dan wil het wel eens voorkomen dat de namen van cast- en crewleden niet direct een belletje doen rinkelen. Toch is regisseur Nonzee Nimibutr wel enigszins bekend. Als we het resumé van deze man er bij pakken zien we daar bijvoorbeeld Bangkok Dangerous op staan, en dan hebben we het niet over de recente film met Nicolas Cage, maar Bangkok Dangerous uit 1999. Met The Pirates of Langkasuka, wat overigens een vreemde titel is voor deze dvd aangezien de film overal bekend staat onder Queens of Langkasuka, maar dit terzijde, probeert Nimibutr een stijl te creëren, die gedeeltelijk probeert te lijken op het alom bekende Pirates of the Caribbean, maar dit dan weer met Thaise vechtkunsten overgiet. Anananda Everingham speelt de jonge Pari op een manier waar je sympathie voor kunt opbrengen en ook de andere castleden lijken behoorlijk op hun plaats, en toch blijft er het onbestemde gevoel achter dat er iets mist.

Langkasuka 2

Heel bijzonder kunnen we de meegeleverde extra's niet noemen. Wat interviews en een B-roll.

The Pirates of Langkasuka, of beter gezegd Queens of Langkasuka, is een film waar veel meer in gezeten had. Grafisch ziet het er allemaal prima uit, grote veldslagen, de nodige knokpartijen in Thaise vechtstijl en schitterende beelden maken echter nog geen fantastische film. De film begint veelbelovend maar bevat ook behoorlijk wat foutjes en inconsistenties. Je kunt met deze film zeker wel een leuke avond hebben, maar dan moet je wel door de gebreken van deze film heen kijken. De effecten van de Du-lim zijn wel erg mooi in beeld gebracht, maar al met al stelde deze film me toch een tikkeltje teleur.

Film: gelestergelesterhalfstergrijsstergrijsster
Extra's: gelestergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: The Pirates of Langkasuka (Puen yai jom salad) The Pirates of Langkasuka dvd