Bezoek ook eens Ze.nl
IFFR 2010: Sun Spots - recensie

IFFR 2010: Sun Spots - recensie

Chinees minimalistisch drama over een getatoeëerde jongen met een kapmes.

Provinciaal China
Sun Spots is de Chinese film in de Tijgercompetitie van 2010, en kwam net als tientallen andere films mede tot stand door het Hubert Bals Fonds. Sun Spots gaat over de hopeloze situatie in een boeddhistisch stadje in provinciaal China, waar filmmaker Yang Heng zelf opgroeide. De film volgt een getatoeëerde jongen met een kapmes die klusjes opknapt in de omgeving, en een meisje die een relatie met hem begint maar tegelijkertijd ook uit deze hopeloze situatie wil ontsnappen door om te gaan met een andere jongen die vanwege zijn baan wèl een toekomst heeft.

sun_spots_1

Minimalistisch drama
Terwijl het verhaal misschien als een gangsterfilm klinkt is het dat zeker niet. Het is een minimalistisch drama dat soms om een lange adem vraagt. Zo zal het gemiddelde shot een paar minuten duren en zitten er in de hele film slechts 31 shots. Wel zijn het beeldschone composities, met soms bijna surrealistische decors die zeer functioneel worden gebruikt, mede door het gebruik van actie buiten het kader. Een ander element dat deze film verre van een publieksfilm maakt, is het feit dat de karakters nauwelijks of helemaal niet met elkaar praten. De stijl van de film doet soms erg aan Tsai Ming-Liang denken, maar dan op het platteland, met wijdsere composities. Ook het feit dat de karakters weinig of niet praten en triviale dingen lijken te doen, maken het moeilijk niet aan films van de Taiwanees te denken, als je bekend bent met zijn werk. Ook zijn de dagen van de karakters niet zo veelzeggend als die in een Tsai-film, met als gevolg dat de hoofdpersonen erg stereotiep blijven.

sun_spots_4

Het minimalistische Sun Spots is door zijn haarscherpe wijdse composities en prachtige locaties een genot om naar te kijken. Het meditatieve ritme maakt dat je bijna in een soort trance raakt, als je je in het langzame, soms tergende, ritme van de film laat glijden. Toch zijn de personages in de film erg vlak en stereotiep, waardoor ze nooit echt interessant worden. Wellicht dat Yang Heng bij zijn volgende film hier meer aandacht aan kan besteden, zonder zijn prachtige visuele stijl en zijn meditatieve ritme op te offeren.

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster

Titel: Sun Spots IFFR icon
Regie: Yang Heng