Southland Tales - dvd recensie

Southland Tales - dvd recensie

Paranoia: het ultieme recept voor chaos en geweld; het einde van de wereld nadert. In een onbegrijpelijke mix van sciencefiction, popcultuur en absurdisme, poogt regisseur Richard Kelly een politiek statement neer te zetten. Maar of dat gelukt is…?

Het einde van de wereld
Los Angeles is verworden tot een politiestaat. Overal staan schietgrage militairen op de uitkijk om afwijkend gedrag te belonen met een kogel. De steeds verdergaande onderdrukking, gecoördineerd door organisatie USIdent, stuit op steeds grotere weerstand van de bevolking. De oorlog tegen terrorisme heeft de Verenigde Staten afgesneden van energiebronnen, waardoor naarstig gezocht wordt naar alternatieven. De zoektocht heeft geleid tot een systeem waarbij energie kan worden gewonnen uit de oceaan, maar de gevolgen daarvan zijn nog niet te overzien. Chaos en paranoia zijn het resultaat, een prima recept voor het einde van de wereld.

Southland Tales 1

Zes interactive ervaringen
Southland Tales bestaat uit zes 'interactive ervaringen'. De eerste zijn drie strips geschreven door Richard Kelly en de overige drie zijn hoofdstukken in de film. Volgens Kelly wordt het verhaal in de film beter begrepen als je de strips hebt gelezen.

Acteur, pornoster, politieagent
De film focust op een aantal personages. Soldaat Abilene (Justin Timberlake) vertelt ons vanuit zijn post op de oceaan, als een soort alwetende voice-over, wat er aan de hand is. Hij voorspelt aan het begin van de film het einde van de wereld. Acteur “Boxer” (Dwayne Johnson, The Rock) lijdt aan geheugenverlies sinds hij is teruggekeerd van een vage gebeurtenis in de woestijn. Politieagent Ronald Taverner (Seann William Scott), is kortgeleden teruggekeerd uit Irak en probeert zijn weg te vinden in het chaotische Los Angeles dat hij aantreft. Pornoster en activiste Krysta Now (Sarah Michelle Gellar) heeft een eigen talkshow waarin ze maatschappelijk issues bespreekt met vriendinnen uit de porno-industrie, en maakt misbruik van Boxer’s geheugenverlies om USIdent te chanteren. Krysta Now is onderdeel van een groepering die zichzelf de 'Neo Marxists' noemt. De Neo Marxists bereiden een coup voor om het regime van USIdent omver te werpen. Klinkt dit allemaal erg vaag? Dat is het ook.

Smeltkroes
De film is een smeltkroes van genres. Het sciencefiction genre is gemixt met zwarte b-filmhumor. Het opzettelijke overacting van de acteurs geeft de film de kwaliteit van softporn en popcultuur, en daarbovenop zit dan nog een schepje absurdisme, dat tot uiting komt in plotselinge videoclips en mad scientist-achtige figuren.  Het is allemaal een beetje too much. Hoewel het lijkt of dit allemaal bewuste keuzes zijn van de regisseur, komt het nogal gekunsteld over. Het lijkt te veel op een goedkope b-film.

Chaotisch statement
Richard Kelly, bekend van de culthit Donnie Darko, heeft met zijn film een politiek statement willen maken. Hij zet een zeer pessimistisch toekomstbeeld neer en snijdt daarbij onderwerpen aan die in onze huidige samenleving vaak aan de orde zijn. Ik noem de klimaatproblematiek, schending van privacy, oorlog met in het bijzonder 'the war on terrorism', wapenbezit en de steeds verdergaande angstinboezeming, met paranoia tot gevolg.  De chaos die Kelly voorziet heeft hij echter wel erg letterlijk in zijn film verweven. Zo letterlijk, dat het is verworden tot een ondoordringbare puzzel, die de aandacht maar moeilijk weer vast te houden. Weinigen zullen in staat zijn hier een samenhangend verhaal van te construeren en dat is het probleem van de film, maar misschien ook wel de kracht. Hoewel velen zullen afhaken en ik zelf ook niet altijd geboeid zat te kijken, intrigeert de film wel.

Southland Tales 2

Aan extra's bevat de dvd alleen een trailer.

Southland Tales doet weinig recht aan de verwachtingen die ik had na het zien van Donnie Darko. Het is over de top, lelijk, slecht geacteerd en moeilijk te volgen. Toch bleef er even een sluimerend, licht beklemmend gevoel bij mij achter na het zien van deze film. De lelijkheid en de chaos zijn bewuste keuzes van de regisseur en ze dragen ook bij aan het pessimistische toekomstbeeld dat hij schetst en het statement dat hij daarmee wil maken.  Ik wil de film daarom niet afraden, maar als je hem gaat kijken, bereid je dan voor op chaotische trip, die veel aandacht vergt.

Film: gelestergelesterhalfstergrijsstergrijsster

Titel: Southland Tales Southland Tales dvd
bestelnu_frs