127 Hours - recensie

127 Hours - recensie

Overlevingsdrang, doorzettingsvermogen en wilskracht dat door merg en been gaat.

127 Hours is het nieuwe en waargebeurde meesterwerk van de Schotse regisseur Danny Boyle (bekend van Trainspotting en het Oscarbekroonde Slumdog Millionaire). Het drama is een visuele vertolking van het bizarre verhaal dat bergklimmer Aron Ralston in zijn autobiografie Between a Rock and a Hard Place tot in detail uit de doeken doet. Het is een gevecht tussen leven en dood, waarbij een jonge Amerikaan het moet opnemen tegen een rotsblok van enkele honderden kilo’s. Dramatisch? Ja. Onmogelijk? Zeker niet.

127 Hours

Hoe ver wil je gaan?
Aron Ralston (gespeeld door James Franco) is een ietwat zelfingenomen eindtwintiger met een grote passie voor mountainbiken en bergbeklimmen. In het voorjaar van 2003 vertrekt hij naar de Amerikaanse woestijnstaat Utah, waar hij menig weekend spendeert aan zijn grote sportieve passies. De woestijnstaat wordt al snel Ralstons tweede thuis. Als hij tijdens een tocht wat heeft rondgefietst en geklommen in de Canyon, stuit hij op twee vrouwelijke bergbeklimmers, Kristi en Megan (Kate Mara en Amber Tamblyn), die de weg zijn kwijtgeraakt. Ralston besluit de dames te helpen, hij vergezelt ze een tijd en trekt daarna weer op eigen houtje de immens grote Canyon in. Iets wat de ervaren bergbeklimmer beter niet had kunnen doen; het noodlot slaat medogenloos toe.

Van het ene op het andere moment verandert de zorgeloze klimtocht in een ware nachtmerrie. Een rotsblok van enkele honderden kilo’s raakt los en komt tot stilstand op de rechterarm van Ralston. Deze komt muurvast te zitten. Met slechts één liter water in zijn rugzak, twee buritos, een digitale camera, een zakmes van slechte kwaliteit en wat klimtouwen en haken zien de omstandigheden er niet best uit. Niemand weet waar hij is. Daar, in een nauwe kloof bij de Blue John Canyon, beginnen de langste 127 uur uit het leven van Aron Ralston.

127 Hours

Hulde aan James Franco
James Franco zet in de film een geweldige acteerprestatie neer. Hij weet je tot op het bot te raken en neemt je mee in de rollercoaster van zijn emoties. De paranoia, pijn, wanhoop en angst als het misgaat, maar ook de blijdschap en euforie wanneer het tij keert, wordt fenomenaal neergezet. De 32-jarige Franco kreeg dan ook terecht een Oscarnominatie (zijn eerste) in de categorie Beste Acteur. Ook Aron Ralston zelf is erg te spreken over de acteerprestatie van Franco. Hij vertelt in een interview dat Franco het karakter zo nauwkeurig weet neer te zetten, dat zelfs Ralstons familie al na de eerste 15 minuten zo in de hoofdpersoon opging, dat ze het idee kregen naar Ralston zelf te kijken in plaats van naar Franco. Een mooier compliment kun je als acteur niet krijgen.

Naast de nominatie van Franco, heeft 127 Hours nog vijf andere Oscarnominaties in de wacht gesleept, te weten: Beste Film, Beste Bewerkte Scenario, Beste Montage, Beste Soundtrack en Beste Liedje. Op 27 februari zullen de winnaars van de felbegeerde gouden beeldjes bekend worden gemaakt en weten we welke nominaties de film heeft weten te verzilveren. Franco zal tijdens de Award-ceremonie ook zijn steentje bijdragen in de rol van presentator samen met actrice Anne Hathaway.

Na Slumdog Millionaire heeft Boyle wederom een zeer sterke film afgeleverd. De magnifieke en intense acteerprestaties van Franco, de sterke verhaallijn, de juiste muziek en het puike monteerwerk van Jon Harris, zorgen er bijelkaar voor dat 127 Hours nog lang zal beklijven.

Danny Boyle

James Franco
Kate Mara