• Recensies » TV-series
Heroes: seizoen 4 - dvd recensie

Heroes: seizoen 4 - dvd recensie

Mutanten en superhelden zijn hot. De X-Men films staan garant voor succes en ook andere superheldenfilms weten de bioscoopzalen vol te krijgen. Het ontstaan van Heroes als televisieserie was dus ook een logisch gevolg. Inmiddels is de serie toe aan zijn vierde en laatste seizoen.

Heroes werd begin dit jaar van de buis gehaald omdat het plaats moest maken voor een andere serie. Waarschijnlijk ligt dit aan het uitermate zwakke derde seizoen, waardoor de serie een grote schare kijkers verloor. De ‘writer’s strike’ heeft deze serie duidelijk niet ongemoeid gelaten. Afijn, met dit vierde seizoen leek het min of meer een beetje goed te komen.

Geen apocalyps
Er werd namelijk mondjesmaat afgezien van het apocalyptische plot dat in de eerste drie seizoenen vooral naar voren kwam. Ook was Peter Petrelli weer de grote hoofdrolspeler en konden fans eindelijk zien wat het betekent om een held te zijn in deze gewone wereld. Peter keert namelijk terug als verpleger en probeer zoveel mogelijk patiënten met behulp van zijn krachten te genezen. Jammer genoeg wordt deze lijn niet tot het einde doorgezet. Sylar vermoord namelijk Nathan Petrelli en vervolgens weten Matt Parkman, Noah Bennett en Angela Petrelli het voor elkaar te krijgen dat Sylar denkt dat hij de vermoorde Nathan Petrelli is, waardoor de buitenwereld niet achter de moord zal komen. Een uiterst vage verhaallijn die nooit echt voet aan de grond krijgt. Toch levert het een hele spannende clash op tussen Nathan en Sylar.

De toevoeging van een nieuwe slechterik, Samuel Sullivan, is daarentegen wel interessant, maar hiervoor geldt hetzelfde. Naarmate het seizoen vordert, wordt er te weinig met dit karakter gedaan en kom je er nooit echt achter wat nu de bedoelingen van deze boze meneer zijn. Sullivan kan namelijk de aardkorst bewegen met zijn krachten en het schijnt zo te zijn dat die toenemen wanneer hij zich omringt met ‘specials’, oftewel anderen met speciale krachten.

heroes4_1

Met een sisser
Het is jammer dat dit vierde seizoen uitgaat als een kaars. Het lijkt er een beetje op, alsof er een vijfde seizoen in de planning stond, waar langzaam naartoe gewerkt werd. Sullivan’s acties hebben namelijk niet echte consequenties en de eerste episodes van het seizoen waren gewoon een stuk sterker. Dit alles zorgt ervoor dat je, zeker als je weet dat een vijfde seizoen nooit gemaakt zal worden, een beetje voor nop zit te kijken. Desondanks heb ik me prima vermaakt met dit zeer complete seizoen en is het een verlies voor sciencefiction fans in het algemeen dat deze serie niet terugkomt op de televisie.

Extra’s: gelestergelestergelestergelestergrijsster
Eindelijk een serie waar wel aardig wat extra’s bijgeleverd zijn. Heroes seizoen 4 wordt vergezeld door wat standaard interviews met de cast en wat making of filmpjes, maar gelukkig is dat lang niet alles. Zo is er een gesprek tussen de geestelijk vader van de serie Tim Kring en Zachary Quinto over diens personage Sylar. Tijdens deze interessante conversatie wordt de creatie van het personage uit de doeken gedaan en geven beiden hun mening over een van de beste slechteriken uit de sciencefiction. Verder zijn er nog meer extra’s te vinden, zoals een dagboek van de crew over de promotietour van het derde seizoen en minidocumentaires over het werk achter de schermen, zoals bijvoorbeeld het kostuumdesign. Qua extra’s kun je met deze dvd-box wel even je lol op.

heroes4_2

Persoonlijk vind ik het jammer dat een serie als Heroes op deze manier moet afzwaaien. Het begon allemaal zo veelbelovend en dat werd per seizoen minder. Dit seizoen mag dan wel beter zijn dan het vorige, maar het mag niet baten. Als fan zul je het dus met deze dvd’s moeten doen en eigenlijk is dat zo erg nog niet. Seizoen 4 is namelijk een prima seizoen waar je veel plezier aan zult beleven.

Te koop vanaf 7 oktober 2010.

Hayden Panettiere
Milo Ventimiglia