Brothers - recensie

Brothers - recensie

Een prachtig drama over twee jonge broers die gekweld worden door de problemen in hun leven.

Plot
In de nieuwe film Brothers van Jim Sheridan, staan twee broers centraal. De oudste broer Sam (Tobey Maguire) heeft een fijn leven met zijn vrouw Grace (Natalie Portman) en twee dochters. Hij is een strikte en gedreven marinier en gaat voor de vierde keer op missie naar Afghanistan. Zijn vader (Sam Shepard), ook een oorlogsveteraan, is trots op hem. Zijn jongere broer Tommy (Jake Gyllenhaal) komt net terug uit de gevangenis. Hij probeert met zijn terugkeer in de maatschappij ook zijn leven weer op de rails te krijgen, maar dat wordt hem moeilijk gemaakt doordat zijn vader teleurgesteld is in hem; niets wat hij doet is goed genoeg. Maar dan gebeurt er iets waardoor het leven van al deze mensen overhoop wordt gegooid. Ze krijgen bericht dat Sam tijdens zijn missie is omgekomen. Tommy helpt zijn schoonzus en zijn nichtjes over deze schok heen te komen, maar moet tegelijkertijd nog zelf voet op vaste bodem zien te krijgen.

En dan  -geen spoiler, want in de trailer te zien-, komt Sam terug. Hij is niet overleden. Hij was gevangen genomen, maar werd gered door Amerikaanse mariniers en wil nu meteen zijn vrouw en kinderen zien.

Brothers

Volwassen worden
Je kunt het niet laten om de drie jonge acteurs nog als tieners te zien. Op dit moment zijn ze rond de dertig, en alledrie hun carrière al vroeg begonnen. Als dertien-jarig meisje speelde Natalie Portman een beginnende huurmoordenares in Léon. Tobey Maguire speelde een tiener in The Ice Storm, The Wonder Boys en The Cider House Rules. En Jake Gyllenhaal speelde al op jonge leeftijd in October Sky en Donnie Darko. Dit werkt allemaal ten voordele van Brothers, waarin het lijkt alsof ze jongvolwassenen zijn die net de grote sprong naar volwassenheid, met de daarbij horende verantwoordelijkheden, hebben gemaakt.

"Accept yourself, then everybody loves you."
Sheridan laat de levenspaden van de twee broers op een hele aangrijpende manier zien. De ene keer zien we Sam, nog gelukkig met zijn leven, zijn broer die verscheurd is door schuldgevoelens, ophalen uit de gevangenis. Een andere keer zien we hoe Grace, Tommy en de kinderen schaatsen terwijl Sam vast zit in Afghanistan. De broers wisselen dus met elkaar van plaats. En als de film te droevig dreigt te worden, worden we weer wakker geschud met beangstigende momenten. Het script van David Benioff, de regie van Sheridan en het acteerwerk van Portman, Gyllenhaal en Maguire werken perfect samen. Ze laten ons zien hoe een leven na een oorlog verwoest kan worden. Terwijl Tommy, eenmaal uit de gevangenis, zijn leven weer moet oppakken, verdringt Sam de gebeurtenissen in Afghanistan en kan die dus niet verwerken. Ondertussen groeien zijn broer en zijn vrouw echter steeds dichter naar elkaar toe.

"Your brother is a hero."
Jim Sheridan, die eerder met In the Name of the Father heeft bewezen dat hij kan werken met personages die traumatische gebeurtenissen hebben meegemaakt, heeft in dit geval ook echt geluk gehad met zijn fantastische cast. Op het moment dat Sam terug komt uit Afghanistan, zet Maguire hem neer als een gebroken man. Doordat hij zoveel is afgevallen voor de rol, lijken zijn ogen groter en donkerder. Dit geeft zijn karakter precies datgene wat zo beangstigend is. Zijn gezicht is zo vertrouwd, maar toch heel onvoorspelbaar. We zien de angst, de liefde en de haat; we geloven dat hij elk moment kan breken. En daar zijn we bang voor.

"Why don't you try mimicking your brother for a change?"
Jake Gyllenhaal laat zich een beetje meeslepen door de performance van Maguire, maar ook hij speelt een karakter waarbij je de verandering in zijn gezicht kan zien. Bovendien is het terecht dat hij in de schaduw staat, aangezien zijn karakter ook heel zijn leven in de schaduw van zijn grote broer leeft. Portman speelt een mix van schuld, spijt, angst, pijn en trots. Ze laat nooit een steek vallen. Ze speelt Grace nooit te overdreven en ze laat nooit emoties achterwege. Ook de jonge Bailee Madison speelt de oudste dochter van Sam en Grace heel realistisch en hartverwarmend.

Brothers

De film gaat over de ontwikkeling en de neergang van een man en is een perfecte samensmelting van goede regie, een goed script en perfecte acteurs. Jake Gyllenhaal is een innemende acteur, het is hartverscheurend om te zien wat hij moet doorstaan. Hetzelfde geldt voor Tobey Maguire, die tegelijkertijd beangstigend en kwetsbaar speelt. Ook Portman is een perfecte combinatie van verschillende emoties. Het verhaal is gebaseerd op de Deense film Brødre uit 2004, maar Brothers voelt zo authentiek dat het lijkt alsof we dit nooit hebben eerder gezien.

Jim Sheridan

Jake Gyllenhaal
Tobey Maguire