Imagine 2010: Repo Men - recensie

Imagine 2010: Repo Men - recensie

Sci-fi blockbuster met een organen verzamelende Jude Law.

In de toekomst kun je al je je organen laten vervangen, tenminste als je er een fiks bedrag voor betaalt. Daarvoor neem je dan een lening, en als je die niet op tijd aflost, komen de Repo (kort voor repossession) Men (Jude Law en Forest Whitaker) je opensnijden en je organen eruit halen. Het is een plot die binnenkort misschien niet zo actueel meer is dan toen de film werd gemaakt, met dank aan de hervormingen in de zorg van Obama, maar op dit moment is het nog niet zo ver.

repo_men_1

Zwak script
Wat een sterke kritiek op de Amerikaanse zorg had kunnen zijn, mist de scherpte van een goede satire en verandert al snel in een matige sciencefiction film. Het eerste deel van de film is nog komisch in zijn cynisme en kritiek, maar zodra de Hollywood moraal van de goeden tegen de slechteriken een rol gaat spelen, wordt de film wel erg voorspelbaar, met ontelbare sciencefiction genre clichés. Ook maken de karakters in de film soms bijzonder snelle ontwikkelingen door, waardoor ze ineens aan de ''goede'' kant staan. Het maakt de film er niet geloofwaardiger op, terwijl de twist op het einde nog wel een extra laag aan de film weet te geven, maar dat maakt het verder erg zwakke script er niet veel beter op.

Stereotiepen
Toch is niet alleen het script, maar ook het acteerwerk niet echt noemenswaardig, Forest Whitaker en Jude Law beuken er vooral op los, maar doen verder weinig bijzonders. Het is op zich wel interessant dat regisseur Sapochnik gekozen heeft voor internationale bijrollen van Carice van Houten en de Braziliaanse Alice Braga (City of God), maar die karakters worden nauwelijks ontwikkeld en blijven slechts de stereotype boze huisvrouw en aantrekkelijke femme-fatale. Een cast vol potentie, maar Sapochnik weet er geen gebruik van te maken.

repo_men_2

Repo Men is niet geslaagd als slimme satire en herhaalt teveel aspecten uit het sciencefiction genre om er iets nieuws aan toe te voegen. De film mist een talentvolle regisseur en een goed geschreven script waarmee de film met al zijn potentie in concept en cast een behoorlijk resultaat op had kunnen leveren. Maar aangezien Repo Men die scenarioschrijver en regisseur niet heeft, is de film een matige herhaling binnen het sciencefiction genre geworden.

Film: gelestergelestergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: Repo Men repo_men_poster
Genre: Sciencefiction