Shrink - dvd recensie

Shrink - dvd recensie

Kevin Spacey als psychiater van celebs en andere markante figuren uit de filmwereld.

In Shrink leren we Hollywood van een geheel andere kant kennen. Ook het leven van deze psychiater kent de nodige problemen. Deze hobbels probeert Spacey in de film te overwinnen.

shrink_1

Uitgeblust
Kevin Spacey is in deze film psychiater Henry Carter. Carter is een succesvolle zielenknijper die in Hollywood bezocht wordt door een heleboel verschillende types: acteurs, scriptschrijvers, agenten van acteurs, etc. Al heel snel wordt duidelijk dat Spacey in deze fase van zijn carrière als psychiater een nogal uitgebluste indruk maakt. Verveelt en onaangedaan hoort hij zijn klagende cliënten aan. Hij onderhoudt voornamelijk een warme relatie met zijn wietleverancier, van wie hij veel zakjes afneemt. De reden van zijn blowgedrag wordt in de loop van de film steeds duidelijker. Buiten het blowen valt ook het verval in het gezicht van Spacey op; veel groeven, wallen en lijnen. Kortom; Spacey zoals we hem het liefst zien.

Oppervlakkig
De verhaallijnen in Shrink zijn niet al te ingewikkeld; er zijn veel types die allemaal met hun eigen problemen in de filmstad Hollywood ronddwalen. Bij Carter vinden ze een luisterend oor voor hun ‘issues’. Zo speelt Robin Williams een, aandoenlijke, aan drank en sex verslaafde acteur, Saffron Burrows geeft gestalte aan een ouder wordende actrice die een steeds betere band krijgt met Carter en Dallas Roberts speelt een neurotische, met smetvrees en angstaanvallen kampende acteursagent. Toch zijn deze figuren zo vaak in beeld en zijn er zoveel verhaallijnen in deze film gestopt, dat de karakters helaas vrij oppervlakkig en simplistisch blijven. Hierdoor wordt het soms lastig om precies aan te geven waar het in deze film om draait.

Rouwverwerking
In de film krijgt het spijbelende en met problemen kampende schoolmeisje Jemma de opdracht om, op kosten van school, therapie te volgen bij Henry Carter. Deze heeft aanvankelijk weinig interesse om dit meisje te begeleiden. Gedurende de film blijkt dat Jemma en Carter beiden met hetzelfde verdriet kampen; Jemma verloor haar moeder door zelfmoord en Carter verloor zijn vrouw. Dit schept een band tussen de twee, die gaandeweg de film steeds hechter wordt. Centraal in hun beider verdriet staan de afscheidsbrieven die ze van hun geliefden ontvingen. Gedurende de film valt Carter, onder invloed van drank en wiet, steeds op een andere plek in slaap. Pas als hij zichzelf de rust gunt die hij verdient, kan hij slapen in het bed dat hij met zijn vrouw deelde.

Regie en acteurs
Regisseur Jonas Pate heeft geprobeerd om de losse verhaallijnen op het eind aan elkaar te knopen. Dit lukt, al is de plot misschien wel een beetje te ‘gezocht’. Toch blijft de film boeien. Sommige types zijn door Pate, en de acteurs, te clichématig neergezet, maar gezien het feit dat dit pas zijn eerste grote speelfilm is, gaan we er van uit dat er nog veel verbetering in zijn volgende films zal plaatsvinden. Robin Williams speelt een mooie, kleine rol. Zonder gekke bekken, rare stemmetjes of andere afleidende zaken, zien we een acteur die ouder wordt en dit ook durft te laten zien. Keke Palmer speelt het meisje Jemma; ze gaat liever naar de film dan naar school. Haar acteren is geloofwaardig en overtuigend. Kevin Spacey speelt de rol van Carter zoals we van hem mogen verwachten; donker, grimmig, soms grappig, maar altijd overtuigend.

Extra’s
Deze dvd bevat slechts enkele trailers.

shrink_2

Al met al is dit een film die af en toe behoorlijk cliché is, maar toch best blijft hangen. Dit komt voornamelijk door de thematiek die in deze film behandeld wordt. Dat de verhaallijnen aan het einde van de film bij elkaar komen, ziet iedereen natuurlijk al van ver aankomen. De acteurs in de film doen goed hun best, maar behalve Spacey ontstijgt niemand echt de middelmaat. Aangezien dit pas de eerste film is van deze regisseur, kunnen de toekomstige films van hem alleen nog maar beter worden. Dat belooft dus wat.

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster
Extra's: halfstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: Shrink shrink_hoesje