De Helaasheid der Dingen - dvd recensie

De Helaasheid der Dingen - dvd recensie

Opgroeien in een compleet ontspoorde familie. Voor de dertienjarige Gunther is het de harde realiteit. Hij staat voor de zware taak om zich aan dit marginale gegeven te ontworstelen.

Hoopvol ondanks alles
Het verhaal in deze film wordt verteld door middel van een voice over van de 'oude' achtentwintigjarige Gunther Strobe (Valentijn Dhaenens). Gunther zit niet in de beste fase van zijn leven. Hij staat op het punt om, zeer tegen zijn zin, vader te worden en zijn gedroomde loopbaan als schrijver wil maar niet van de grond komen; hij krijgt de ene na de andere afwijzing van uitgeverijen te verduren. De inspiratie voor zijn literaire werk haalt Gunther uit zijn jeugd. Hij neemt de kijker bij de hand en draait de klok een kleine twintig jaar terug. De jonge Gunther, in de film gespeeld door een fantastische Kenneth Vanbaeden, groeit op in het niet bepaald schilderachtige Vlaamse gehucht Reetveerdegem. Hij woont daar met zijn lieve oma, alcoholische vader Marcel (Koen De Graeve) en zijn drie ontspoorde beesten van ooms. De dagen worden doorgebracht met zuipen, schreeuwen, veelwijverij en doelloos rondhangen. Een leeg, uitzichtloos maar door de sterke familieband toch ook zeker, liefdevol bestaan. Wil hij zijn droom om schrijver te worden verwezenlijken, dan zal Gunther  zijn geliefde familie vroeg of laat toch achter moeten laten.

de_helaasheid_der_dingen_2

Loodzwaar en luchtig
Het verhaal werd voor het eerst verteld in de gelijknamige bestseller van Dimitri Verhulst. Regisseur Felix van Groeningen (Dagen Zonder Lief) heeft er op zijn beurt op fenomenale wijze een gitzwarte, komische, familietragedie van weten te smeden, waarin alle acteurs zo naturel de rollen wegzetten dat het lijkt alsof er een echte familie gebruikt is. Vaak is een schaterlach moeilijk te onderdrukken als je kijkt naar de ongelooflijk platte en ranzige humor die je voor je kiezen krijgt. Maar minstens zo vaak zit je met tranen in je ogen om het verhaal van een jongen die gebukt gaat onder een uitzichtloos bestaan en die opgevoed wordt door een zwaar aan alcohol verslaafde vader. Humor en tragiek gaan dan ook de gehele film door hand in hand. Door de belevenissen van de jonge en de oude Gunther in beeld met elkaar af te wisselen, krijgt de film bovendien veel vaart en blijft hij moeiteloos tot het eind toe spannend, grappig en bij vlagen bijzonder ontroerend.

Extra's: gelestergelestergelestergelestergrijsster
Deze dvd komt in een dubbele verpakking. Op de dvd waar de film opstaat, kun je genieten van een hilarisch commentaar met cast en crew. Op de tweede schijf neemt de regisseur je bij de hand en wordt de gehele ontstaansgeschiedenis van deze film uit de doeken gedaan. Van de voorbereiding van de casting naar het uiteindelijke draaien, niets blijft onbelicht. Iedere jonge filmmaker in de dop zou moeten worden verplicht om naar deze bonus dvd te kijken. Een zeldzaam openhartig en onthullend kijkje in de keuken. Vooral de beelden van de casting van de acteurs en van de repetities voorafgaand aan de productie, zijn schitterend om te bekijken. Laat ten slotte vooral het hoofdstuk Schaamhaarsnor niet aan je voorbij gaan, de film krijgt er een meerwaarde door. Ik garandeer het je.

de_helaasheid_der_dingen_1

Over deze film is al meerdere malen de loftrompet geblazen. Terecht. Iemand die een dergelijk complex verhaal op een zodanig meeslepende wijze vol humor en dramatiek weet te vertellen, verdient alle open doekjes. De rollen zijn perfect gecast en het geheel is prachtig opgenomen. Het is teveel om iedereen te noemen die een rol speelt in deze familiegeschiedenis, maar iedere acteur zou een aparte veer in het achterwerk meer dan verdienen. Dit is een klassieker in wording. Iedereen die dit kunststuk aan zich voorbij laat gaan doet zichzelf en deze film schromelijk tekort.

Te koop vanaf 23 maart 2010.

Felix van Groeningen

Koen de Graeve