The Joneses - recensie

The Joneses - recensie

De nieuwste iPhone, een gloednieuwe Audi, een hippe digitale camera en de mooiste Prada jurken. Je perfecte buren hebben het allemaal en er komt steeds meer bij. Maar wat als je wist dat die buren geen echt gezin zijn, maar ingehuurd door een marketingbureau om jou de nieuwste gadgets aan te smeren?

Ondanks de huidige economische crisis en de grote schulden van Amerika, blijven de Amerikanen de beste consumenten ter wereld. Het belangrijkste ingrediënt voor een perfect leven is volgens velen een grote bak met geld waarmee luxe en weelde kan worden gekocht. The Joneses zijn de belichaming van perfectie; Kate (Demi Moore) en Steve Jones (David Duchovny) zien er uit om door een ringetje te halen en hun kinderen, Jenn (Amber Heard) en Mick (Ben Hollingsworth) hebben altijd al tot de populairsten van de klas behoord. The Joneses staan op het punt om te verhuizen naar een kasteel-achtige villa in een luxe groene buitenwijk. Groen vanwege de prachtige omgeving maar ook vanwege de jaloezie die groeit bij de buren na het zien van de overdreven luxe die de Joneses tot hun beschikking hebben. Wat die buren echter niet weten is dat de Joneses geen echt gezin zijn. Ze zijn werknemers van een grote marketingorganisatie die modelgezinnen in rijke wijken plaats om zo producten aan de man te brengen.

the_joneses_1

Gewilde film
Regisseur Derrick Borte kwam op het idee voor deze film terwijl hij werkte in de reclamewereld. Hij raakte gefascineerd door de wijze waarop marketingbureaus producten verkopen. Iedereen weet misschien wel dat bloedmooie vrouwen ingehuurd worden om de hele avond aan een bar te zitten en een bepaald merk sigaret te roken. Borte gebruikte dit idee en plaatste een modelgezin in een buitenwijk om zo producten populair te maken. Het idee van Borte deed bij tout Hollywood het water in de mond lopen want volgens Borte bleef zijn telefoon non-stop rinkelen met aanbiedingen van productiemaatschappijen maar ook van acteurs; meewerken aan deze film was net zo gewild als de nieuwste I-Phone. De voorwaarde van Borte was dat hij de film, die hij ook zelf geschreven heeft, zelf mocht regisseren en produceren, en dat is best een gewaagde eis als je nog nooit in je leven een film hebt geregisseerd. Uiteindelijk produceerde Echo Lake de film, dezelfde maatschappij die verantwoordelijk was voor Oscar winnaar Away From Her.

Nike Air Max
Het idee van The Joneses is best leuk en natuurlijk ook herkenbaar. Trends en mode doemen in de samenleving vanuit het niets op en worden enorm populair. Voor je het weet doe je er zelf ook aan mee. Ik weet nog goed uit mijn eigen jeugd dat iedereen opeens Nike Air Max moest hebben en wanneer we nu iemand zouden ontmoeten die geen mobiele telefoon heeft zouden we al gauw denken dat hij òf heel oud is, of dat er iets mis met die persoon is. Consumentisme is een interessant gegeven dat wat mij betreft vaker terug mag komen in films. In Fightclub is het een thema maar ook in Reqieum for a Dream speelt consumentisme een belangrijke rol. The Joneses is een luchtiger variant op het thema en de plot is dan ook niet ingewikkeld of verrassend. Daarnaast gaat The Joneses over lijken. Het is herkenbaar om spullen te willen en om soms net iets meer geld voor een paar schoenen uit te geven dan je hebt, maar de meesten van ons beschikken over gezond verstand en zullen niet snel tienduizenden euro's aan schulden opbouwen om alles te kopen wat de buren ook hebben. The Jonesses is exemplarisch voor hoe het kan lopen in een worst-case-scenario. Daarmee verdwijnt alle subtiliteit en diepgang die de film wellicht nog had kunnen hebben.

Chemie
Verrassend genoeg heeft de film twee grote troeven die samensmelten tot één hoogtepunt, namelijk de chemie tussen David Duchovny en Demi Moore. De twee moeten een modelgezin spelen en het is onvermijdelijk dat ze naast de producten die ze moeten verkopen, ook zichzelf aan elkaar verkopen. Deze voorspelbare factor is te vergeven omdat het spannend genoeg is om naar het koppel te kijken. De andere acteurs Amber Heard en Ben Hollingsworth zijn geen straf om naar te kijken alhoewel Heard's kittige geflirt soms irritant wordt. Gary Cole in de rol van jaloerse buurman Larry weet de aandacht ook goed vast te houden. Aardig toneelspel en een flinke dosis chemie redden de film enigszins van saai cliché. Helaas blijft die moralistische boodschap 'er is meer in het leven dan geld' hardnekkig staan.

the_joneses_2

The Joneses blijft iets teveel leunen op een afgezaagde moralistische boodschap. De film weerhoudt zichzelf er daardoor van om enige originaliteit en diepgang in het verhaal te steken. De chemie tussen Demi Moore en David Duchovny in samenwerking met het aardige spel van de andere acteurs zorgt er echter voor dat de film leuk blijft om naar te kijken. Desalniettemin zullen de kijkers de moralistische boodschap na een week alweer vergeten zijn.

Film:
gelestergelesterhalfstergrijsstergrijsster

Titel: The Joneses the_joneses_poster