The Back-Up Plan - recensie

The Back-Up Plan - recensie

The Back-Up Plan is een komedie over relaties, liefde, huwelijk en een gezin, maar dan in de omgekeerde volgorde.

Het gebeurt talloze vrouwen in de 21ste eeuw; ze zien de veertig naderen en hebben de ware liefde nog niet gevonden, laat staan een gezin. Zoë (Jennifer Lopez) is één van die vrouwen en ze is het wachten meer dan zat. Vastbesloten om moeder te worden heeft ze een back-up plan bedacht; ze laat zich kunstmatig insemineren en besluit er alleen voor te gaan. Op de dag van deze inseminatie loopt ze de charmante Stan (Alex O'Loughlin) tegen het lijf als ze beiden in dezelfde taxi stappen. En daar blijft het niet bij; ook op de markt en in Zoë's  dierenwinkel komen de twee elkaar tegen. Als blijkt dat Stan een man met potenties is, kan en wil Zoë hem niet laten gaan. Ze besluit hem toe te laten in haar leven en dat is het begin van een heerlijke periode van verliefdheid en romantische dates. Tegelijkertijd is het ook een periode van hevige misselijkheid en vreetbuien die Zoë angstvallig probeert te verbergen voor Stan. Uiteindelijk zal ze hem moeten vertellen dat hij niet met één persoon, maar twee, in de taxi is gestapt en de vraag is of hij dan nog wel mee wilt  rijden.

the_back_up_plan_2

Six Feet Under meets Jenny from the Block
Jennifer Lopez is back! Het is waarschijnlijker dat de reünie van Take That meer enthousiasme opbracht dan deze aankondiging, maar het is het vermelden waard dat Lopez na vier jaar weer terug is op het witte doek.  Haar laatste films El Cantante en Bordertown (2006) deden zo weinig dat bijna niemand van het bestaan van de films af weet en haar laatste rom-kom Monster in Law was een monster in Hollywood. La Lopez kan niet rekenen op veel support van de filmkenners maar toch heeft ze een behoorlijke fanbase opgebouwd die ongeacht de kwaliteit van haar producten alles willen consumeren dat haar naam draagt. Toch heeft Lopez als actrice zeker kwaliteiten die te bewonderen waren the Cell en An Unfinished Life en ook haar productiebedrijf Nuyorican doet het goed. Lopez was één van de eersten die betrokken was bij the Back-Up Plan en dat zorgde er voor dat regisseur Alan Poul  (Six Feet Under) ook tekende voor het project. Wie Six Feet Under heeft gezien weet dat de serie grimmig en morbide is en dat zou voor een rom-kom als the Back-Up Plan voordelig kunnen uitpakken.

Slechte Stand-up comedian
The Back-Up Plan begint met een amusante geanimeerde intro over een dame die door de stad loopt en overal baby's en baby-toebehoren in ziet. Na deze intro zien we Zoë met haar benen wijd in de gynaecologische stoel liggen. Terwijl ze geïnsemineerd wordt, maakt ze zich in haar hoofd druk over haar slecht gepedicuurde tenen. Deze scène wordt verschrikkelijk slecht geacteerd door Jennifer Lopez, haar komische talent haalt het niveau van een slechte stand-up comedian die uitgejoeld wordt in het comedy café.  En net wanneer je denkt dat the Back-Up Plan een erg slecht plan is geweest, verschijnt het karakter van Stan ter tonele. De redelijk onbekende Australische acteur Alex O'Loughlin is een frisse verschijning naast Lopez en zorgt voor een goed tegenwicht naast de overdreven komedie. In enkele scènes wordt de man ook geregisseerd tot enkele bokkensprongen en onvolwassen grimassen maar dat is louter de regisseur te verwijten. In de rest van de film speelt O'Loughlin zijn karakter zeer geloofwaardig en zal elke man die er achter komt dat zijn vriendin kunstmatig geïnsemineerd is, zich wel kunnen vinden in Stans handelen.

Na de ontmoetingen tussen Stan en Zoë kabbelt het verhaal rustig voort met hier en daar een grappige scène zoals het bezoek van Zoë aan de single-mom club waar een driejarig kind nog aan de borst van haar moeder drinkt. Zoë is met haar perfect verzorgde look en knappe uiterlijk natuurlijk niet de stereotype single moeder, en dat is ook waarom de film veel kritiek kreeg; Lopez zou er veel te  gestyled bij lopen in de film. Alhoewel het natuurlijk niet echt geloofwaardig is dat een vrouw met het uiterlijk van Jennifer Lopez tot haar vijfendertigste single blijft, is het onzin dat zwangere vrouwen er niet elegant bij kùnnen of mogen lopen en zeker niet nu we in het Sex and the City tijdperk leven.
Een heerlijke bijrol is overigens weggelegd voor Anthony Anderson die een vader bij de speeltuin speelt, Anderson kennen we uit flauwigheden als Scary Movie en Big Momma's House maar tegenwoordig is hij ook te zien in Law & Order. Hij beschrijft het vaderschap aan Stan als "Awfull, awfull, awfull and then...something incredibly happens". Hij had het verloop van de film niet beter kunnen beschrijven.

The Backup Plan

Jennifer Lopez heeft met deze film twee dingen bewezen: ze ziet er nog steeds fantastisch uit maar ze is absoluut niet grappig. Gelukkig krijgt haar slechte stand-up tegenwicht van frisse wind Alex O'Loughlin waardoor de film zich bij vlagen komisch mag noemen. De film vertelt niets spannends of nieuws en moet het vooral hebben van de geloofwaardigheid van het karakter van Stan en de incidentele grappen die echt leuk zijn. Vandaar dat Anthony Anderson de spijker op zijn kop slaat met de beschrijving "Awfull, awfull, awfull and then something incredibly happens". Zorg dus dat The Back-Up Plan je back-up plan is voor een avondje cinema, want in de bioscopen is  momenteel wel wat beters te vinden.

Alan Poul

Jennifer Lopez
Alex O'Loughlin