Crossing Over - dvd recensie

Crossing Over - dvd recensie

Crossing Over is een Amerikaanse maatschappijkritische film over het verschijnsel ‘migratie’.

De film vertelt je aan de hand van een divers aantal personages het verhaal van verschillende Amerikaanse burgers en burgers in wording. Allemaal zullen ze op hun eigen manier zullen ze het verschijnsel ‘migratie’ meemaken, zoals de titel al een klein beetje doet vermoeden.

crossing _over_1

Immigratiedienst
Harrison Ford speelt de hoofdrol in de film. Hij speelt een agent van de immigratiedienst en doet mee aan verschillende invallen op fabrieken waar illegalen werken. Tijdens deze operaties komt hij in contact met de illegalen en merk je dat hij zijn baan niet altijd even leuk vind. Naast het personage van Ford, komen er nog een handjevol situaties aan bod die op hun manier het licht over immigratie en de Amerikaanse nationaliteit laten schijnen. Zo is er een Arabisch meisje dat een spreekbeurt houdt over de aanslagen van 11 september en daarin aangeeft dat ze begrijpt waarom de terroristen hun daad pleegden. Tevens is er een jongen van Chinese afkomst die samen met zijn foute vrienden een winkel overvalt en we komen tijdens het verhaal ook nog in een Indiase familievete terecht.

Crossover
Dit alles klinkt heel spannend, maar de film weet uiteindelijk niet zo te overtuigen als andere maatschappijkritische films die op dezelfde manier in elkaar zitten, zoals 21 Grams en Babel. Deze beide films tonen verschillende verhalen door elkaar (crossovers), waarvan de personages een (minieme) relatie met elkaar hebben. Crossing Over doet dit ook, maar uiteindelijk vertelt de film niet meer dan een aantal korte verhalen die elkaar op een aantal punten raken. Die verhalen hadden net zo goed als korte films gepresenteerd worden, want de gebeurtenis in het ene verhaal heeft nauwelijks effect op de andere verhalen. Daardoor lijkt het kruisen van de verhalen meer op een gimmick dan op een effect dat echt nut heeft. Aan de andere kant is dit effect niet zo storend dat het de verschillende verhalen in de film in de weg gaat zitten. Het kijkt lekker weg om stukje bij beetje van elk verhaal wat mee te krijgen. Crossing Over lijkt daarom meer op een soap dan op een intelligent schouwspel.

Acteren
De diversiteit aan acteurs en actrices die deze rolprent kent, is er één om heel blij van te worden. Dit element zorgt er namelijk voor dat je blijft kijken. Harrison Ford speelt als oude brompot eens een andere rol dan die van held, en daarnaast speelt Summer Bishil (Towelhead) een hele mooie rol. Ze weet deze zo goed neer te zetten dat ze je op sommige momenten gewoon raakt. Zeldzaam, want er zijn tegenwoordig maar weinig acteurs die hier de kans voor krijgen, laat staan het ook echt voor elkaar krijgen.

Extra’s
Qua extra’s is dit schijfje wel erg teleurstellend. Dat een film als deze zich nou niet leent voor een hele rits aan making of materiaal, commentaren en trailers, is te begrijpen, maar één trailer is wel heel erg weinig. Ik had toch op z’n minst een audiocommentaar van schrijver en regisseur Wayne Kramer verwacht, maar de man (of de uitgever) is te schuw om dit praatje op de schijf te plaatsen. Wat overblijft is een dvd die je alleen koopt (of huurt) om de film te kijken. Toch jammer, want het hele idee achter dvd’s is dat je er net iets meer content op kan zetten dan de ouderwetse vhs.

crossing_over_2

Crossing Over is uiteindelijk een hele aardige film, maar het crossover gebeuren ligt er net iets te dik op. Dat is jammer, want het weerhoudt deze film ervan om tot één van de betere films van de laatste tijd gerekend te worden. Over blijft een aardige film die zeker de moeite waard is. Voor de extra’s hoef je het in ieder geval niet te doen.

Film:
gelestergelestergelesterhalfstergrijsster

Titel: Crossing Over crossing_over_hoesje