Spirited Away - dvd recensie

Spirited Away - dvd recensie

Spirited Away van Hayao Miyazaki is een pareltje en tevens een mijlpaal binnen de animatiewereld.

Verhuizing
Het verhaal leest als een modern sprookje. Chihiro is een meisje van tien jaar oud. Grootse dingen staan haar te verwachten, ze gaat namelijk verhuizen. Onderweg met haar ouders, komen ze via een omweg terecht bij een verlaten pretpark met heerlijke eettentjes. Wanneer de ouders door hun gulzigheid veranderen in varkens, is het aan de kleine Chihiro haar ouders te redden. Het pretpark blijkt een toevluchtsoord voor spoken en geesten, met centraal gelegen een badhuis. Chihiro krijgt er een baantje en kan alleen door hard te werken, haar ouders weer terug krijgen. Er zijn vrienden, maar tegelijkertijd wordt het haar ook flink moeilijk gemaakt.

spirited away

Spirited Away is een fantastische getekende animatiefilm, die zowel voor jong als oud geschikt is. Een goed voorbeeld hiervan is dat deze film zowel de publieksprijs op het Cinekid festival als op het Amsterdam Fantastic Film Festival won. De met waterverf getekende achtergronden, het oog voor kleine details, het is met zoveel liefde gedaan. Miyazaki heeft de meest uitbundige karakters weten te creëren, maar het zijn zeker geen karikaturen. Neen, het zijn personages van vlees en bloed. Het verhaal is meeslepend en voor je het weet alweer afgelopen. Knap voor een film van ruim twee uur, die over het algemeen vrij kalm van tempo is. Na afloop kan het niet anders dan dat de film je diep van binnen geraakt heeft. Ik durf dan ook te wedden dat menig kijker na afloop de ogen niet droog kon houden.

Japanse Disney
De Japanse Walt Disney noemen ze hem wel, Hayao Miyazaki.  Echter, deze 'ze' zitten er met dit goedbedoelde compliment naar mijn mening naast. Miyazaki maakt namelijk animatie die vele malen mooier is. Spirited Away, maar ook in eerder en later werk, gaat het om eenvoud en ingetogenheid. Duidelijk afgebakend goed en kwaad zoals in Disneyfilms, heb je niet in Miyazaki's animatiefilms. Personages zijn het namelijk beide, zoals ieder mens goede en slechte gewoonten heeft.

Tweede Jeugd
Begin jaren negentig werd anime in Nederland geïntroduceerd onder het label Manga, hoewel je waarschijnlijk al in aanraking was gekomen met Japanse animatie, zoals bijvoorbeeld met de in Japan getekende tv-series Calimero en Vrouwtje Theelepel. Maar met de komst van het label Manga, werd het startschot voor anime pas echt gelost. Een werkelijk verwoestend startschot. Niet alleen zorgde Manga ervoor dat het nog jaren heeft geduurd voordat men Japanse animatie als Manga bestempelde (terwijl Manga juist de verzamelnaam voor de Japanse stripvorm is), maar het bracht ook de meest extreme series en films uit waardoor er een compleet vertekend beeld ontstond van wat anime was. Juweeltjes zoals Akira en Ghost in the Shell uitgezonderd, waren het vooral de gewelddadige en seksueel getinte tv-series en films die er werden uitgebracht.

Miyazaki brak al in het Westen door met Princess Mononoke, maar Spirited Away maakte hem onsterfelijk en zorgde zo tevens voor een mogelijk nieuw platform voor anime. Met een Oscar en een Gouden Beer op zak voor Spirited Away, kon anime beginnen aan een tweede jeugd in het westen. Hayao Miyazaki is inmiddels 68 jaar oud. Hij heeft al meerdere malen zijn vertrek aangekondigd bij studio Ghibli, de studio die hij mede oprichtte. Gelukkig voor ons is zijn vertrek nog even uitgesteld.

spirited away

Extra's: grijsstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster
Deze dvd bevat geen extra's

Spirited Away is betoverend mooi, staat op eenzame hoogte tussen andere (animatie) films en is een aanrader voor zowel jong en oud, alsmede kijkers die eigenlijk niks met Japanse animatie hebben. Deze film overstijgt namelijk het medium animatie en behoort tot een van de mooiste films van het afgelopen decennium.

Te koop vanaf 28 juni 2007.

Hayao Miyazaki

Rumi Hiiragi