Bezoek ook eens Ze.nl
Beyond a Reasonable Doubt - dvd recensie

Peter Hyams' (Timecop, End of Days) gelijknamige remake van de film-noir uit 1956 van Fritz Lang (Metropolis).

C.J. Nicholas (Jesse Metcalf;Desperate Housewives) is een jonge ambitieuze onderzoeksjournalist die op zoek is naar het verhaal dat zijn doorbraak zal betekenen. Hij ziet een verhaal in openbaar aanklager Mark Hunter (Michael Douglas; Basic Instinct, The Game) die zich kandidaat wil stellen voor het gouverneurschap. C.J. wil aantonen dat Hunter corrupt is en dat hij mensen laat veroordelen door de bewijslast te vervalsen. Om zijn eigen bewijs op tafel neer te kunnen leggen, bedenkt C.J. een ingenieus plan om de daden van Hunter prijs te geven. Hij laat zichzelf opdraaien voor een moord (die hij niet heeft gepleegd) om daarmee de corruptie binnen het OM te ontmaskeren. C.J. maakt hierbij gebruik van de diensten van de assistente van Hunter, Ella Crystal (Amber Tamblyn; The Ring, Grudge 2). Wat hierop volgt is een kat en muisspel waarin schuld, liefde en corruptie de boventoon voeren.

Beyond A Reasonable Doubt

Een overbodige remake?
Gezien de huidige technieken zou je kunnen zeggen, nee. De film handhaaft de rode draad uit het origineel, maar voegt nieuwe technieken toe die er in de jaren vijftig nog niet waren (DNA bewijslast). Daarin onderscheidt de film zich. Ook is er gekozen voor jongere acteurs, met uitzondering van Michael Douglas. Het plot van de film is natuurlijk erg interessant; dat werkte in 1956 en het werkt anno 2010 ook nog. Want ondanks de hedendaagse vooruitgang in de technologie worden er nog steeds onschuldigen veroordeeld. En vaak niet eens door corruptie, maar door de bewijslast (DNA is steeds vaker onomstotelijk bewijs, maar wat als het voor verkeerde doeleinden wordt toegepast?). Dat corruptie bestaat en zal blijven bestaan, dat is duidelijk. Dus in die zin is deze film absoluut geen overbodige remake maar nog steeds actueel.

Een film zonder enige redelijke twijfel?
De film lijkt een objectieve weergave te (willen) weergeven van het rechtssysteem, de journalistiek en de corruptie die kunnen komen kijken bij rechtszaken. In deze film komen alle drie de onderwerpen voorbij. Door middel van onderzoek wil de journalist de corruptie binnen het recht systeem aantonen. Als kijker wordt je meegetrokken in de twijfels van de journalist. Aanvankelijk is het nog onduidelijk of de openbaar aanklager corrupt is. Maar naarmate de film vordert merk je dat de twijfels één voor één gegrond zijn. En ondanks dat men weet dat de twijfels gegrond zijn, is het nog mogelijk dat de openbaar aanklager je op het verkeerde been kan zetten (mits je vooraf het plan niet had gezien). Daar ligt de absolute kracht van de film. Je weet dat de gedaagde niet schuldig is en toch wijst alle bewijslast in zijn richting. Of komt het door een subliem optreden van een (corrupte) openbaar aanklager?

De rol van de aanklager wordt neergezet zoals Michael Douglas dat kan en lijkt het alsof hij er niet veel moeite voor hoeft te doen. Of de rol hem op het lijf is geschreven? Daarvoor mist het personage teveel diepgang in de film. Dat geldt ook voor de overige acteurs Metcalfe en Tamblyn. Het is geen gebrek aan acteertalent maar aan diepgang van de personages.
Op basis van de weergave in de rechtszaal, het recherchewerk en het opzetten van C.J,’s plan is het een objectieve kijk op de film. Maar er zijn bepaalde momenten waarop het allemaal net iets te eenvoudig gaat of zeer toevallig. Het zijn deze momenten die bepalend zijn voor de film. Het roept vragen op. Vragen die beantwoord hadden kunnen worden door ze kort te benoemen of weer te geven.

Het grootste struikelblok van de film is eigenlijk de weg naar het einde. Hayms filmt vrij gedetailleerd tot aan de climax van de film en dat kan langdradig worden gevonden. Het is erg jammer dat het einde van de film wat versneld aandoet. In een tijdsbestek wordt de climax weergegeven en het was waarschijnlijk subtieler geweest als die niet zo gehaast was gefilmd. Dit in combinatie met de langzame opbouw geeft een onvolledig gevoel. Erg spijtig omdat het verhaal op zich zeer interessant is.

De extra’s
De dvd bevat 10 (korte) interviews met de acteurs, regisseur en medewerkers. Het zijn weergaven van interviews waarin geknipt is. Daarnaast is er een trailer van de film. Een korte blik op forensisch onderzoek aan de hand van scènes uit de film. De 'behind the scenes' laten zien hoe diverse scènes tot stand zijn gekomen.

beyond_a_reasonable_doubt_2

Beyond a Reasonable Doubt is een film die boeit. Een film die aan het denken zet. Maar ook een film die vraagtekens oproept. Die vraagtekens hadden er niet hoeven te zijn indien de afwerking niet zo gehaast zou zijn geweest en de personages meer diepgang hadden gehad. Wat de film overeind houdt, is het verhaal. Niettemin een geschikte film.

Film:
gelestergelestergelestergrijsstergrijsster
Extra's: gelestergelestergrijsstergrijsstergrijsster