movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Specials » Columns
- 26-04-2010
- Geplaatst door Peter Koelewijn
Peter: Poppen versus polygonen
Peter Koelewijn heeft twee grote entertainmentpassies: games en films. Van welke hij meer houdt, weet hij zelf niet eens. Zijn passie weerhoudt hem er echter niet van het filmmedium in zijn columns af en toe een opvoedkundige tik te geven.
Begin ik oud te worden? Wellicht een opmerkelijke vraag voor iemand die net eenentwintig is geworden, en hoewel mijn leeftijd weinig tot geen donder met films te maken heeft, is het ook nog eens een rare manier om een column te beginnen.
Toch vroeg ik me dit wel af, toen ik op deze kwestie stuitte. Feit is namelijk dat, als ik zou moeten kiezen welke wezens ik realistischer vind, de Ewoks uit Star Wars of de parmantige Na’vi uit Avatar, ik waarschijnlijk blind zou kiezen voor de venijnige teddyberen; de Ewoks dus. Waarom? Tja, hoe moet ik dit uitleggen zonder extreem kort door de bocht te schieten?
Waarom lopen we ons allemaal momenteel te verkneukelen om de musical van Mary Poppins? Is die jaren zestig Disney-klassieker niet al tot in den treure in onze hersenstam gekerfd? Weten we allemaal niet al dat een lepel suiker tegen een bitter medicijn helpt? Nu komt er een hoop speculatie kijken bij het beantwoorden van bovenstaande vragen. Naast een lachwekkend hoge nostalgiefactor, zullen veel bezoekers van Van den Ende’s productie er gewoon bij willen zijn vanwege de beleving. Ze twijfelen namelijk niet of wat zich voor hen afspeelt werkelijk gebeurt. Zelfs als een acteur zogenaamd begint te vliegen, dan zijn de bezoekers nog steeds onder de indruk omdat de persoon aan een kabeltje bungelt en zijn leven in de waagschaal legt voor hun entertainment.
Het is die ambachtelijkheid die ik terug zie in klassiekers die de huidige generatie (nog) amper kent, maar waar ik mee ben opgegroeid: The Neverending Story, Labyrinth, The Dark Crystal en praktisch al het andere dat muppet-maker Jim Henson ooit heeft voortgebracht. Bespaar me jullie beschuldigingen omdat ik inderdaad begin te ijlen van nostalgie. Ik twijfel geen moment dat het interessant is om achter de schermen van Avatar te kijken, want er liepen daar heus wel mensen met blauwe schmink op en dat soort prut. Maar hoe stoer is de documentaire van The Dark Crystal daartegenover, waar ik leerde dat onder de gewaden van de monsterlijke Skeksis, de poppenspelers zich verstopten, met kilo’s aan mechanieken en glasvezel op hun rug, en een televisie voor hun snuit om te zien waar ze heen moesten zwalken. En denk niet dat je toen al ultradunne LCD-schermen had!
Maar er is meer dan alleen het technische aspect waardoor ik nog steeds een warm plekje voor films met poppen en automatons (zoals bijvoorbeeld in Jurassic Park) heb. 3D animaties zijn tegenwoordig veel sneller en dus goedkoper te maken, maar zelfs bij Tim Burton’s Alice in Wonderland kan ik nog steeds van meters afstand zien wat schmink en decor is en wat door animatoren erin is gestopt. Komt dit omdat we simpelweg nog niet realistisch genoeg kunnen animeren? Misschien, maar het kan ook maar zo zijn dat we de perfectie van de natuurlijke onregelmatigheid niet kunnen evenaren. Ook de Na’vi zien er nog te glad uit, te perfect. Wellicht dat we het op een microscopisch niveau zelfs kunnen herkennen. Poppen bestaan tenminste uit tastbare stoffen, vilt, wol, plastic, glasvezel. Je laat je makkelijker meeslepen omdat de stukjes handarbeid levende wezens zijn.
Best wel ironisch dat ik me oud voel omdat ik poppen bestuurd door handen realistischer vind dan polygonen geanimeerd door computers.
Tags: Alice in Wonderland, Avatar, Jurassic Park, Labyrinth, The Dark Crystal, The Neverending Story
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Maandag 3 mei 2010 om 19:45
Precies de reden waarom ik stop-motion films vaak aantrekkelijk vind ogen dan vele computeranimatiefilms. Bij Coraline of The Nightmare Before Christmas is alles wat je ziet echt.
Bij het aankomende vervolg op The Dark Crystal, gaan ze gelukkig wel gebruik maken van poppen, maar ook cgi. Het is dus de vraag hoeveel cgi gaat worden. Hopelijk valt het mee.
Anoniem Maandag 3 mei 2010 om 16:57
"Best wel ironisch dat ik me oud voel omdat ik poppen bestuurd door handen realistischer vind dan polygonen geanimeerd door computers."
Dat is een kloppend paradox. Met moderne technieken, waarvan motion capture de meest bekende, zijn bewegingen oneindig veel realistischer weer te geven dan met een pop aan touwtjes. Een pop is daarentegen weer 'echt', waarbij in CG de realiteit nagebootst moet worden. En ons oog kent niets beter dan de werkelijkheid, dus alles wat daarbij afwijkt valt meteen op. Je ziet een voorbeeld daarvan veelal bij games terug komen; games die realisme benaderen zijn vaak aantrekkelijker dan games die proberen de werkelijkheid letterlijk te immiteren; alles wat niet klopt stoort ineens.
En wanneer CG beter is, dan is er ook vaak wel weer de regisseur die het met absurde tafferelen weer moet laten ontaarden in iets abominabels. Gewoon, omdat het kan. Of waarschijnlijker; het is CG en omdat het kan, moet het ook.
Ondanks dat ik van beroep een poly-pusher ben, vind ik poppen ook vaak mooier. Deels vanwege de tradionele en inventieve vaardigheden die er bij komen kijken, maar vooral ook vanwege de nostalgie. Nostalgie is een emotie die vooral een gevoel oproept uit een tijd of moment waarnaar we graag terug zouden willen, maar niet meer kunnen. Zijn poppen objectief/technisch gezien altijd mooier of beter? Waarschijnlijk niet, maar nostalgie voelt gewoon te lekker. :)
Anoniem Dinsdag 27 april 2010 om 21:57
En helemaal gelijk heb je! Magischer dan een Layrinth en The Neverending Story zijn ze decennia lang niet meer gemaakt. Zelfde geldt voor special effects in horrorfilms. Gisteren bijvoorbeels Survival of the Dead gezien, waarbij de conclusie getrokken kan worden dat het pijnlijk is de gore-effecten in dit zesde zombie-vehikel van Romero, naast het sublieme handwerk van grootmeester Tom Savini te zetten (Dawn of the Dead, Day of the Dead). Ambacht sterft uit, en niet alleen in film...