Unthinkable - recensie

Unthinkable - recensie

Een terrorist heeft drie bommen geplaatst die elk moment af kunnen gaan. Ondervragingsdeskundige H doet wat hij moet doen om er achter te komen waar de bommen zijn, maar is wat hij doet wel menselijk?

Steven Arthur Younger (Michael Sheen) heeft drie homevideo's gemaakt waarin hij steeds hetzelfde verhaal vertelt: "Ik heb drie bommen geplaatst op onbekende locaties in Amerika, ze zullen aan het einde van de week tot ontploffing worden gebracht." En zo begint de werkweek van ondervragingsdeskundige Henry Herald 'H' Humphries (Samuel L. Jackson) en FBI agente Helen Brody (Carrie-Anne Moss).  Alhoewel het een makkelijke klus is om Younger op te pakken, is het des te moeilijker om hem aan het praten te krijgen. Terwijl de FBI en het leger Younger willen aanpakken met de gangbare ondervragingstechnieken komt er ergens van bovenaf de opdracht om H de ondervraging te laten leiden. En wanneer H met de scepter zwaait dan is het menens; terwijl hij zijn speciale martelschort voordoet en de scalpels klaarlegt, onderneemt agente Brody vruchteloze pogingen om H een halt toe te roepen. Vanaf het moment dat H de deur van de ondervragingskamer achter zich dichttrek wordt Brody heen en weer geslingerd tussen gruwel en twijfel; hoe ver gaat H om Younger aan het praten te krijgen? En hoe ver màg hij gaan?

unthinkalbe_1

Geen bioscooprelease in Amerika
Unthinkable heeft geen mainstream bioscoop release gehad in Amerika, dit omdat de oorspronkelijke distributeur van de film failliet ging en daarna de rechten voor de dvd-verkoop en de buitenlandse distributie al waren verkocht. Geen enkele andere distributeur wilde alleen de bioscooprechten in Amerika hebben en niemand wilde het risico nemen om een gewelddadige film te vertonen die vragen oproept over morele kwesties en bovenal  martelmethodes ongecensureerd laat zien. Dus zo kreeg Unthinkable in Amerika alleen een dvd-release.  Hier in Nederland verschijnt de film, geregisseerd door Gregor Jordan (Numb3rs), 8 juli inde bioscoop, en krijgen wij de mogelijkheid om op groot scherm  te genieten van een brute Samuel L. Jackson die Michael Sheen een aantal vingers afsnijdt;  letterlijk een anderhalf durende marteling of niet?

Martelmeester
"Tell me where the bomb is! You're going to die here today if you don't tell me where the bomb is." We hoeven absoluut niet lang na te denken over waar we deze uitspraken eerder hebben gehoord.  De beelden van 24 van Jack Bauer en een terrorist, vastgeketend aan een stoel ergens in een verlaten pakhuis, verschijnen meteen weer op je netvlies. Na Unthinkable hoeven we niet langer Jack Bauer te visualiseren als het gaat om martelingen op het scherm, we hebben een nieuwe martelmeester genaamd H. De kritiek die 24 kreeg op de getoonde martelscènes zijn bij Unthinkable de gewetensvragen die de kijker zichzelf stelt; vind ik dat H tot het uiterste mag gaan om informatie te verkrijgen? Wat kan ik verdragen? Wanneer kijk ik weg? Schaar ik mezelf achter H of achter Brody? In 24 waren de martelscènes van korte duur en vanwege het iconische karakter van Jack Bauer wist de kijker dondersgoed dat Jack het altijd bij het juiste eind had en stemden ze zwijgend toe als Jack de ondervraagde dreigde diens kinderen te vermoorden. Met H is het andere koek; we kijken naar een anderhalf uur durende martelpraktijk waar bloed vloeit in een claustrofobische ruimte. H is onvoorspelbaar en laat er vooral geen misverstand over bestaan dat hij tot alles in staat is. Met het humane weerwoord van Brody daartegenover, wordt de kijker elke scène gedwongen om de situatie vanuit beide perspectieven te bekijken. Deze kijkwijze zorgt er voor dat je elke scène opnieuw gechoqueerd of verrast wordt.

Hoe ver mogen we gaan?
Samuel L. Jackson kan goed uit de voeten met dit soort types maar er mist iets van subtiliteit die het karakter ook reëel maakt. De aangedikte gebaren en uitspraken gaan daarom soms wat irriteren. Michael Sheen doet het voortreffelijk in zijn rol als moslim terrorist. Alhoewel zijn karakter niet veel tekst heeft en vooral moet laten zien dat hij de meest verschrikkelijke pijnen doorstaat, gaat de tekst van Younger door merg en been als hij zijn mond open doet. Zijn uitspattingen zijn zonder twijfel het hoogtepunt van de film.  Het belangrijkste punt van kritiek is het scenario van de film, alhoewel dit choqueert, valt niet te ontkennen dat we een opzet als deze al eerder hebben gezien. Voornamelijk in 24 maar ook in Rendition draait het om de vraag hoe ver we kunnen en mogen gaan om aan informatie te komen. Door deze scenarioherhaling plaatst de film zich niet in de categorie van onvergetelijke films maar blijft het een film met een aantal heftige martelscènes.

unthinkable_2

Alhoewel Unthinkable pretendeert het ondenkbare te laten zien, hebben velen een vergelijkbaar scenario al eens voorbij zien komen. Wat de film uniek maakt is het feit dat de kijker wordt gedwongen de situatie vanuit verschillende perspectieven te bekijken waardoor elke scène anders beleefd wordt. Je vraagt jezelf steeds opnieuw af waar jouw eigen grens ligt en achter welk personage je jezelf zou scharen. Voor de horrorliefhebbers valt er ook wel het een en ander te smullen aangezien er genoeg bloed vloeit in de claustrofobische ruimte. Unthinkable laat een ruim anderhalf uur durende marteling zien, maar is uiteindelijk geen marteling om naar te kijken.

Film: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster

Titel: Unthinkable unthinkable_poster1
Genre: Thriller