Blue Valentine - recensie

Blue Valentine - recensie

Twee gezichten van de liefde samengebracht in deze prachtige film die menig kijker zal verbazen!

Een low-budget film vraagt om een goede regisseur, en hoopt op goede prestaties van onbekende acteurs. Toch had regisseur Derek Cianfrance geluk toen hij Michelle Williams wist te strikken, nog voordat ze echte bekendheid kreeg door Brokeback Mountain. Ook Ryan Gosling was nog niet zo lang klaar met The Notebook toen hij benaderd werd. Het resultaat is een kleine film met twee zeer sterke A-lijst acteurs.

Het verhaal
Dean (Ryan Gosling) en Cindy (Michelle Williams) zijn na zes jaren huwelijk toe aan iets nieuws. Het leven is niet gegaan zoals ze hadden gedroomd; het geld stroomt niet echt bepaald binnen en zowel hun relatie als hun carrière lijken op een doodlopend spoor beland. In de hoop hun huwelijk te redden, besluit Dean samen met Cindy een hotelkamer te huren en hun dochtertje voor een avond bij Michelle's vader te dumpen. Tijdens dit avondje leren we steeds meer over Dean en Cindy en over hun relatie. Door een aantal flashbacks laat Cianfrance de kijker zien hoe Dean en Cindy elkaar hebben leren kennen, hoe hun leven er uitzag voordat ze elkaar voor het eerst ontmoetten, en uiteindelijk ook het grote nieuws dat hun leven voorgoed zou veranderen. Samen besloten ze toen hun oude dromen te laten varen en zich in een totaal nieuwe droom te storten. Het duurde dan ook niet lang voordat ze getrouwd zijn. Maar is hun liefde nu nog sterk genoeg om jaren later het huwelijk te redden?

Blue Valentine

Kracht van de film
Liefde op het eerste gezicht is waarschijnlijk één van de meeste gebruikte onderwerpen in hedendaagse films. Maar er zijn zelden films die laten zien hoe het is als deze liefde begint af te takelen. Blue Valentine laat de rauwe realiteit zien, en is in dat opzicht erg origineel. Dit realisme was erg belangrijk voor de regisseur, en is misschien wel de drijvende kracht achter de film. Het realisme zit naast de beelden vooral in de dialogen tussen Dean en Cindy. Hierdoor zul je vaak vergeten dat je naar een film aan het kijken bent.

Contrasten
Het contrast tussen het verleden (liefde) en het heden (sleur) wordt overbrugd door flashbacks die elkaar steeds afwisselen. Maar laten deze flashbacks ook wel het tijdsverschil zien via de personages? Cianfrance heeft hier een oplossing voor: de film is namelijk in twee delen opgenomen. Beide delen zijn met verschillende camera's gefilmd, en dat is goed te zien. Het eerste deel gaat over de ontmoeting en het verliefd worden van Dean en Cindy, en is dan ook als eerste opgenomen. Vervolgens is een maand later opgenomen hoe het huwelijk uit elkaar aan het vallen is. In deze maand heeft Cianfrance alles uit de kast gehaald om zijn personages zo veel mogelijk te laten ontwikkelen.

Blue Valentine

Bootcamp
Als voorbereiding op dit tweede deel moesten Gosling en Williams een maand lang samenwonen. Ze kregen slechts 220 dollar per twee weken om boodschappen te doen. Dit bedrag was gebaseerd op de inkomsten van hun personages, zodat ze ook echt het gevoel kregen dat Cianfrance terug wou zien op het scherm. Verder moesten ze zo veel mogelijk in gewicht aankomen om het tijdsverschil zo realistisch mogelijk te laten zijn. Het klinkt vrij dramatisch, maar uiteindelijk heeft het zeker goed gewerkt.

Blue Valentine is, met een laag budget, een verbazingwekkend goed drama. Regisseur Derek Cianfrance laat met zijn tweede speelfilm duidelijk zien geen eendagsvlieg te zijn, maar iemand om in de toekomst zeker in de gaten te blijven houden. Verder is het acteerwerk uitzonderlijk, en het komt dan ook niet als een verrassing dat zowel Ryan Gosling als Michelle Williams beiden waren genomineerd voor een Golden Globe voor beste acteur en actrice. Als een goed geregisseerde, rauwe, felrealistische en originele film, stijgt Blue Valentine absoluut ver uit boven de gemiddelde Hollywood-film.

Derek Cianfrance

John Doman
Ryan Gosling