movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Bioscoop
Na boekverfilmingen, kinderfilms en films over vaderlandse criminelen, is Loft een remake van een Nederlands gesproken Belgisch origineel.
Antoinette Beumer maakt met Loft een gelijknamige remake van het origineel dat onder regie van Erik van Looy (2008) met 1,2 miljoen bezoekers de best bezochte film ooit in Belgïe is. Volgens de wetten van marktwerking kan een remake dan ook niet uitblijven. Na de verbluffende one women show van Carice van Houten als Lea in De Gelukkige Huisvrouw (2010), regisseert Beumer in Loft een voetbalteam tellend ensemble aan acteurs.
Acteren
Een loft op de bovenste verdieping van een pand wordt gedeeld door vijf mannen waar ze achter de rug van hun echtgenotes ongestoord hun minnaressen ontvangen tot ze op een dag het lijk aantreffen van een jonge vrouw. De hoofdvraag door de film heen; wie is de dader? Saskia Noort (Terug naar de kust, De Eetclub) bewerkt het door Bart De Pauw geschreven scenario met bijdragen van twee acteurs die ook een rol hebben in de film, Kim van Kooten, en Jeroen van Koningsbrugge. Talent is er meer dan voldoende, alleen biedt het scenario een karig speelvlak voor de acteurs in de belangrijkste bijrollen. Zo ziet Katja Herbers, die in de One Night Stand Film Bijlmer Odyssee (Urszula Antoniak, 2004) indruk maakte, in Loft haar karakter in dienst staan van de plot, en is de motivatie van Sarah (Sallie Harmsen) stereotiep wanneer zij zegt geen afscheid te willen nemen na een one night stand. Hiertegenover staan sterke scènes waarin vooral Chico Kenzari en Gijs Naber opvallend te noemen zijn, en heeft Fedja van Huêt in de scènes zonder tekst het meeste charisma. Bovenal is de door Kenzari, Naber, Atsma, Van Huêt, en Van Koningsbrugge gespeelde vriendengroep overtuigend, en hiermee is een pluim voor de spelregie waardig.
Museum
De voor de film gekozen flashbackstructuur staat in dienst van de wetten van een whodunit. Het laken met eronder een bloed besmeurd mes. Een mysterieuze tekst op een bedwand. Zwartgekleurde handschoenen. Plotmiddelen die suspense verhogend werken. De vele point of view shots, wie bekijkt wie, markeert een kundige stijl, en ook het ingenieuze openingshot - vanaf het onscherpe water tilt de camera omhoog teneinde de voor de plot belangrijkste locatie te introduceren - creeërt verwachtingen voor een deels ingeloste Hitchcockiaanse suspense thriller. Echter wordt de kijker na ruim een uur te vaak op het verkeerde been gezet en doet de ontknoping de motivaties van de karakters rekken waardoor deze bewaard blijven. Waarom niet ervoor te kiezen na een uur de dader te onthullen, in zijn geest te kruipen, hiermee de kijker met hem te doen empathiseren om de ontknoping minder rechttoe rechtaan te laten zijn? Regisseur Kevin Smith zegt over het proces van filmmaken: "A movie doesn't have to be presented as amazingly framed, or well painted. It doesn't have to look as something that hangs in a museum all the time. So as long as what is being said, as long as what the story is, as long as the characters connect with the audience, everything else can sack a little bit". Loft hangt daarom als product vooral in een museum.
Conclusie
Loft is als genre thriller vooral de moeite waard door de aanwezigheid van acteurs verbonden aan Toneelgroep Amsterdam, en het Ro Theater. De oppervlakkig gebruikte suspense verhogende plotmiddelen, in relatie tot de motivatie van de karakters, komt minder goed uit de verf dan de overtuigend gespeelde vriendengroep. De discussie wel of niet een remake de moeite waard te noemen, is niet aan de orde. Loft staat hiervoor op zichzelf als tekst.

Regisseur:
Cast:
Barry Atsma
Charlie Dagelet
Anna Drijver
Katja Herbers
Hadewych Minis
Gijs Naber
Fedja van Huêt
Jeroen van Koningsbrugge
Kim van Kooten
Genre:
Releasedatum:
16 december 2010Ons oordeel:
-
Speelduur:
110 minuten
REACTIES

Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!

SHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof! -
paulmach
The Shining van Kubrick! Fantastische fi...
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Zondag 23 januari 2011 om 17:10
Is een beetje zoals de remake van Psycho door Gus Van Sant. Totaal onnodig en ook minder aantrekkelijk dan het origineel. Tom heeft gelijk, Nederlanders willen geen Belgen zien, en Belgen willen geen Nederlanders zien. Maar dat is eigenlijk toch te gek voor woorden?
Dat de Belgische Loft niet scoort in Nederland en omgekeerd, betekent eigenlijk dat de kijkers de film goed vinden omwille van de bekende gezichten. Je kan moeilijk zeggen dat je de ene film goed vindt, en de andere slecht, want ze zien er precies hetzelfde uit en ze gaan over precies hetzelfde. Het enige verschil is de cast.
En met alle respect, ik denk dat zowel de Nederlandse als de Belgische filmindustrie nog veel te veel bagger maakt. Geef Loft een Amerikaanse cast en je krijgt een doordeweekse whodunit waarvoor je zelfs je televisie niet aanzet.
Anoniem Zondag 23 januari 2011 om 15:33
Wat zeiken jullie zeg. Het is gewoon een fantastisch
leuke en mooie film de Nederlandse loft.
Anoniem Donderdag 13 januari 2011 om 22:50
ik vond het een hele goede film. Mooi gefilmd, spannend, mooie spanningsmomenten, goede erotiek. Jammer dat de mannelijke auteurs altijd zo preuts (ohohoh als de piemel maar niet in beeld komt) worden gefilmd, en de vrouwen gewoon full frontal.
Anoniem Vrijdag 17 december 2010 om 11:30
@Johan Omdat Nederlanders niet naar Belgische films gaan en andersom is er ook geen interesse in onze films. Daarom is Alles is Liefde opnieuw als Belgische productie gemaakt. Ik ga zelf toch liever altijd voor het origineel.
Blijkbaar ziet men graag bekende koppen op het scherm zoals Anna Drijver, Kim van Kooten en Barry Atsma.
Anoniem Vrijdag 17 december 2010 om 11:13
Waarom niet gewoon de Belgische Loft in de Nederlandse bioscopen? De NL versie is gewoon een exacte kopie. De hele set is zelfs exact hetzelfde, alleen met af en toe een Amsterdams accentje om toch te laten zien dat het een remake is. Sorry, maar ik ga toch voor het origineel.
Anoniem Dinsdag 7 december 2010 om 05:55
Ik denk dat jij een andere visie hebt dan ik.
Anoniem Maandag 6 december 2010 om 23:25
Ik heb hem gezien, ja, evenals het origineel. Ik vind dat je de film iets verwijt wat ie niet wilt zijn. Zou bovendien raar zijn om een plotgedreven film opeens op te gaan breken en 'character driven' te gaan. Reken maar dat dát totaal niet zou werken. Je had dan echt een totaal andere film gekregen, die niet te vergelijken valt met de genrefilm die Loft is (en wil zijn).
Anoniem Maandag 6 december 2010 om 18:31
En daarom pleit ik juist voor die psychologische benadering omdat deze de film interessanter had kunnen maken, en het spel van in ieder geval één acteur naar een Gouden kalf waardige prestatie had kunnen brengen. De 'maar deze appel is geen peer(!)'-kritiek stelling is hier niet op zijn plaats denk ik. Heb jij de film gezien beste Jos?
Anoniem Maandag 6 december 2010 om 18:21
Je pleit voor meer eenv psychologische benadering, maar dat beoogt of poogt de film bij lange na niet te zijn. Ik vind dit een typisch voorbeeld van 'maar deze appel is geen peer(!)'-kritiek.
Anoniem Maandag 6 december 2010 om 18:05
Waarom kan een plotgedreven film, zoals jij schrijft 'bewust en doelbewust zo geschreven', de dader niet na een uur onthullen teneinde de rechttoe rechtaan ontknoping te omzeilen, en hiermee de empathie doen vergroten zodat de kijker meer plezier heeft in de derde akte?
Anoniem Maandag 6 december 2010 om 16:45
Beetje rare kritiek op een overduidelijk plotgedreven (bewust én doelbewust zo gescrheven) film, hoor. Dan ga je toch niet zaken als 'Waarom niet ervoor te kiezen na een uur de dader te onthullen, in zijn geest te kruipen, hiermee de kijker met hem te doen empathiseren om de ontknoping minder rechttoe rechtaan te laten zijn?' erbij halen?