Demoniacs - dvd recensie

Demoniacs - dvd recensie

Je overleeft een schipbreuk en spoelt aan op de kust. Wat een geluk! Dènk je.

Onafhankelijke filmer
In de jaren zeventig werden prachtige of, op zijn minst, opmerkelijke films gemaakt. De studiobazen uit die periode waren steeds verder vervreemd van de snel veranderende samenleving, en zagen hun publiek uit de bioscopen verdwijnen. De onafhankelijke filmmaker deed zijn intrede, met een sterke, persoonlijke visie. Deze nieuwe generatie regisseurs leverde  werk dat tot op de dag van vandaag overdonderend na-resoneert.

demoniacs_1

Un film expresionniste
Helaas hoort Demoniacs (Les Démoniaques) uit 1974, van Jean Rollin, daar niet bij. De toneelmatige introductie van de hoofdpersonen, beurtelings  geplaatst in een ovaalvormige beeld-inzet, doet opzettelijk vervreemdend aan. Een buiten-beeldse stem plaatst onze hoofdpersonen historisch gezien tegen het einde van de negentiende eeuw. En dat, terwijl  ze voor het blote oog zichtbaar zijn gekleed in feestwinkel-achtige schurkenpakjes en jeans met wijde pijpen. Maar vooruit dan maar. De stem vertelt wat we van de personages moeten vinden. De één is 'bijna gestoord', de ander 'wreed en laf ', enzovoort. Tenslotte staat er een vamp-achtige vrouw in het ovaal. Die is "wild en pervers, menigeen stierf met het beeld van haar schaamteloze naakte lichaam op zijn netvlies", zegt de stem. Gelukkig, tot besluit van het nauwelijks animerende intro dan toch nog een soort van vormvaste belofte.

De titels komen in beeld, "Demoniacs, un film expresionniste van Jean Rollin", en inderdaad, vanaf dat moment gaat het er opeens even heel expressief aan toe. Onscherpe shots, richtingloze cuts en acteurs die mechanisch en herhaaldelijk hun zwakbegaafde lusten botvieren op argeloze schipbreukelingen; onze boeven zijn namelijk strandjutters. Niet het onschuldige, recreatieve soort dat wel eens wat aangespoeld drijfhout mee naar huis neemt om er een vogelhuisje van te bouwen. Dit gewetenloze kustvolk brengt schepen tot zinken door misleidende strandvuren aan te leggen. "Ha, daar heb je de vuurtoren al", denkt dan zo’n zeeman, en koerst recht op de klippen af. Men verdrinkt. De vaak kostbare lading spoelt aan en wordt geroofd. Een enkeling haalt verkleumd de wal. En dan wacht er geen kopje warme soep en wat troostende woorden, maar een geile bende stomdronken idioten die het schamele nachthemd van je jonge blonde vrouwenlijf afscheuren.

Borsten
Daarbij komen flink wat behoorlijk wat pornografische stoeiscènes en ander disfunctioneel bloot bij in beeld, maar erg verontrustend wordt het nooit. Daar is de speelstijl van de acteurs, als je daar al van kunt spreken, en het nepbloed te knullig voor. Dan maar genieten van het B-film gehalte? Ook dat is lastig, vanwege de naïef aandoende en stroperige artistieke pretentie die de film een bijna onuitstaanbaar traag tempo geeft. Esthetisch gezien gebeurt er ook niet veel, behalve dat er gedurende de gehele film, zonder werkelijke oorzaak, goedgevormde borsten uit plotselinge kledingscheuren puilen. Aan het slot van de scène blijven twee aangespoelde jonge vrouwen, verkracht en gewond, voor dood achter. Het strandtuig zet zich verder aan het zuipen in de, voor die tijd opmerkelijk helder verlichte, dorpskroeg.

Naturistenbloot
Het beeld van de jonge vrouwen blijft de hoofdman echter achtervolgen. Hij gaat terug naar het strand. Daar blijken de meisjes zich, levend en wel, schuil te houden in een scheepswrak. De landpiraten beginnen een halfslachtige poging tot doodslag. De meisjes vluchten naar wat een kasteel blijkt te zijn. Daar zal een mediterrane versie van Hans Klok zijn bovennatuurlijke kracht bij de meisjes persoonlijk inbrengen, opdat zij wraak kunnen nemen op hun belagers. Ook in deze scène weer veel naturisten-bloot. Mocht iemand in het publiek geneigd zijn daar van te genieten, dan wordt dat in dit geval onmogelijk gemaakt door een onverlaat die buiten beeld op een onverdraaglijke manier op een valse piano zit te rammen.

Op deze dvd staal een slide show van Demoniacs en trailers van andere fikms van Jean Rollin, zoals Grapes of Death, Rape of the Vampire en The Nude Vampire. Vanwege hun royale lengte krijg je een goed beeld van deze films. Van deze titels lijkt Rape of the Vampire, in sfeervol en krasserig zwart/wit me nog wel enigszins het bekijken waard.

demoniacs_2

Deze film moet worden bekeken onder speciale omstandigheden. In het gezelschap van generatiegenoten, geboren tussen 1960 en 1970. Met wat passende rekwisieten. Druipkaarsen. Misschien wat wierook. De verwondering, dat er een tijdperk was, waarin deze film gemaakt kon worden, zal zeker nog een paar dagen nagalmen.

Film: halfstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster
Extra's: gelestergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: Demoniacs DemoniacsnieuwInlay