The Good Shepherd - dvd recensie (heruitgave)

The Good Shepherd is de  beste spionagethriller van onze tijd..

Althans, dat zegt de achterkant van de dvd hoes die ik onlangs in mijn brievenbus vond. Een veelbelovende zin voor een film met een veelbelovende cast. Edward Wilson (Matt Damon) is superspion bij de CIA en hij is gedwongen getrouwd met zijn huiselijke vrouw (Angelina Jolie). In een roerige tijd als de jaren 60' is het spionnenwerk natuurlijk erg tijdrovend en als gevolg daarvan komt niet alleen het werkveld van Wilson, maar zeker ook de gezinssituatie, vreselijk onder druk te staan. The Good Shepherd is een product over spionage van het eerste uur, weergegeven door niemand minder dan Robert de Niro.

the_good_shepherd_1

Spannende spionage
Ik was niet in de wetenschap dat een dergelijk bloederig incident als de invasie van de Varkensbaai en de daarmee samenhangende raadsels en achterkamertjespolitiek alsmede de hand van de CIA in dit geheel zo saai kon worden weer gegeven als dit in The Good Shepherd gebeurt. De film heeft in ieder geval niet de spanning van een echte thriller, de liefhebbers van James Bond zijn dan ook klaarblijkelijk aan het verkeerde adres. Men kan zich natuurlijk afvragen hoe spannend spionage eigenlijk is in het echt en een waarschijnlijk antwoord zal zijn dat deze film van Robert de Niro dichter bij de waarheid zit dan het op actie beluste clichéscenario van de meeste spionagefilms.

Tijd
Tijd speelt een belangrijke rol in de film. De eerste keer dat ik met tijd te maken kreeg was toen kleine getypte lettertjes mij duidelijk maakten dat de film zich in de jaren zestig afspeelde in Washington. Het Koude Oorlog alarm ging dan ook direct branden en ik bleek niet bedrogen uit te komen. De tweede keer dat ik met tijd te maken kreeg was toen de eerste flashback mij plotsklaps naar een bizarre toneelvoorstelling sleepte in het jaar 1939. Daarna wisselden de flashbacks en het heden elkaar met hoog tempo af. De derde keer dat ik met tijd te maken kreeg, was toen ik na anderhalf uur vermoeid op de achterkant van de hoes keek en constateerde dat de film maar liefst drie uur duurde! Drie uren waarvan de eerste anderhalf gegarandeerd actie-loos en veel te complex zijn. Daarna trekt de film enigszins bij maar het kwaad is denk ik al geschied op dit moment; het boeit niet langer.

Romances en rollen
Door het verhaal heen lopen de drie romantische affaires van top-spion Wilson. De ijskoude spion weet blijkbaar zonder ook maar een woord te spreken en zonder zijn gezicht ook maar een millimeter te vertrekken alle vrouwen te krijgen, vooral vrouwen met gehoorproblemen overigens. Zijn affaire met een dove schoolvriendin is slechts een zinloze dwaling in de film en doet de verhaallijn geen goed, de affaire met zijn slechthorende secretaresse is van dusdanig korte duur dat het geen significante rol speelt en de verhouding met zijn eigen vrouw is tot stand gekomen door een wild erotische scène in een bos en gaat gebukt onder slecht acteerwerk van Jolie. Matt Damon's  acteerwerk daarentegen is ijskoud en erg sterk, zeker naarmate de film vordert. Wel is het vreemd dat Damon gedurende de flashbacks van twintig jaar geen spat verandert en zijn eigen 'babyface' behoudt.

De re-release bevat een aantal special features bestaande uit een trailer, 'a look inside', dat ook een trailer blijkt te zijn, een kijkje achter de scènes en tenslotte een interview met de cast. Dit lijkt een hele opsomming maar het blijkt niets nieuws onder de zon te zijn. Inmiddels zijn we al redelijk ingewijd in de wereld van de film en hebben we veel spectaculairder dingen gezien dan een kijkje achter de scènes van The Good Shepherd. Een interview met de cast is altijd wel leuk, het is natuurlijk aardig om te weten hoe de acteurs zich voelen bij een rol en wat hun drijfveer is om een dergelijke rol te spelen maar na drie uur 'kijkplezier' zat ik niet echt meer te wachten op een twintig minuten durende uitweiding over het geziene.

the_good_shepherd_2

The Good Shepherd is, zoals de tagline zegt, een spionagefilm maar of het de beste van onze tijd is, is zeer discutabel. Ten eerste heeft de film een veel te complexe structuur met een vergezochte verhaallijn. Ten tweede duurt de film veel te lang en wordt alles te omslachtig weergegeven, het aantal flashbacks had sterk teruggedrongen moeten worden. De film mag dan genomineerd zijn voor een Oscar voor "Achievement In Art Direction," mijn Oscar voor de beste film krijgt hij bij lange na niet. De extra's die op de dvd staan zijn van weinig toegevoegde waarde en daarom verdient deze film, al met al, net geen voldoende.

Film: gelestergelesterhalfstergrijsstergrijsster
Extra's: gelestergelestergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: The Good Shepherd the_good_shepherd_dvd