The Green Hornet - recensie

The Green Hornet - recensie

Als Britt Reid het imperium van zijn vader erft, heeft hij geen idee wat hij moet doen. Hij sluit onverwachts een vriendschap met een van zijn vaders werknemers, Kato, die een genie blijkt te zijn op het gebied van techniek en Aziatische vechtkunst.

James Reid (Tom Wilkinson) is de eigenaar van de belangrijkste krant in de stad, deze krant heeft hem geen windeieren gelegd want zijn huis is een paradijsje waar zijn enige zoon Britt (Seth Rogen) graag de bloemetjes buiten zet en bakjes hemelse koffie drinkt. Als James plotseling om het leven komt door een dodelijke wespensteek, erft Britt zijn omvangrijke imperium en moet hij voor het eerst in zijn leven aan een serieuze taak beginnen. Vriendloos en vaderloos zoekt Britt contact met de enige persoon die hem schijnt te waarderen, de inventieve koffiemaker Kato (Jay Chou). Maar Kato blijkt al gauw veel meer te kunnen dan koffiezetten; hij heeft een arsenaal aan technische snufjes die menig superheld bij zijn queeste van pas zouden kunnen komen.

Seth Rogen en Jay Chou in The Green Hornet

En dat brengt Britt op een idee; ze gaan de misdaad bestrijden door superhelden te worden. Gewapend met het ultieme wapen,The Black Beauty, een multifunctionele onverwoestbare auto, en een bijpassende naam, The Green Hornet, gaan de twee op zoek naar criminaliteit. Als ze eenmaal de grootste crimineel uit de stad, Benjamin Chudnofsky (Christoph Waltz), voor zijn voeten lopen, beseffen ze dat superhelden het niet altijd makkelijk hebben.

Ausgezeichnet
Zoals dat met vele films gaat, stond The Green Hornet al in 1990 op de planning, met George Clooney in de hoofdrol. Pas in 2008 ondernam Sony weer serieuze plannen om de film een nieuw leven in de te blazen. Terwijl Seth Rogen en Evan Goldberg aan Pineapple Express werkten, werden ze benaderd met het verzoek of ze geïnteresseerd waren om een adaptatie van The Green Hornet te schrijven. Alhoewel ze niet de allergrootste fans waren van de televisieserie uit de jaren ’60, waren ze wel degelijk geïnteresseerd in het schrijven van een actie-komedie, wat Pineapple Express in zekere zin ook was. Toen het script eenmaal klaar was, kon de rest van de crew bij elkaar gezocht worden. Dit ging uiteraard met dezelfde vertraging die passend was voor de film. Steven Chow was de eerste keus voor de regie en tevens de rol van Kato, creatieve meningsverschillen zorgden ervoor dat hij uit het project stapte. Daarna werd de kleurrijke en creatieve regisseur Michel Gondry aan de film verbonden. Nicolas Cage werd eerst gecast voor de rol van slechterik Chudnofsky, maar ook met Cage kon niet tot een deal worden gekomen. Omdat Christoph Waltz het zo ausgezeichnet deed in Inglorious Bastards mocht hij ook in The Green Hornet zijn duistere klant laten zien. En zo geschiedde het dat The Green Hornet toch eindelijk groen licht kreeg.

Hij was eerst
The Green Hornet werd geboren in 1936 op het radiostation WXYZ, drie jaar later werd Batman geboren. Na het zien van de film zou je denken dat het The Green Hornet is die stiekem bij Batman heeft afgekeken, maar niets is minder waar want The Green Hornet was eerst. Ook de makers van Batman geven toe dat ze voor hun karakter hebben gekeken naar de populaire figuren uit de jaren ’30. The Green Hornet laat scènes zien die stuk voor stuk herinneringen aan andere films oproepen. Aziatische vechtfilms, Batman, Rush Hour, Kick-Ass en Spider-Man.. er wordt zelfs letterlijk naar Ben-Hur verwezen. Omdat The Green Hornet een buitenbeentje is, lijkt het er al gauw op dat niets in de film zelf bedacht is en daarom is de film weinig vernieuwend. Als The Green Hornet eerst was geweest met zijn film, dan had hij misschien de status van Batman verworven. Nu moet de film het vooral hebben van de frisse vertolkingen van Seth Rogen en Jay Chou. Deze twee zijn kinderlijk enthousiast op elkaar ingespeeld en de scènes waarin zij samen de misdaad gaan bestrijden, zijn dan ook de meest vermakelijke. Het is daarom ook jammer dat er te veel tijd wordt besteed aan de aanloop naar de eerste samenwerking en de onderlinge strijd wie de nieuwe secretaresse van Britt (Cameron Diaz) mag daten. De rol van Cameron Diaz is totaal overbodig, afgezien van een leuke grap over haar leeftijd, heeft de rol geen enkele nuttige bijdrage geleverd. Maar wellicht is dat wel inherent aan het superheldenplot.

Christoph Waltz

Hold on to your hero
The Green Hornet moet het vooral hebben van de spontane grappen en de frisse vertolkingen. De eerste scène met Christoph Waltz is geweldig door de vernieuwende manier waarop deze is geschreven en gespeeld. Ook zien we een paar bekende acteurs terug zoals Edward Furlong (American History X) in de rol van druglaborant. Het is echter jammer dat er teveel wordt vastgehouden aan de superheldenplot waardoor de sterke kanten van de film maar weinig te tijd krijgen om goed tot hun recht te komen. Als er meer aandacht was besteed aan de momenten tussen Britt en Kato samen, zou de film een vernieuwende en frisse indruk achterlaten, nu neigt hij toch meer naar het zoveelste verhaal over een superheld.

The Green Hornet probeert op een  frisse manier oud en nieuw te combineren tot een degelijk stukje cinema. Helaas niet degelijk genoeg om zich blijvend te onderscheiden van andere superheldenfilms, wat Kick-Ass bijvoorbeeld wel lukte. De spontane grappen en goed gecaste rollen zorgen voor een verkwikkende sfeer maar de traditionele plot, waar weinig ruimte is voor improvisatie en restauratie, zorgt er uiteindelijk voor dat The Green Hornet weldra een teruggetrokken bestaan zal lijden.

Michel Gondry

Cameron Diaz
Seth Rogen