Backdraft - blu-ray recensie

Backdraft - blu-ray recensie

Een oud conflict tussen twee broers laait op als zij in hetzelfde team gevaarlijke branden moeten bestrijden.

Ron Howard heeft zich in de loop van de jaren ontpopt van snotneus in de populaire, op de 50's geïnspireerde serie Happy Days tot gerespecteerd regisseur in Hollywood. Zijn cv kent inmiddels een indrukwekkende rits aan kaskrakers, waarvan The Da Vinci Code en A Beautiful Mind misschien wel de bekendste voorbeelden zijn. Backdraft was een flinke aanloop naar deze status, want met acteurs als Robert De Niro, William Baldwin, Kurt Russell en Donald Sutherland in de gelederen kun je niet spreken van een kleine film. Nu maar hopen dat al dit acteertalent zich uitbetaalt in een goede film.

Helden
Als kind zag, brandweerman in spe, Brian McCafferty zijn vader omkomen in de vlammen. Jaren later nu hijzelf bij de brandweer is, wil hij zich meten met zijn oudere broer, om zo in zijn gunst te vallen. Steven heeft al een bredere ervaring dan Brian, die als rookie brandweer man in het team van Steve zit. Door deze samenwerking wordt weer een oud conflict naar boven gehaald. Tegen deze achtergrond worden een aantal nieuwe brandhaarden gesticht met steeds de bedoeling om een bepaald persoon te doden. Nadat Brian een keertje ternauwernood ontsnapt is aan de dood, gaat hij werken bij een onderzoeksbureau voor branden. Ditmaal is hij niet degene die de brandhaarden bestrijdt maar probeert uit te zoeken hoe ze ontstaan, iets wat ook knap levensbedreigend kan zijn.

Amerikanen zijn verzot op helden. Of dit zich uit in fictieve superhelden of echte mensen die een over-de-top status toegekend krijgen, dat maakt niets uit.  Dat volk is gewoon dol op voorbeeldfiguren. Brandweerlieden zijn vooral na de aanslagen op New York in 2001 verheven tot helden onder het gewone volk, maar blijkbaar werden ze al langer als held beschouwd, want Backdraft is één grote lofzang op de brandweer. Het thrillerverhaaltje biedt een kapstok om deze lofzang aan op te hangen, maar in de werkelijkheid wordt deze kapstok bedolven onder het gewicht van de heroïek en machoïsme dat de personages toebedeeld is. Subtiliteit is niet iets waar Howard kaas van gegeten heeft, helaas, want Backdraft blijkt een aaneenschakeling van clichés.

Clichématig
Naast het gevaar dat het werk met zich meebrengt, staat de relatie tussen de broers McCaffey centraal in Backdraft. Die is getroebleerd en lijdt onder het verlies van hun vader, lang geleden. Werkelijk niets wordt subtiel aangepakt in Backdraft, want ook deze relatie wordt met elk cliché dat te bedenken valt gebracht. Elke emotie komt zo enorm gefabriceerd over dat Backdraft geschreven lijkt door een kind van twaalf dat nog moeite heeft om verder dan de oppervlakte te kijken. Het is zeker niet erg om met een oppervlakkige actiefilm op de proppen te komen, maar Howard probeert teveel een menselijk drama te maken van zijn film, wat het gebrek aan diepgang blootlegt. Armageddon is bijvoorbeeld een film die even makkelijk met clichés strooit, maar Michael Bay weet daar een over-de-top actiefestijn van te maken, waardoor het allemaal netjes in zijn context past. Backdraft wil meer zijn en dat betaalt zich uit in een film die zijn doel mist en bepaalde acteurs weinig eer aandoet.

Toch heeft Backdraft op het gebied van actie nog wel wat te bieden. Ron Howard heeft er gelukkig voor gekozen geen digitale effecten in zijn film te stoppen, maar om met echt vuur te werken. Riskant, maar dit zorgt er wel voor dat de scènes waar onze helden met het gevaar van vuur te maken krijgen overtuigend overkomen. Als kijker krijg je het warm van al die levensechte vlammen die het de personages erg moeilijk maken. Had Howard gekozen voor digitale effecten, die toentertijd sowieso nog in hun kinderschoenen zaten, had Backdraft waarschijnlijk enorm ingeboet op het gebied van realisme, wat het uitbeelden van dit gevaarlijke beroep weinig goed had gedaan.

Extra's: gelestergelestergelestergelestergrijsster
De blu-ray van Backdraft is er eentje die een hoop extra's biedt. Zo zijn er een stel featurettes te bekijken over het ontstaan van de film, deleted scenes en een intro van Ron Howard zelf. Het beeld in 2.35:1 formaat is uitstekend en het geluid in DTS-HD en MA 5.1 klinkt geweldig, vooral tijdens de vuurscènes.

Ron Howard wil met zijn film een menselijk drama, verpakt in een thrillerjasje maken over de moeilijkheden waarmee de brandweer te maken krijgt. Zijn gebrek aan subtiliteit zorgt er echter voor dat Backdraft een opeenstapeling van clichés wordt, waar enkel de gevechten tegen het vuur een hoogtepunt vormen.

Te koop vanaf 5 november 2010.

Ron Howard

William Baldwin