Hidden Agenda - dvd recensie

Hidden Agenda - dvd recensie

Een Amerikaanse advocaat wordt in Noord-Ierland vermoord. De politie beschuldigt de man van betrokkenheid bij de IRA. Zijn vrouw bestrijdt dit. Een zoektocht naar de waarheid volgt.

Onderzoek
Een groep mensenrechtenactivisten heeft in het diepste geheim grondig  onderzoek gedaan naar het schenden van de mensenrechten in Ulster. Ze zijn in Belfast om hun resultaten van deze studie aan de pers bekend te maken. Een van de onderzoekers, Paul Sullivan (Brad Dourif), wordt op de ochtend na de presentatie dood aangetroffen in een door de IRA beheerst gebied. De auto waarin zijn levenloze lichaam ligt, werd bestuurd door een man die connecties heeft met de IRA. De Ierse politie maakt op tv bekend dat Paul stoptekens van de politie negeerde en daarom werd doodgeschoten, maar Ingrid Jessner (Frances McDormand), de vriendin van Sullivan, gelooft dit niet en wil de onderste steen boven halen om uit te zoeken wat er echt is gebeurd met haar Paul.

hidden_agenda1

Tape
Ze krijgt hierbij hulp van inspecteur Kerrigan (Brian Cox). In hun zoektocht naar de waarheid komen de twee steeds dichter bij de onthulling van een groot geheim. Al snel blijkt dat Paul een tape bij zich had met daarop belastende bekentenissen. Deze tape speelt een belangrijke rol in de film. Harris (Maurice Roëves) is een afvallige commandant uit het leger, die Sullivan de tapes met informatie bezorgde in de hoop dat hij het wilde publiceren. Hoewel hij Brits is, geniet hij de bescherming van de IRA. Het hoofd van de RUC (het plaatselijke politiedepartement), Brodie, gespeeld door Jim Norton, heeft er alle belang bij dat deze tape niet openbaar wordt gemaakt. Hij en Carrigan botsen hierdoor meerdere malen met elkaar.

Acteurs
Regisseur Ken Loach kiest met deze film voor een andere insteek wat het conflict in Noord-Ierland betreft. Dat is te prijzen. Wel is duidelijk dat deze film het niet moet hebben van goede dialogen of geweldig acteren. Het thema in deze film is zeker interessant, de theorieën die Loach in deze film loslaat, zijn ook origineel, maar het is jammer dat de acteerprestaties en dialogen dit niet ondersteunen. Acteurs Frances McDormand en Brian Cox blijven erg vlak in hun spel. Hierdoor is het soms lastig om met je gedachten helemaal bij de film te blijven en dat verdient een thema als het  Ierse probleem niet.

hidden_agenda2

Extra’s
Deze dvd bevat slechts enkele trailers.

Hidden Agenda is een film die het Noord-Ierse conflict op een originele manier probeert te benaderen. Er zitten een aantal opmerkelijke complottheorieën in deze film verwerkt. Uiteraard zijn deze theorieën niet allemaal even realistisch, maar wel leuk om eens verfilmd te zien. De stijl van het acteren en de snelheid van de film zijn typisch voor films uit de jaren negentig. Deze film behandelt een gevoelig thema, maar blijft toch enigszins teveel aan de oppervlakte. Hierdoor blijft Hidden Agenda niet erg lang in de gedachten hangen. Toch is het zeker een interessante film, al is dat in dit geval vooral vanwege de thematiek.

Film:
gelestergelesterhalfstergrijsstergrijsster
Extra's: halfstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster