• Recensies » TV-series
The Vampire Diaries: seizoen 1 - dvd recensie

Een 22-afleveringen tellende serie waar je graag je tanden in wilt zetten.

Het verhaal volgt het leven van Elena Gilbert (Nina Dobrev) die kort daarvoor haar ouders heeft verloren bij een auto-ongeluk. Ondanks het verdriet dat overheerst, laat Elena de mysterieuze nieuweling Stefan Salvatore (Paul Wesley) in haar leven. Niet wetende dat Stefan een vampier is.  In een korte tijd vallen er diverse slachtoffers onder mysterieuze omstandigheden die worden toegeschreven aan dierenaanvallen. Heel Mystic Falls gelooft het behalve Stefan. Zijn achterdocht wordt bevestigd wanneer hij in zijn ouderlijk huis zijn broer Damon (Ian Somerhalder) na jaren van afwezigheid weer ontmoet. Het is allesbehalve een warm weerzien want Damon is erop uit om het leven van zijn broer tot een hel te maken. Een hel die eeuwig zal duren...

Het Verhaal
Elena wordt door de Salvatore broers aangezien voor hun vriendin Katherine die in 1864, in Mystic Falls, bij een vampierjacht werd verbrand. Elena heeft exact hetzelfde uiterlijk als Katherine. Dit doet het 'dode' hart van beide broers sneller kloppen aangezien ze beiden een affaire met haar hadden. Maar ook allebei door haar in vampieren zijn veranderd. Daar ligt de ook de oorsprong van Damons haat richting zijn broer Stefan.

De serie speelt zich af in het plaatsje Mystic Falls. Een typisch Amerikaans stadje: highschool, cheerleaders, football, de lokale kroeg, diner en vooral niet te vergeten knappe tieners die ieder met hun eigen problemen en geheimen te kampen hebben. Zoals eerder genoemd is Elena het hoofdpersonage rond wie de rode lijn van het verhaal is gewikkeld. Maar regelmatig maakt deze een slag naar links en rechts waarbij sub-plotten vloeiend overlopen in deze 'bloed' rode lijn.

Er wordt in de serie regelmatig gebruik gemaakt van flash backs. Het ene moment ben je in Mystic Falls anno 1864 het andere moment in 2010. Ondanks het verschil in jaren staat alles met elkaar in contact. Besluiten die 1864 zijn genomen hebben weer effect op de gebeurtenissen in 2010. Hetzelfde geldt voor de personages in de serie. Ieder van hen lijkt wat te verbergen te hebben maar naarmate de serie vordert kom je steeds meer te weten over hen of over hun achtergrond.

Wordt de gelijkenis aan Nosferatu in ere gehouden?
Er wordt in de serie een vergelijking gemaakt met de hitserie Twilight (Stephanie Meyer) waarin Damon aangeeft dat deze schrijfster het volledig mis ziet. Anne Rice (Interview with the Vampire) daarentegen leek wel te begrijpen wat een vampier was. In deze serie zijn een aantal van de kenmerken overeind gebleven: ze kunnen niet tegen daglicht, kunnen nooit ongevraagd een huis betreden, en de houten staak in het hart blijft funest. Daarentegen gooien ze rustig knoflook in hun spaghetti en zouden ze zelfs een glas wijwater er naast zetten. Het is zelfs mogelijk om hun haren goed te kammen voor een spiegel. Je vraagt je nu dan ineens af hoe het kan dat Graaf Dracula zijn haar altijd zo perfect had zitten? Kortom in deze serie hebben de vampiers weer andere kenmerken dan zoals we die kennen uit films als Nosferatu (Murnau), Interview with the Vampire (Jordan) en natuurlijk Bram Stoker's Dracula (Coppola). Wat in Vampire Diaries erg mooi wordt weergegeven, in de belichaming van Damon en Stefan, zijn de voor- en nadelen van het vampier zijn. Stefan weigert mensenbloed te drinken en Damon moordt er rustig op los. De een is wèl in staat om sociale contacten op te bouwen, de ander niet. Maar er is ook verschil in krachtmeting of vampier krachten puur gebaseerd op het wel of niet drinken van mensenbloed. Hoe dan ook, in vergelijking met eerdere vampierproducties, een erg frisse benadering van het thema.

Weer een (horror)productie over tieners?
Bij het horen van de naam Kevin Williamson  (Scream, I know what u did last Summer, Dawson's Creek) kun je eigenlijk niet anders verwachten. En ondanks dat hij de alom bekende ingrediënten voor zijn eerdere successen in de serie verwerkt, blijft het verrassend. Een dieper liggend thema in de serie is de opbloeiende liefde tussen Elena en Stefan. Williamson beeldt dit in de serie prima uit, de een vóelt zich dood (na het verlies van beide ouders) de ander ís dood. Maar beiden hebben ze iets nodig wat hen weer doet leven. Wat in tegenstelling tot eerdere vampierproducties erg verfrissend werkt, is de toevoeging van hekserij. Deze combinatie van vampirisme en hekserij geeft de serie meer mystiek en net iets meer fine-tuning aan het overbekende element. En wat de achterliggende gedachten ook zouden zijn van Williamson over Twilight? De verwijzing ernaar was een zeer vermakelijke speelse toevoeging om deze serie net wat realistischer te laten lijken.

Toch blijft er wel een kritische noot over. Ondanks dat de serie zeer afwisselend is, makkelijke en prettig volgzame dialogen bevat, personages om je mee te kunnen identificeren of om mee te kunnen leven, kan het op sommige momenten een overkill zijn aan informatie. Daarbij doelende op sub-plotten die eigenlijk op de snijtafel hadden mogen blijven liggen. Anders gezegd, ze dragen niet bij aan het grotere geheel.

De extra's kunnen een zeer prettige aanvulling zijn voor hen die meer willen weten over de vampierachtergronden. Er staan diverse intervieus op met cast en crew. Vooral Kevin Wiamson geeft leuke achtergrond informatie over de serie en de totstandkoming van de karakters. Er staan bloopers op, het audioboek van de boekenserie Vampire Diaries: The Awakening van L.J Smith, casting opnames van de acteurs en een griezelige documentaire. Kortom voor de liefhebbers erg vermakelijke extra's waar je ook nog even zoet mee bent.

Zeer verrassend. De combinatie van vampirisme, hekserij maar ook de problematiek rondom het ouder worden zijn erg fris in beeld gebracht. Het grote aanbod van diverse plotten, wendingen en geheimen blijft de kijker aan de buis genageld houden. En al zijn enkele van de plotten overbodig, als kijker wil je gewoon weten wat Mystic Falls en al zijn inwoners te wachten staat.

Film: gelestergelestergelestergelestergrijsster
Extra's: gelestergelesterhalfstergrijsstergrijsster

Titel: The Vampire Diaries seizoen 1