Salt - recensie

Salt - recensie

Als CIA officier Evelyn Salt wordt beschuldigd van spionage, vlucht ze en laat de CIA met één vraag achter: “Wie is Salt?”.

Alhoewel er twee jaar geleden sprake van was dat Tom Cruise in Phillip Noyce’s nieuwe spionage thriller Salt de rol zou vertolken, destijds heette het project nog Edward A. Salt, is de hoofdrolspeler inmiddels van geslacht veranderd. Tom Cruise liet het project passeren en Angelina Jolie gaf aan wel interesse te hebben om een soort vrouwelijke Bond te spelen. Schrijver Kurt Wimmer (The Thomas Crown Affair, Law Abiding Citizen) deed een 'zoeken en vervangen' in het script en zo geschiedde; Edward A. Salt werd Evelyn Salt.

salt_1

De vrouwelijke Bourne
Het nieuws van afgelopen maand dat er tien Russische spionnen zijn opgepakt in Amerika, lijkt de perfecte marketingstunt voor deze film. Niet alleen hebben de verdachten inmiddels schuld bekend, één van de verdachten is de bloedmooie Anna Chapman. Een verschijning waardoor Angelina Jolie als Russische spion niet eens meer zo gek lijkt. In Salt speelt Jolie een CIA officier genaamd Evelyn Salt die er door een Russische overloper van wordt beschuldigd een Russische spion te zijn; eentje die bovendien van plan is de president te vermoorden. Salt’s wereld lijkt in te storten en de CIA wil haar onmiddellijk vasthouden om uit te zoeken of er enige waarheid achter dit verhaal schuilt. De baas van Evelyn, Ted Winter (Liev Schreiber), twijfelt geen seconde aan haar onschuld maar CIA officier Peabody (Chiwetel Ejiofor) neemt het zekere voor het onzekere. Als ze dan ook nog probeert te ontsnappen, worden de verdenkingen ten opzichte van haar alleen maar groter.

In wezen is Salt een vrouwelijke versie van Bourne, met als verschil dat niet de hoofdrolspeler onzeker is  van zijn identiteit, maar vooral de kijker. Waar je bij The Bourne Identity met het hoofdpersonage meeleeft en je afvraagt wie hij precies is en waarom hij zo goed getraind is, kijk je bij Salt met de even kritische blik als CIA officier Peabody naar Salt's acties. De CIA maakt jacht op haar en Salt zet haar kennis in om uit handen van de autoriteiten te blijven. Ze vermomt zich, gaat confrontaties aan wanneer nodig en is daar bovendien zeer vaardig in. Ook de kant van de CIA wordt belicht en met Salt op de vlucht moet ook worden onderzocht of de president daadwerkelijk gevaar loopt.

Felrealistisch, op z’n Hollywood’s
Met Salt houdt regisseur Phillip Noyce (Patriot Games, The Bone Collector) vooral de schijn op van realisme. Met fletse, grijze beelden en rauw toneelspel van Jolie wordt het verhaal dat fictie met non-fictie mengt op een plausibele manier getoond. Gelukkig gaat Noyce niet zoals Paul Greengrass heel ver met de inmiddels welbekende shaky cam en is vooral het kleurenschema wat de film realistisch doet lijken. Naarmate de film vordert, slaat Noyce wel iets te ver door naar Hollywood spektakel en lijken de realistische beelden slechts een verpakking. Hierdoor kunnen bepaalde plotwendingen een beetje uit de toon vallen.

Angelina Jolie brak internationaal door met haar vertolking van de atletische Lara Croft en sindsdien hebben we haar al vele malen gezien als een stoere vrouw die van wanten weet. Meest recentelijk nog in de film Wanted. Maar Jolie heeft inmiddels ook al te kennen gegeven een flink stukje drama te kunnen spelen, zoals in Changeling en A Mighty Heart, en in Salt combineert ze die twee aspecten overtuigend en komt ze intens over. Ook is het prettig om Jolie in deze rol eens niet als een seksbom te zien spelen en valt ze met een simpele beige jas en een grijze muts nauwelijks op. Naast Jolie spelen Liev Schreiber (Defiance, X-Men Origins: Wolverine) en Chiwetel Ejiofor (2012, Children of Men), als de CIA agenten die haar te pakken proberen te krijgen, een rol. Liev Schreiber doet niet bijster veel nieuws, maar speelt acceptabel. Hetzelfde geldt voor Chiwetel. Een rol die misschien nog wel zwaarder weegt dan die van Schreiber en Ejiofor, is die van componist James Newton Howard. Howard is een vrij grote naam en hij verzorgde onder andere de muziek van Michael Clayton, I Am Legend en Blood Diamond. Ook in Salt voegt zijn muziek weer veel sfeer toe en zorgen de opzwepende violen voor net dat beetje extra spanning.

salt_2

Salt is een onderhoudende spionagefilm met hier en daar wat gepaste rauwe actie. Zo nu en dan zakt de realistisch gezette toon wat in door het plot, maar echt storend wordt het nooit. Angelina Jolie weet een goede mengeling van actie en drama op te brengen en dat maakt het vrij standaardspel van Liev Schreiber en Chiwetel Ejiofor een beetje goed. Phillip Noyce levert met Salt een prima tegenhanger van de bekende The Bourne trilogie op.

Angelina Jolie
Liev Schreiber

5 augustus 2010