movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Bioscoop
Dick Maas doet in Sint vooral waar hij zin in heeft en dat is vermaak bieden. Voor diepzinnig drama zijn er voldoende stromingen.
Wat is de naam van de regisseur die voor een scène uit Sint de Amsterdamse Rozengracht afzette, ondersneeuwde, uitlichtte met meerdere hoogwerkers, tevens simultaan draaide met meerdere camera's, en immer datgene doet wat hij op eigenzinnige wijze beziet? Inderdaad, veteraan filmmaker Dick Maas. Barry Hay (Golden Earring) zei in 1989 over hem: "Aan de andere kant met zo'n moeilijke jongen als Dick Maas weet je het nooit. Vreselijk eigenwijs, hij trekt zich nergens iets van aan. Als ik mij ermee zou willen bemoeien, zegt hij gewoon: Hier is je rottige tonnetje, maak het zelf maar. Zo is hij, een onafhankelijke miljonair die zijn vak verschrikkelijk goed verstaat". Maas, die een aantal videoclips voor de Golden Earring regisseerde, zal met trots terug kijken naar de jaren tachtig, de tijd waarin hij het filmmonopolie in Nederland bezat, en vooral de ene na de andere hit scoorde.
Tijdens de opening van het 26ste Imagine Film Festival, in april van dit jaar, kreeg Maas een Career Achievement Award uitgereikt, en onlangs vertelde de 'eigenwijze' Maas in een interview op de Amsterdamse stadszender AT5 dat heilige huisjes er zijn om ingetrapt te worden. Een houding die eerder resulteerde in ophef rondom een uitgebrachte filmposter van Sint waar Johan Nijenhuis als een schorpioen zijn gifangel in zette, en waar de (on)bewust voor commerciële doeleinden gecreëerde semi-rel hoge verwachtingen aan een film geeft, en aan de traditie van een jaarlijks vertrouwd kinderfeest een hernieuwde visie loslaat. Het gevolg; onvrede vanuit het Sint-Nicolaasgenootschap, meer dan 500.000 hits in minder dan vier weken voor de trailer op YouTube plus een hoger beroep, aangespannen door collega filmmaker Johan Nijenhuis. Dick Maas is terug. En dat zullen wij weten.
Sint-Niklas, niet te verwarren met de Belgische stad Sint-Niklaas, trekt in Sint in de Middeleeuwen met zijn aanhangers plunderend over het platteland totdat dorpelingen het recht in eigen hand nemen en hen vermoorden. Niklas zweert wraak door bij volle maan op 5 december uit de dood te herrijzen om Frank (Egbert Jan Weeber) en zijn vrienden te confronteren met een bloedstollende strijd. Tot hier de plot.
Neerlands Hollywood is als beschrijving van het oeuvre van Dick Maas typerend. De Lift (1983), Flodder (1986), en Amsterdamned (1988), horen vooral tot deze canon; films die uitblinken in humor, professionaliteit, en productioneel epische proporties kennen. Denk aan de helikoptershots en de fenomenale scène waarin een schildering voor de camera wordt geplaatst teneinde het leegpompen van een sluis te simuleren in het voor het verhaal van Amsterdamned nodige spanningselement. Maar ook de suspense van De Lift, en latere invloed op Jan de Bont's Speed (1994), de goed getimede grappen uit Flodder, in combinatie met hilarische achtervolgingsscènes waar één eindigt in een zwembad waar wijlen Simon van Collem aan tafel een krant leest. Voeg hierbij een reeks aan strak geregisseerde actiescènes met als ultieme hoogtepunt een bijna zeven minuten durende achtervolging door de Amsterdamse grachten, en je bent als kijker deel van de magie van het ultieme jeugdsentiment voor de huidige generatie dertigers. Dick Maas is vooral een vakman pur sang. Sint toont dan ook vooral het vakmanschap van Maas, een ongekend gevoel voor suspense en bovenal een over-the-top thriller met klassieke horror suspense elementen.
Maas heeft goed gekeken naar de Scream-trilogie van horror meester Wes Craven, A Nightmare on Elm Street (1984), en ook Halloween (1978). Het scenario is een oase aan maatschappijkritische reflecties; zo krijgen de door het kabinet ingevoerde bezuinigen er met de roe van langs, en heeft Maas evenzeer oog voor incorporatie van typische sociale netwerksites (Hyves) als onderdeel van een belangrijk plotmiddel in de opening, dit alles vervlochten in een uitermate droog, van zwarte humor doordrenkt, scenario. Na een wilde, strak geregisseerde, werkelijk verbluffende achtervolging over de daken van de Amsterdamse binnenstad, laat Maas een personage de vraag stellen of de betrekkingen met Spanje nu niet in het geding komen te staan. Het is maar één voorbeeld van de briljante wijze waarop Maas zijn personages voedt.
Egbert Jan Weeber is de Skeet Ulrich uit Scream, maar dat boeit niet. Hij is geloofwaardig als Frank. Caro Lenssen is als Lisa halverwege de film uit het oog verdwenen ten gunste van de actie, maar dat hindert niet want haar karakter heeft in het eerste half uur van de film voldoende ruimte. Enige punt van kritiek is het haar weer ten tonele brengen in de laatste akte. Geforceerd. Maar uiteindelijk is Sint, in combinatie met de make-up van Rob Hillenbrink, de production design van Wilbert van Dorp, de stunts van Willem de Beukelaer, de originele muziek van Maas zelf, en ook met het gebruik van licht en schaduw van Guido van Gennep in combinatie met de sound mix van Peter Warnier, vooral een ensemble film pur sang. Maas doet de jaren tachtig herleven, en drukt zijn stempel. Wat zal hij lachen naar het Filmfonds dat het scenario meerdere keren weigerde. Dick Maas doet wat hij wil, laat harten sneller kloppen, en is bovenal effectief. Na Joy, Hunting & Zn., en Schemer, heeft Nederland dit jaar een vierde film waar het trots op mag zijn. Gaat dit zien.
Conclusie
Dick Maas zet de succesformule uit de jaren tachtig, waarin hij floreerde met De Lift (1983), Flodder (1986), en Amsterdamned (1988), door met Sint, en laat voor eens en altijd zien dat filmmaken op vele manieren kan. Dit is er één van. Ondanks een roemrijk en veelbesproken verleden, is Dick Maas een regisseur die, zoals Barry Hay het ooit zei, "zijn vak verschrikkelijk goed verstaat".
Bestel bij Bol.com
Regisseur:
Cast:
Madelief Blanken
Caro Lenssen
Huub Stapel
Egbert-Jan Weeber
Genre:
Releasedatum:
11 november 2010Ons oordeel:
-
Speelduur:
85 minuten
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof! -
paulmach
The Shining van Kubrick! Fantastische fi...
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Zaterdag 27 november 2010 om 19:48
Geweldig verrassende, humorvolle en inderdaad groiezelige film.
Klasse!
Anoniem Dinsdag 23 november 2010 om 23:57
De beste B-film die nu te zien is (buskruit, brandwonden en borsten)! Een onvervalste Dick Maas, inclusief cheesy dialogen, Dick's dreigende synthesizer en special effects uit de speelgoedwinkel. Nergens echt eng, dus voor de hele familie! Leukste bijrol: Jan - Mr Horror - Doense als verslaggever. Let op de nachtkaars aan het eind. Enjoy!
Ahum, 2 sterren dus. Voor de moeite en het camp-gehalte ...
Anoniem Zondag 14 november 2010 om 17:49
Net uit de bios, vol verwachting klopte ons hart. Wat een slechte film! Slechte special effects, slechte acteurs. Erg jammer.
Anoniem Zondag 14 november 2010 om 01:39
Ik denk niet dat Dennis maar tien films in zijn leven heeft gezien.
Anoniem Zaterdag 13 november 2010 om 19:42
Ik geloof dat ik toch een andere film heb gezien... 4.5 uit 5 sterren?! Kom op! Zijn we extra aardig omdat het een Nederlandse productie betreft of hebben we pas 10 films in ons hele leven gezien? De eerste helft beloofd veel goeds, maar na zo'n 40 minuten (na de daken achtervolging) zakt de hele boel in elkaar. Zo zonde!
Anoniem Vrijdag 12 november 2010 om 09:16
Een 9 vind ik persoonlijk te hoog, na hem gisteren gezien te hebben, maar een 7 vind ik de film zeker waard. Maas laat zien dat humor en horror prima te verenigen zijn. Met wat knipogen hier en daar naar het werk wat hem beroemd heeft gemaakt, en ach...wie kan hem dat nu echt kwalijk nemen.
Anoniem Vrijdag 12 november 2010 om 09:00
Dit is geen recensie. Dit is een opsomming van wie wat allemaal gedaan heeft in het verleden, wie hieraan meewerkten en wat nieuwsfeitjes over tegenstanders. Hier en daar een stukje uitleg over de film, maar nergens lijkt dit op een recensie.
Anoniem Vrijdag 12 november 2010 om 01:24
Nee, nee, dat was niks! Heden gezien! Was veeleer een komische vertoning, dan een horror film. Volgende keer beter, zullen we maar zeggen (en hopen)...
Anoniem Donderdag 11 november 2010 om 15:01
Wat een slappe teleurstellende vertoning inderdaad...
Anoniem Maandag 8 november 2010 om 14:01
Zaterdagnacht bij de voorpremiere van Sint in Tuschinski geweest. Gegeven de vele publiciteit was ik erg benieuwd, maar ik kan helaas niet anders zeggen dat het een lachwekkend slechte film is. Dun verhaallijntje, pseudo-grappige Sinterklaas grapjes en low-budget truckages (bv. wanneer Sint over de daken achtervolgd en beschoten wordt). Afgezien van een paar spannende schrikmomenten, kan ik me niet voorstellen dat het in o.a. De Wereld Draait Door geschatte bios-bezoekeraantal ook maar in de buurt van het miljoen komt. Een bang vermoeden dat tijdens afgelopen zaterdag reeds deels werd bevestigd: de grote zaal in Tuschinski was angstig leeg...
Anoniem Maandag 8 november 2010 om 08:40
Damn, gewoon een 9! Nu moet ik hem zeker, zo snel mogelijk gaan zien. En ik kon toch al niet wachten...
Anoniem Zondag 7 november 2010 om 14:42
Eindelijk weer eens een leuke Nederlandse film gezien. Soms misschien iets te nep maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk. Dick Maas heeft absoluut niet voor het makkelijkste verhaal gekozen wat betreft het maken van special effects. Ik hoop snel weer een film van je te mogen zien Dick!!
Eerst maar weer eens Amsterdamned uit de kast rukken!
Anoniem Zondag 7 november 2010 om 01:21
Vanavond vol verwachting naar de bioscoop, maar helaas was deze film maar een slappe vertoning. Hier hoeven we dus absoluut niet trots op te zijn. Waar dick maas uitblonk bij flodder en amsterdamned, zo bleef hij anno 2010 hangen met een nieuw script in een jaren tachtig stijl. Hoe meer de film het einde nadert des te meer voel je je niet serieus genomen. Alle ophef voor deze waardeloze film is veel te veel waardering. Leuk geprobeerd, maar helaas mislukt.
Anoniem Vrijdag 5 november 2010 om 22:07
Overigens heeft special make-up artist Rob Hillenbrink ook al het werkelijk briljante lijk uit 'Schemer' verzorgt en is hij ook verantwoordelijk voor de narigheid in 'The Human Centipede', de Tom Savini van Nederland als je 't mij vraagt.
Heel goeie samenvattende review Angelo!