movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Bioscoop
Milla Jovovich kruipt voor de vierde keer in de huid van Alice, de zombievernietiger annex superheldin die vooral uitermate cool is.
Dat de franchise rondom de op een video game gebaseerde zombieserie Resident Evil nog niet is uitgemolken, bewijst de box office in de Verenigde Staten. Resident Evil: Afterlife 3D staat tijdens het schrijven van deze recensie op één en heeft in één weekend ruim 28 miljoen dollar opgebracht, tevens de beste opening van de serie ooit. "The movie has big guns, beautiful women, dogs with heads that explode, awesome landscapes. But most importantly, it has Milla, and Milla is on fire in this movie", aldus producent Jeremy Bolt.
De in Kiev geboren actrice zit zelfs in 3D strak in haar pak, en laat de kogels letterlijk tot op een haar na je neus passeren. De film is vooral omhuld door actie, en speelt zich, vier jaar na het uitbreken van een geheimzinnig T-virus, af in Japan, geheel in chronologie met het voorgaande hoofdstuk. Mensen zijn nu verworden tot zombies. Na een spetterende openingsscène, waarin Alice het opneemt tegen haar vijand Albert Wesker (Shawn Roberts), vertrekt ze naar Alaska om overlevenden te zoeken op het mysterieuze schip Arcadia. Samen met oude bekende Claire Redfield (Ali Carter) trekt ze vervolgens naar Los Angeles om een groep overlevenden in een gebarricadeerde gevangenis te helpen ontsnappen. Zal Alice de mensheid nu voorgoed kunnen redden?
Genre
Filmer Paul W.S. Anderson regisseerde en schreef het eerste hoofdstuk in de serie, Resident Evil (2002), en ook Apocalypse (2004) en Extinction (2007), om na AVP: Alien vs. Predator (2004) en Death Race (2008) terug te keren op het voor hem vertrouwde nest. Eerder regisseerde hij Mortal Kombat (1995) en het benauwde, futuristische Event Horizon (1997); films met als voornaamste doel zielloos vermaak. Resident Evil: Afterlife 3D is als kijkervaring één grote kermisattractie. In de persmap zegt Anderson dat hij het publiek wil laten assimileren in de actie, zoals in Back to The Future: The Ride, een simulatie-attractie gebaseerd op de Back to the Future-filmtrilogie. De attractie is een bewegingssimulator waarin twaalf auto’s zijn geplaatst onder een 21,3 meter hoog IMAX koepelscherm. De auto’s kunnen alle kanten op bewegen met wat op het scherm te zien is, waardoor de attractie een voorloper van het gebruik van 3D genoemd kan worden. Het gebruik van 3D in de hedendaagse Hollywood droomfabriek is ook Anderson niet ontgaan. "I feel like a filmmaker who is making the jump from silent pictures to talking pictures. This kind of moment in cinema history, when the technology changes in such a radical way, only comes along every 30 or 40 years", aldus de regisseur. Resident Evil: Afterlife 3D is dan ook gefilmd met het geavanceerde Fusion Camera System dat James Cameron ontwikkelde voor Avatar.
Hou als voorbeeld een pen op dertig centimeter van je neus. Gevoed vanuit de gedachte dat wereld aan je voorbij trekt, zie je in 3D omdat zowel je linker- als rechteroog een andere kijk heeft op hetzelfde object, in dit geval een pen. De informatie van ieder oog wordt nu in de hersenen samengevoegd tot één beeld, waarna het verschil in diepte van het object, de pen, zorgt voor 3D.
Het Fusion Camera System brengt twee camera's samen op eenzelfde afstand als die tussen beide ogen, waarbij de camera's als ogen werken en op verschillende objecten op verschillende afstanden concentreren. Als je je ogen concentreert op een boom in de verte dan kijken je pupillen vooruit, terwijl in het voorbeeld van de pen je pupillen juist naar elkaar toe trekken. En zo werkt het ook met de cameralenzen die er nu voor zorgen dat de beelden elkaar overlappen zodat je je ogen, en hersenen, vrij hebt om van een film te kunnen genieten.
3D
In de openingsscène heeft het gebruik van 3D zeker nut, waar de door actie omhulde handelingen en kogels die aan je voorbij gaan, ervoor zorgen dat je als toeschouwer op het puntje van je stoel zit. Buiten de actie-scenes heeft het gebruik van 3D geen doel. De verplichte introductie van een aantal nieuwe personages zorgt ervoor dat Resident Evil: Afterlife 3D vooral leunt op actie. Aan de uitwerking van karakters en subplots is een tweede plaats toe te wijzen. Wentworth Miller heeft, in een parodie op het door hem gespeelde karakter Michael Scofield uit de tv-serie Prison Break, een onnodige toevoeging aan de verhaallijn, en vertraagt datgene wat je wilt zien: actie.
In Superman Returns (2006) zitten enkele scènes die in 3D zijn opgenomen, de rest handelt in een tweedimensionale wereld, en op die momenten kun je je bril dan ook afzetten. Resident Evil: Afterlife 3D is dan ook een antithese tussen rijkelijk gevulde actie en plichtmatige subplots en personages; momenten waarop je je bril af wilt zetten. Paul W.S. Anderson is een meester in het regisseren van actie, het is alleen jammer dat deze boven het verhaal komt te staan. Om van het acteerspel van de acteurs, behalve dat van Milla Jovovich, maar te zwijgen.
Conclusie
Resident Evil: Afterlife 3D laat terecht zien dat de franchise nog niet is uitgemolken. Het gebruik van 3D heeft vooral in de actiescènes een doel, alleen is het jammer dat het verhaal hier onder te lijden heeft. De plichtmatige subplots staan in schril contrast met de actie, en dwingt de toeschouwer vooral de bril af te willen zetten.
Regisseur:
Cast:
Genre:
Releasedatum:
23 september 2010Ons oordeel:
-
Speelduur:
93 minuten
Tags: Ali Larter, Milla Jovovich, Paul W. S. Anderson, Resident Evil: Afterlife 3D, Wentworth Miller, Zombieweek
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Woensdag 22 december 2010 om 17:03
ga weg man teun die film was en oke die vliegtuig crash was overdreven maar wat is niet overdreven heb jij al zombies in de echte wereld gezien die film was gewoon VET met VETTE ACTIE
Anoniem Dinsdag 21 september 2010 om 08:25
Lang verhaal maar Teun maakt zijn punt goed duidelijk!
Anoniem Maandag 20 september 2010 om 22:04
LOL
Anoniem Maandag 20 september 2010 om 12:43
Op zich een interessante kijk op deze Film.
Ik vond hem persoonlijk het kijken achteraf niet waard, want wat had ik hoge verwachtingen zeg. Ik had na anderhalf uur het gevoel dat ik een overgefinancieerde Power ranger aflevering van de Jaren 90 had bekeken..want het acteerwerk ging ab-so-luut nergens over.
De Regisseur krijgt naar mijn ingeving veel te veel credits voor enorm slecht werk, de Karakters worden totaal niet uitgediept, er is geen enkele uitleg over scenes of keuzes waardoor de kijker het idee heeft..hmm zal wel..en dan weer verdrinkt ( in de toch wel mooie 3-D ) actie.
Bepaalde acties zijn werkelijkwaar achterlijk onmogelijk ( Het T-Virus was bij MIlla weggenomen en ze overleeft toch even een Vliegtuigcrash/een val van een 40 story high gebouw met een stroomkabel om haar middel gebonden/ etc.
Het Apparaat wat voor de Amnesia zorgt bij Claire ziet eruit alsof ze hebben mogen grabbelen op de Kermis grijpmachines hier in Berlicum....
De broer van Claire die dan vastzit in een gevangenis in een gevangenis zit gewoon vast..that's it..waarom hj nu echt vastzit is niet duidelijk, wordt niet duidelijk en daar moeten we het maar mee doen, ook de kostbare zoektocht naar de wapenkamer had wel wat mooier..stukje zwemmen..eng eng. Het water uit..brr..meisje wordt gegrepen. Na zo veel moeite eindelijk die kamer bereikt..wat nemen ze mee???
Ja, mij ook nog een vraagteken.
Nog 1 ding wat ik gewoon moet uiten, is het die ogre..die enorme zombie ( Denk ik? Ook nooit duidelijk geworden ).. met de bijl met een contragewicht van 2 Leopard2a6 tanks ( heel realistisch..inderdaad ) Die staat er gewoon ineens..ineens..hop. Geen mooie introductie..spannend verhaal..nee opeens staat hij tussen die horde zombies droog met die bijl van ém op die poort te beuken.
Ja wat gaat er toch gebeuren??...niemand dus verrast als die poort na een tijdje opengaat..
Nee..het was de grootste bagger film ever, en komt niet in de buurt van deel 1..
Dat was Resident Evil..dat was spanning, daar ging het om zombies. Had een beetje het idee van eindbaas naar eindbaas..en dat is op zich niet zo'n probleem..maar als het er zo dik opligt als in deze film wordt het belachelijk.
( Wie the fuck gaat nu in een containerschip een witte zaal bouwen...en daar in t midden een stoeltje neerzetten om op te zitten..? Puur om Milla af te wachten? een paar keer GnaGna , dan doodgaan en dan weer naar de volgende eindaas ( die al weer aan kwam vliegen , ook met zo'n pokemon apparaat op haar borst.
Nee.. dit was een aanfluiting!