IFFR 2010: Where Are You? - recensie

IFFR 2010: Where Are You? - recensie

Het is lang geleden dat er sociaal-realistische films werden gemaakt in Japan.

In de jaren '50 had je Kurosawa Akira en Imai Tadashi, en daarna de Japanse New Wave die met makers als Imamura Shohei en Oshima Nagisa politieke films maakten. In de jaren '80 had je vervolgens nog Itami Juzo, met zijn kritische films over belastingfraude en de Japanse maffia, die hem ook zijn leven kostten. Maar de afgelopen jaren zijn er bijzonder weinig sociaal-getinte films gemaakt. Toen Kobayashi Masahiro (The Rebirth) in 2005 de film Bashing maakte over een vrouw die als vrijwilliger in Irak ging werken, gegijzeld werd, en vervolgens in het land als een schande werd gezien, werd hij ook bewust door de Japanse media genegeerd. Het vereist dus een hoop moed om zo'n soort film te maken in Japan.

where_are_you?_2

Familieproductie
Twee jaar geleden was Kobayashi Masahiro filmmaker in focus. Hij had toen net de grote prijs van Locarno gewonnen met The Rebirth. Voordat hij films maakte was Kobayashi muzikant. De film begint dan ook met een liedje dat met zwart beeld geheel wordt uitgezongen. Where Are You? is een echte familieproductie, zo castte Kobayashi zijn zoon Kobayashi Yuto voor de hoofdrol, en speelt hij zelf de vader van de jongen. De film gaat over de 16-jarige Ryo, die probeert de doktersrekening van zijn moeder te betalen, maar die dat geld ook nodig heeft om te eten. Als zijn moeder overlijdt gaat hij op zoek naar zijn vader, die hem en zijn moeder ooit verlaten heeft.

Gebroeders Dardenne
Kobayashi's stijl wordt altijd eindeloos vergeleken met die van de gebroeders Dardenne, en ook het begin van Where Are You?, als Ryo ontslagen wordt, doet even aan Rosetta denken. Toch zijn er zoveel mensen die achter hun hoofdpersonages met een hand held camera lopen dat niemand schiet er iets mee opschiet om maar eindeloos die vergelijking te blijven maken. Bovendien bevat Kobayashi's stijl meer herhalingen en is die een stuk minimalistischer, hoewel dat niet zo ver gaat als in The Rebirth, die je als zijn beste film kunt beschouwen.

where_are_you?_1Conclusie
Where Are You? is opnieuw een sterke sociaal-realistische film van Kobayashi Masahiro. Ook in deze film wordt het weer eens duidelijk dat Japan een land is dat zijn maatschappelijke problemen simpelweg negeert. Hoewel hij niet zo sterk is als Kobayashi's eerdere films is het wel een belangrijke film en je kunt er alleen maar respect voor hebben dat er in Japan nog filmmakers als Kobayashi Masahiro zijn.

zaerdag 6 februari - 17.00 uur, Cinerama 1

Film: gelestergelestergelestergelestergrijsster

Titel: Where Are You? IFFR icon