Morning Glory - recensie

Morning Glory - recensie

De ambitieuze Becky gaat werken bij een ochtendprogramma met de slechtste kijkcijfers, als ze een nieuwe presentator aanneemt die zelfingenomen en arrogant is en ook nog eens weigert om populaire items als gossip en het weer te bespreken beseft ze dat carrière maken niet zo eenvoudig is.

De televisiewereld lijkt voor velen een glamoureuze wereld waar men voornamelijk veel sterren tegenkomt. Maar onder die sluier van glamour gaat een keiharde journalistieke wereld schuil. In deze wereld komt Becky Fuller (Rachel McAdams) terecht. Banen in de televisiewereld zijn tegenwoordig schaars dus Becky neemt een baan aan bij de slechtst bekeken ochtendshow ‘ Daybreak’. Ze heeft goede voornemens om dit programma in een nieuw jasje te steken en een daarvan is de legendarische, maar ontzettend moeilijke, presentator Mike Pomeroy (Harrison Ford) aan te nemen. Helaas is Pomeroy een groot liefhebber van de conservatieve journalistiek en weigert hij om ‘fluffy’ onderwerpen als gossip, het weerbericht en de laatste mode te behandelen in zijn show. En dat wil hij al helemaal niet doen met zijn co-presentatrice Colleen Peck (Diane Keaton), een voormalig winnares van miss-verkiezen die zich maar al te graag op deze luchtige nieuwtjes stort. Mike en Colleen liggen zowel tijdens de opnames als daarbuiten met elkaar overhoop. En als Becky ook nog een heftige affaire begint met collega-producent Adam Bennett (Patrick Wilson) komt haar hele leven op z’n kop te staan: haar relatie, haar reputatie, haar baan en haar programma...

Woman on Top
Door de jaren heen zijn er vele films verschenen met carrièrevrouwen in de hoofdrol, vooral in de jaren ’80 was de succesvolle vrouw een hot topic in films: Working Girl, One Fine Day, Woman on Top. Maar ook nu weer zien we dat de zelfstandige vrouw haar plaats weet te veroveren in de klassieke Hollywood narratieven. Scriptschrijftser Aline Brosh McKenna was verantwoordelijk voor het script van The Devil Wears Prada en nam nu de dankbare klus op zich om het script voor Morning Glory neer te pennen. Het verhaal van Morning Glory moest passen in die klassieke lijn van films met succesvolle vrouwen, maar moest daarnaast ook iets weghebben van de screwball komedie. Voor de regie werd gezocht naar een regisseur die thuis is in meedere genres, iemand die zowel komedie als drama in een film kan stoppen. De regisseur die werd gevonden was Roger Michell, de man die Notting Hill maakte, maar ook verantwoordelijk was voor het Engelse drama The Mother met Daniel Craig, en het Oscargenomineerde Venus. Een regisseur die bij het accepteren van deze film zei: “I’d wanted to come back to America and make a film that would bring a lot of people joy”.

Ochtendspits
Er was gekozen voor een setting bij een ochtendshow omdat vele Amerikanen dagelijks wakker worden met deze show. Sommige van deze programma’s zijn voor hen wat De Wereld Draait Door voor ons is. En dan is een kijkje achter de schermen in de vorm van een hilarische komedie, best geinig. Wij moeten het daarentegen ’s morgens doen met Ochtendspits waar elke dag niet meer dan 200.000 mensen naar kijken, Nederlanders zullen daarom ook iets minder hunkeren naar een kijkje in de keuken van de Ochtendspitsredactie.  Gelukkig is Morning Glory, Ochtendspits niet en krijgen we de kans om weer eens te genieten van een komedie zoals het hoort. Morning Glory is namelijk een zeer grappige en lichtvoetige film geworden die, zonder al te veel gekke fratsen, doet waarvoor je bent gekomen; met een vrolijk gevoel de bioscoop weer uitlopen.

Alhoewel Morning Glory leunt op de archetypes van de televisiewereld, zorgen zowel de jonge acteurs als de oude acteurs in deze film er voor dat de archetypes nooit vervelende karikaturen worden.
Rachel McAdams is een frisse verschijning in de film en ze geeft Becky een stralend optimisme dat zelfs de donkerste bioscoopzaal verlicht. Natuurlijk moet ik ook Patrick Wilson weer noemen, een van mijn favoriete acteurs, die zich helaas iets teveel aan de romantische komedie vastklampt de laatste paar jaar. Ook Harrisson Ford speelt de arrogante presentator met verve, Ford is een acteur die met de jaren rijpt en in steeds meer genres inzetbaar is. Alhoewel de chemie tussen Ford en Keaton plezant te noemen is, blijf ik me altijd een beetje aan haar ergeren. Maar dat is een kwestie van smaak.

Slaapverwekkende moraal
De aanwezigheid van vele succesvolle acteurs zorgt er voor dat sommige bijrollen niet de aandacht krijgen die ze verdienen, zoals de rol van Becky’s moeder die haar aan het begin van de film een aantal wijze adviezen geeft, en de nieuwe baas van Becky bij het televisiestation, gespeeld door Jeff Goldblum.  Daarnaast kan de slaapverwekkende moraal ‘ familie en vrienden zijn belangrijker dan je carrière’ , die de film toch wel een beetje uitdraagt, sommige filmfanaten inmiddels de neus uitkomen.  Maar als je de moraal eventjes opzij kunt zetten dan denk ik dat je kunt meegaan in de voornaamste doelstelling van de regisseur, namelijk, een hoop plezier hebben.

De Oscars komen er aan, maar daarvoor hoeft de Morning Glory niet ongeduldig op een nominatie te wachten. Morning Glory brengt de kijker inderdaad wat regisseur Michell voornemens was; plezier. Dit is voornamelijk te danken aan de goed ingevulde hoofdrollen en de grappige situaties die zich voordoen op de redactie van een Amerikaanse ochtendshow. Als je op zoek bent naar een uitdagende film met een spannend moraal, dan koop je een kaartje voor een wat minder gezoetvooisde film. Wil je je gewoon een avondje ontspannen, dan is Morning Glory een onomstreden aanrader.

Film: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster

Titel: Morning Glory
Genre: Romantiek, Komedie