The Hurt Locker - dvd recensie

The Hurt Locker - dvd recensie

Indrukwekkend kijkje in de kazerne van de VN troepen in Irak, waar de bermbommen voor het oprapen liggen en de soldaten hun laatste dienstdagen aftellen.

Zoals iedere filmliefhebber wel weet was de grote Oscarwinnaar van 2010 tegen de verwachtingen van de grote massa in niet het record brekende en grensverleggende Avatar, maar het minder geroemde The Hurt Locker. Inmiddels is deze film al enige tijd verkrijgbaar in Nederland en is het dus de hoogste tijd om zelf een oordeel te vellen.

the_hurt_locker_1

Welkom in Irak
Zo overdonderd, verbolgen en verrast als ik was, werd indirect ook mijn fantasie geprikkeld; want als een andere film dan Avatar zes felbegeerde beeldjes meeneemt, dan moet die wel iets heel bijzonders zijn. The Hurt Locker neemt ons mee naar Irak, waar de VN troepen bezig zijn met het voorbereiden van de invasie die de tweede Golf  Oorlog inleidt. Meteen worden we midden in de actie gedropt als we het elite bommeneskader bezig zien met het ontmantelen van een bermbom. De spanning druipt letterlijk van de techneut en zijn assistenten af en wanneer blijkt dat de bom nog steeds op scherp staat, worden ook de kijkers thuis nog eens goed wakker geschud.

De spanning die de eerste scène kenmerkt, blijft aanwezig als het team opdracht na opdracht voorgeschoteld krijgt om de aanslagen van de Hadji’s te verijdelen. Tussen de missies door zien we het team het er van nemen op de kazerne, vrienden maken met lokalen en ons zo een kijkje gunnen in het hedendaagse oorlogstoneel.

Cast & Crew
Regisseuse Kathryn Bigelow heeft zichzelf (natuurlijk ook met wat hulp van de Oscars) met The Hurt Locker op indrukwekkende wijze op de kaart gezet. Eerdere producties waren onder andere Point Break met A-list acteurs Patrick Swayze en Keanu Reeves en het mysterieuze The Weight of Water, waar onze eigen Adam Curry een bijrolletje had naast zwaargewicht Sean Penn. De film bevat meerdere bekende gezichten waarbij Jeremy Renner (bekend van SWAT, 28 Weeks Later en verschijningen in series zoals CSI en The Unusuals) de show steelt als de roekeloze, ietwat maniakale sergeant William James. Tijdens de film blijft het onduidelijk of je hem nou kan en wil vertrouwen of niet; zijn expertise staat lijnrecht tegenover zijn gedrag waarbij niets of niemand geschuwd wordt en het lijkt afwachten tot hij zijn gezonde verstand met de eerste de beste bom mee opblaast.

Het team wordt versterkt door sergeant JT Sanborn (Anthony Mackie), een nog jonge acteur die de laatste jaren flink aan de weg aan het timmeren is; na zijn optreden als Papa Doc in 8 Mile heeft de man in 26 films meegespeeld zoals Million Dollar Baby, Eagle Eye en The Manchurian Candidate. Als sergeant JT Sanborn verdient hij de sympathie van de kijker als een echte teamplayer die zijn tijd in Irak het liefst zo veilig en snel mogelijk door wil komen, dezelfde vanzelfsprekende motivatie die ook het derde teamlid, specialist Owen Eldridge (Brian Geraghty) deelt. Het is niet zijn eerste Golf Oorlog film; ook in Jarhead is hij te zien als moderne soldaat. Het is de rustigste, minst ervaren soldaat van het stel en draagt dit ook prima uit.

Goed, maar niet uitstekend
De samenstelling van de cast zit goed in elkaar. Nergens lijken de perikelen geforceerd of in scène gezet, maar doen ze aan alsof ze echt gebeurd zijn. Dit zijn geen supercommando’s, het zijn mensen van vlees en bloed en deze kwetsbaarheid zorgt voor geloofwaardigheid van de acteurs en de scènes. Ook de manier van filmen verdient een vermelding: de kijker krijgt het gevoel er midden in te zitten door de trillende, chaotische filmstijl en de close ups van de acteurs. Voel de beklemming van sgt. James’ bommenpak als hij recht op doel afgaat, of zie hoe snel de rollen kunnen omdraaien wanneer er een vuurgevecht midden in de woestijn ontstaat. De trucs die Kathryn Bigelow en haar montage team hebben toegepast, zorgen voor een pakkende weergave van ‘s werelds meest helse oorlogsomstandigheden na Vietnam.

Maar het meest opvallende (min)punt aan The Hurt Locker is de verhaallijn, of liever gezegd het ontbreken van samenhang hierin. Meerdere malen kreeg ik het gevoel alsof de film uit losse scènes is opgebouwd, zo keren er bepaalde personages niet terug of komen onze soldaten terecht in zorgwekkende situaties waar verder niet meer op ingegaan wordt. Het ontbreken van een rode draad komt verwarrend over en doet denken dat er meer in had gezeten, zo nu en dan lijkt het meer een documentaire van de Golfoorlog dan een episch oorlogsverhaal. De keuze voor de opzet van het bommenteam en hun werk boeit minder dan bij films waar legendarische gebeurtenissen worden vertolkt, zoals bij veel oorlogsfilms het geval is. Kathryn Bigelow’s ambitie kan in de smaak vallen of niet, maar het blijft een feit dat het geheel hierdoor minder tot de verbeelding spreekt en ook niet blijft hangen als zijnde één van de betere oorlogsfilms ooit gemaakt.

Extra’s: gelestergelestergrijsstergrijsstergrijsster
Als extra’s is er commentaar van de regisseur en schrijver, een korte kijk achter de schermen en een fotogalerij met begeleiding in de vorm van een Q&A. Niets wat we nog nergens eerder hebben gezien, maar toch sluiten de beelden goed aan op de film èn op de realiteit.

the_hurt_locker_2

The Hurt Locker is een onderhoudende oorlogsfilm waar genoeg actie en spanning in zit om menig actieliefhebber te bekoren zonder hier de nadruk op te leggen zoals bij bijvoorbeeld Black Hawk Down het geval was. De rustmomenten tussen de missies door geven de kijker een indringender blik in het soldatenleven waar de realiteit nergens wordt geschuwd of geromantiseerd. Deze elementen samen zorgen voor een interessante kijk achter, voor en naast de schermen van de VN missie in Irak, maar de film mist echter de glans en diepgang benodigd om het geheel naar een hoger niveau te tillen. The Hurt Locker is geen klassieker wat het grote aantal Oscars doet vermoeden, maar wel een degelijke, van tijd tot tijd spannende oorlogsfilm.

Te koop vanaf 24 februari 2010.

Kathryn Bigelow

Brian Geraghty