Deze sites vind je misschien ook leuk Fashionscene.nl, Chicklit.nl, en meer

Meer sites die je misschien ook leuk vindt

Girlscene Ze
Fashionscene Beautyscene
Chicklit Moviescene
Partyscene Vrouwen
Foodness I Want That Must Have
Shopgids Beautybox
Find My Musthave Reequest
  • Specials » Interviews
Interview Neill Blomkamp (regisseur District 9)

Interview Neill Blomkamp (regisseur District 9)

Neill Blomkamp is de regisseur van de sciencefiction film District 9. MovieSense stelde hem een aantal vragen.

neill_blomkampHoe raakte Peter Jackson betrokken bij het project?
In 2006 stuurde mijn agent al mijn materiaal naar Mary Parent, op dat moment hoofd van Universal Pictures; ze was bezig om alles voor een speelfilm van de videogame Halo bij elkaar te brengen en Peter was al bij dat project betrokken als producent. Ik moest dus bij hem op gesprek komen of ik wel de juiste persoon was voor Halo. Ik vloog over naar Nieuw Zeeland en ontmoette hem; hij tekende zodat we de film konden maken toen het project ineen stortte. Omdat ik toen al naar Nieuw Zeeland was verhuisd en ik klaar was om weer terug te gaan naar Vancouver, vroegen hij en Fran Walsh (Jackson’s producent partner): “Waarom blijf je niet hier  zodat we een níeuwe film kunnen maken waarbij je al je krachten kunt bundelen die je opgedaan hebt met Halo om op die manier iets nieuws te beginnen.” Dit leek mij een goed idee. Ze hebben er dus min of meer op toegezien dat deze nieuwe film er zou komen en dat ik die kon maken… wat voor mij echt geweldig is.

Wat was de inspiratie voor de film?
De film is gebaseerd op een korte film, dus ik denk dat er een tweeledig antwoord is. Er is het verháál van District 9, daarnaast is er ook nog de wéreld van District 9. In 2005 heb ik een gekke korte film gemaakt (Alive in Jo’burg) die over aliens ging die zich in Johannesburg bevonden en de enige reden waarom ik die genaakt heb, was omdat ik alle sciencefictionsfilms waarvan ik als kind hield, wilde zien in een omgeving die ik nog niet kende, en dat werd deze Zuid-Afrikaanse krottenwijken. Het was alleen maar een gek project, en ik dacht dat dit creatief gezien enorm lonend zou zijn, wat ook zo was. Daarna heb ik het in de kast gelegd en het helemaal vergeten. Toen Halo uiteen viel, leek die korte film mij een erg geweldige locatie om een film in te plaatsen. Toen het dus duidelijk werd dat Alive in Jo’burg zou dienen als de genesis van de wereld van District 9, uitgediept met aliens en de afgezonderde omgeving, werd het zaak om District 9 echt te gaan schrijven en een gezichtspunt weer te geven… bekijk je dit vanuit het perspectief van de aliens of van de mensen? Het is een fantastisch en gelaagd universum. Toen begon ik dus met schrijven, samen met co-scenarioschrijver Terri Tatchell en we lieten aan Peter en Fran zien waar we mee bezig waren. We bleven dit ontwikkelen totdat we eindelijk klaar waren om te gaan filmen.

Was je zenuwachtig over het casten van een non-acteur (Sharlto Copley) in de hoofdrol?
Gezien de aard van de film – sommige delen voelen als een documentaire, alsof het echt is – wist ik dat er een ontzettend groot deel improvisatie in de film zou zitten. Toen ik wist dat dit zou gebeuren, begon ik aan Sharlto te denken; hij is mijn vriend van de middelbare school. Hij is net zoals Sasha Baron Cohen (Borat) hij transformeert gewoon in verschillende karakters. We vlogen dus naar Nieuw Zeeland en filmde een test met hem. Hij wist niet dat ik dit deed. Ik vertelde hem dat hij een Afrikaanse bureaucratische man moest spelen, een gebied zogenaamd moest afsluiten met ketens en acteren dat hij mensen uitzette. Ik liet het resultaat aan Pete Jackson zien en vroeg of ik Sharlto in de film kon gebruken, waarop Pete antwoordde: “Ga ervoor”, omdat hij zag hoe getalenteerd Sharlto was. En alles verliep precies zo goed als ik gedacht had.

district 9_2

Was dit een onafhankelijke productie, of was er een grote distributie?
Aangezien het Halo project me met een nare smaak achter had gelaten, was het idee om [District 9] zelf te financieren en buiten de grote studio's om te maken. Q.E.D. en Bill Block zagen de globale opzet die we gemaakt hadden en tevens de graphic novel van het verhaal, zodat hij het geld voor de film kon regelen. Bij A.F.M. [American Film Market] werd de film verkocht aan Sony voor de distributie, dit was geweldig en het gebeurde binnen enkele dagen. Toen spendeerde ik de volgende twee jaar aan het maken van de film en had alleen contact met Peter. Voor mij was het dus een ontzettend geweldige ervaring. Sony heeft tevens erg zijn best gedaan met de film en de marketing ervan. Ik voel me heel gelukkig. Het is een erg mooi proces geweest.

Hoe verliep de screening tijdens de Comic-Con?
Ik denk dat mijn overweldigende emotie vooral een van opluchting was. Ik voelde me erg gespannen toen ik de screening inging. Ik bedoel, je weet het gewoon niet, vooral als het je eerste film is. Ik werkte er dus twee jaar aan in een soort vacuüm en dan moet je het ineens aan mensen in San Diego laten zien. Je weet gewoon niet hoe het zal verlopen. Ik was dus erg gespannen omdat het een vreemde film is en mensen zich er misschien niet in kunnen vinden. Toen het uiteindelijk leek of ze het leuk vonden en zich er wel in konden vinden gaf dit een ontzettende voldoening en was het een grote opluchting voor mij.

Hoe goed heeft je verleden van het creëren van visuele effecten je geholpen?
Het betekent dat je weet waar je mee weg kun komen; wat werkt en wat niet. Je kunt soms sluiproutes nemen om sneller effect te behalen. Maar je moet er voor oppassen dat je geen keuzes gaat maken die je blokkeren en minder vrijheid geven, zoals dat kan gebeuren bij regisseurs die niets over visuele effecten weten. Soms moest ik bijvoorbeeld nadenken hoe ik een shot zou doen en hoe complex dit zou zijn. En soms kies ik er voor om te proberen  het allemaal wat makkelijker en meer haalbaar te maken. Dit werkt dus om het budget laag te houden, maar als je niet uitkijkt kan dit ook je fantasie tegenwerken. Je moet de twee dus in balans houden.

Kun je wat vertellen over de parallel tussen deze film en de strijd van je land tegen de Apartheid?
Eén ding waar ik altijd op lette, was dat ik ervoor wilde zorgen dat de film niet te politiek werd waardoor het publiek het nogal slaapverwekkend zou gaan vinden, dat ze niet teveel de morele en ethische ideeën naar hun hoofd geslingerd kregen die ík in mijn hoofd had. Maar ik wist dat ik de essentie van Zuid-Afrika wilde vangen plus de essentie van rassenscheiding en van de twee rassen die met elkaar een gevecht aangaan, omdat dit de omgeving was waarin ik ben opgegroeid. Er zijn vele parallellen ontstaan uit de Apartheid met de 'witte' overheid en de onderdrukking van de zwarte meerderheid, maar ik waakte er constant voor dat het geen Hollywood film werd en dat deze serieuze onderwerpen waar ik mee bezig was niet teveel op de voorgrond traden, omdat dit niet de juiste tijd was. Maar er zijn parallellen op de achtergrond.

neill-blomkamp-1De film heeft een mooie balans tussen actie, humor en hart. Heb je ooit dingen moeten matigen om die balans te behouden?
Jazeker, dat was één van de dingen waar ik erg op heb gelet. De overgang naar satire en zwarte humor is erg klein, maar als je er te ver in mee gaat dan verandert de toon van de film drastisch. Alles gaat terug naar wat ik al heb gezegd over het maken van mijn eerste film en me toen zorgen maakte dat ik iets deed wat te zwaarwichtig en te serieus was en niet een Hollywood-achtige achtbaanrit; het zou misschien niet het beste materiaal zijn voor mijn eerste film. Tevens was ik misschien nog niet al te ervaren om zoiets te maken. Je moet toch in zulk soort films groeien. Toen ik me dus realiseerde dat [de film] zichzelf niet zo heel serieus moest nemen en een beetje losser moest zijn, gingen we de kant van satire op. Het is eigenlijk heel makkelijk om dit in de gaten te houden, omdat als wat gebeurde te ver ging en onrealistisch werd, ik wat stappen terug kon doen. Je wilt dat de film sterk is, maar met een satirisch randje.

Was er nooit de verleiding om Amerikaanse elementen aan de film toe te voegen zodat hij wat meer lijkt op de sciencefictionfilms die Hollywood maakt?
Nee. Ik wilde zeker niet dat de film iets met Amerika van doen zou hebben. Hoewel ik denk dat “Multi-National United” een hoofdkwartier heeft in Illinois, dus… als je dit bedrijf ver genoeg gaat natrekken dan is het dus Amerika [lacht]. Maar ik wilde dat voor het publiek  de ervaring totaal on-Amerikaans zou zijn. Het gaat over Jo'burg en hoe die stad op de gebeurtenissen reageert. Er zijn meer dan genoeg films waar Amerika in voorkomt.

Wat was de inspiratie voor het ontwerp van de aliens?
Ik vond het een leuk idee dat Afrika het alien-deel van het verhaal was, als dit zinnig klinkt. We zijn zo bekend met sciencefiction dat ik bedacht dat sci-fi de bekende elementen zou hebben en dat Afrika het ongewone deel zou zijn. Toen ik dit dus uit had gedacht, betekende dit dat veel van de technologie die je ziet, evenals de schepen en wapens, een herkenbaarheid moesten hebben alsof ik alle sci-fi uit de jaren zeventig en tachtig samen had zitten mengen, waar mijn eigen versie uit ontstond. Wat betreft de aliens wist ik dat ik ze insect-achtig wilde hebben, ik wilde dat ze een deel waren van een 'eten of gegeten worden' cultuur, zoals mieren, termieten of bijen. Als hun koning of koningin doodging, heeft de meerderheid geen richting meer; hen moet een richting gegeven worden. Toen ik dit had bedacht, heb ik ze als insecten ontworpen. Omdat we met ze mee moeten kunnen leven, gaf ik ze alles wat mensen psychologisch nodig hebben om daartoe in staat te zijn.

Hoe heb je het voor elkaar gekregen om een zo’n spectaculair uitziende film met zo’n laag budget te maken (30 miljoen dollar)?
Nou, om te beginnen hadden we niet echt dure acteurs; geen grote Hollywoodsterren. Daarbij was de belangrijkste factor het aantal visuele effect shots laag te houden, en de efficiënte manier waarop je met het maken van de effecten omgaat. We hebben dus iets minder dan zeshonderd shots, en voor een film die dertig miljoen kost, is dat erg goed. Dit betekent dat je op een bepaalde manier technieken moet hanteren om de visuele effecten op een simpeler manier te creëren. Als je iets heel moeilijks wilt maken dan weet je dat dit meer gaat kosten, toch? Maar ik heb ze specifiek insect-achtig gemaakt met een harde schelplaag die het licht beter reflecteert waardoor je dus sneller een fotorealistische resultaat hebt. Het is die manier van denken die uitkomst biedt. Ik denk ook zeker dat mijn stijl mij helpt bij het prijskaartje dat eraan hangt, omdat ik houd van het maken van films waarin alles echt lijkt, zelfs al is het fantasie. Het is een oefening in beperking die hiervoor nodig is. Laat niet alles zien, slechts een beetje. Je hebt geen miljoenen effect shots nodig. Mijn natuurlijke stijl is beperking.

jacksonKomt er een director’s cut op dvd?
De versie in de bioscoop was de director’s cut, hoewel we veel filmmateriaal hebben vanwege het improvisatiegehalte. Terri en ik hebben het script geschreven en geprobeerd om ons hieraan te houden tijdens het vertellen van het verhaal, maar als je met improvisatie te maken hebt, komen er steeds nieuwe ideeën op, dus met het filmen kwamen er heel veel nieuwe dingen bij. Veel van het andere materiaal paste niet bij het verhaal zoals het verteld moest worden, waardoor ik denk dat ik niet een andere versie van de film had kunnen monteren. Maar sommige van deze deleted scenes moeten op de dvd komen.

Komt er een vervolg?
Ik zou het erg geweldig vinden om verder te werken aan een andere District-film, maar die moet wel goed zijn. Er moet een reden zijn om hiermee verder te gaan. Als het publiek ervan houdt, dan zou ik er zeker mee verder willen gaan.

Zijn er klassieke sci-fi films die invloed hebben gehad op District 9?
Ik ben geen grote sci-fi fan, en er is niet één bepaalde film die ik kan herleiden naar District 9. Ik denk dat, als ik het zo snel even bedenk, vooral Alien en Aliens, en dan 2001 [A Space Odyssey], Robocop en ook Terminator 2 District 9 hebben beïnvloed. Ik hou vooral van de meest gangbare films die bij iedereen favoriet zijn, gewoon omdat ze goed zijn. De satire in Robocop is geniaal.

Wat heeft je verrast aan het samenwerken met Peter Jackson?
Hoe gewoon hij is, hij en Fran zijn doodnormale, aardige mensen. Hij is zeker niet beïnvloed door zijn succes en de faam die hij bereikt heeft. Hij is erg nuchter en hij is ook erg grappig.

Kreeg je korting van Weta?
Ten eerste bestaat dit uit twee aparte bedrijven. Weta Workshop is verantwoordelijk voor het ontwerpen en produceren van de fysieke effecten – als het van een laadcontainer komt, dan is het van Weta Workshop. Als het digitaal is, dan is het van Weta Digital. Bij Weta Workshop heb ik een jaar  gespendeerd aan het ontwerpen van de film, hoe de wezens eruit zouden gaan zien, het bouwen van de wapens van de alien; alles wat direct gefilmd kan worden. Maar de aliens zelf, de digitale aliens, zijn uitgevoerd door Image Engine in Vancouver. Zij waren degene die de aliens tot leven hebben gebracht. Weta Digital is verantwoordelijk voor het grootste deel van de shots van het moederschip en de schepen die uit de grond komen en naar het moederschip keren. Trouwens ik denk dat Weta ons wel korting heeft gegeven [lacht].

Denk je door het wonen in Vancouver met je beide benen op de grond te kunnen blijven wanneer je eerste grote film debuteert?
Misschien. Ik ben dol op Vancouver, ik woon hier sinds ’97, het voelt dus zeker aan als thuis. En om los te staan van het Hollywoodsysteem is absoluut niet  slecht, omdat ik wel vind dat elke keer als ik in L.A. ben, ik omringd word door de filmindustrie.

Wat droeg acteur Jason Copley [die alle aliens speelt] tijdens de productie?
Hij had geen alien look. Hij droeg alleen maar een grijs reflecterend pak dat ervoor zorgde dat de mensen van de visuele effecten konden zien hoe het licht in de omgeving op hem reageerde. Hij had tevens wat sensoren die er niet waren om zijn beweging te volgen, maar meer als referentie. De animators zorgden voor dit proces dat ze “rotomation” noemde, dat is keyframe animatie bovenop Copley. Hij is er daarna uit verwijderd en vervangen door de digitale aliens. Ze hebben dus niet zijn bewegingen gebruikt, hij was er alleen voor referentie.

District 9Waarom deed je de opnames in de winter?
Ik heb een beeld in mijn hoofd over Johannesburg en de stad speelt een enorm grote rol in de film; het zorgt voor de textuur ervan. Jo’burg in de winter is interessanter voor mij dan Jo’burg in de zomer, omdat er in de zomer veel onweersbuien zijn, het er subtropisch wordt, en er veel groen is. In de winter ziet het eruit als een nucleaire woestenij, letterlijk. Er is  vervuiling aan de horizon; overal waar je kijkt is er rook en vuur. Alles is er bruin, doods en droog. De ruige omgeving leek de juiste locatie voor de film en Jo'burg omdat het zo’n onderdrukte stad is.

Wat wordt je aankomende project?
Ik heb een idee voor een nieuwe sciencefictionfilm waar ik aan ga werken als de District 9 publiciteitstour over is. Het is een idee van mezelf waar ik erg gepassioneerd over ben. Dat zou ik ook zijn over een nieuwe District-film, maar het is afwachten hoe die het gaat doen; uiteindelijk zijn beide films erg persoonlijk voor me, in tegenstelling tot iemand die iets in zijn handen geworpen krijgt door de studio en waar ze nog een regisseur voor zoeken.

Ga je weer samenwerken met Peter aan je volgende film?
Zeker met een nieuwe District-film, omdat hij degene is geweest die ervoor heeft gezorgd dat alles in gang is gezet. Voor die andere potentiële sciencefictionfilm zal ik dit niet doen, omdat het goed voor mij is om die helemaal zelf te maken. Maar ik kan niet wachten om weer met Peter terug te keren naar District 9.

District 9 is vanaf 18 februari te koop op dvd en blu-ray.

REACTIES

Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Volg ons

Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!

REGISTREREN INLOGGEN

SHOPTOPPERS

  • Black Adam op Blu-ray

    €22,99Black Adam op Blu-ray

  • Fast & Furious 9: The Fast Saga op Blu-ray

    €26,99Fast & Furious 9: The Fast Saga op Blu-ray

  • Nobody op Blu-ray

    €21,63Nobody op Blu-ray

  • Inglourious Basterds op 4K Ultra HD

    €27,64Inglourious Basterds op 4K Ultra HD

  • Christopher Nolan Collection op 4K Ultra HD

    €177,93Christopher Nolan Collection op 4K Ultra HD

  • Just 6.5 op DVD

    €11,80Just 6.5 op DVD

UITGELICHT

  • One Night Stand IX: Ketamine - recensie One Night Stand IX: Ketamine - recensie
  • Game of Thrones S5E2: The House of Black and White - recap Game of Thrones S5E2: The House of Black and...
  • Game of Thrones S4E7: Mockingbird - recap Game of Thrones S4E7: Mockingbird - recap
  • Game of Thrones S6E4: Book of the Stranger - recap Game of Thrones S6E4: Book of the Stranger -...
  • Game of Thrones S4E9: The Watchers on the Wall - recap Game of Thrones S4E9: The Watchers on the...
  • Game of Thrones S5E5: Kill The Boy – recap Game of Thrones S5E5: Kill The Boy – recap