Yves Saint Laurent - L'Amour Fou - dvd recensie

"Mode is niet perse kunst, maar er is wel een kunstenaar nodig om te maken." Dit zei Yves Saint Laurent toen hij in 2002 afscheid nam van het modehuis dat hij tot iconische hoogte had geleid. Negen jaar later ligt er een integere en onthullende documentaire over het leven en werk van de couturier in de schappen.

Rouwverwerking
In 2008, op de eerste dag in juni, overleed Yves Saint Laurent op 71-jarige leeftijd. Pierre Bergé was toen al ruim vijftig jaar zijn levens- en zakenpartner. Bergé, een welbespraakt en nuchter man, moest de draad van een leven alleen, zien op te pakken. Hij deed dat op twee manieren. Allereerst ging de kunstcollectie eruit. De twee hadden een verzameling opgebouwd waarbij een gemiddeld museum het kwijl van uit de bek zou lopen. Léger, Mondriaan, Matisse, Ensor, Picasso, en ga zo nog maar even een paar pagina’s door. Ze hingen of stonden in veelvoud in de huizen van het Franse koppel. De regisseur Piere Thoretton zou de veiling, die meer dan 370 miljoen euro op zou brengen, in beeld proberen te vangen. Bergé besloot van de gelegenheid gebruik te maken om voor dezelfde camera’s het leven en werk van het paar voor eens en altijd uit de doeken te doen.

Yves Saint Laurent – L’Amour Fou

YSL
Het succesveerhaal begint met de beelden van een piepjonge Laurent. Op 21- jarige leeftijd neemt hij het roer van de vroeg overleden Franse modeontwerper Christian Dior over en leert hij Pierre Bergé kennen. De twee zullen vanaf die ontmoeting zowel lichamelijk als zakelijk door het rijke leven gaan. Na zijn ontslag bij Dior start Laurent onder eigen naam een nieuw modehuis. Bergé werpt zich op om de zakelijke kant van de onderneming te regelen. Laurent bedenkt op zijn beurt modeklassiekers als de vrouwensmoking, de trapezejurk en het broekpak. Het leven kent door het succes bijna geen aardse beperkingen. We zien het stel door de jaren heen op de mooiste locaties en in het gezelschap van mensen als Mick Jagger en Andy Warhol het ene naar het andere glas champagne leeg slurpen. Ondertussen zien de kijker uiteraard ook de beelden van de talloze collecties en modeshows die de meester zijn plek in de geschiedenis boeken hebben opgeleverd.

Zwarte rand
Ondanks het enorme succes, blijkt  er ook een gitzwarte rand rond het leven van de ontwerper te zitten. Met het succes doen ook de drugs zijn intrede. Mede hierdoor wordt Yves later in het leven geplaagd door een grote onzekerheid, tanend succes en heftige depressies. Langzaam ontstaat het beeld van een oude depressieve man die de aansluiting met de jonge generatie niet meer kan vinden. Hij trekt zich naar mate de jaren vorderen steeds verder terug in de luxe gevangenis die het succes heeft opgeleverd. Zijn partner, hoewel met een droeve blik in zijn oude ogen, gaat deze periode, die tot aan zijn dood zou duren, niet uit de weg.

Yves Saint Laurent – L’Amour Fou

Extra’s
Op deze schijf is een ruim uur aan extra’s te vinden. We zien een interview met de regisseur en mogen een kijkje nemen in de huizen en ateliers van de modemaker. Daarnaast krijgen we nog een paar outtakes te zien die de film niet hebben gehaald en wordt de indrukwekkende kunstcollectie onder de loep genomen.

Een man van de statuur van Yves Saint Laurent verdient een monument. En dat is precies wat zijn geliefde voor hem heeft opgetrokken. Het is een schaamteloos eerlijk en volledig document. Omdat het leven van de couturier en zijn partner het equivalent was van een achtbaanrit tijdens een orkaan, is deze documentaire ook voor de niet-fashionatas de moeite waard om te bekijken. De film eindigt met een shot van een oude Pierre Bergé die zelfverzekerd maar vragend de camera in kijkt. Hij lijkt zich af te vragen hoe het nu verder moet. Voor een man die de kracht weet te vinden om zo’n prachtig document over de liefde en het leven te maken zal dat geen probleem zijn.

Film: gelestergelestergelestergelestergrijsster
Extra's: gelestergelestergelestergelestergrijsster

Titel: Yves Saint Laurent – L’Amour Fou Yves Saint Laurent