World Invasion: Battle Los Angeles - recensie

Een monsterlijk heldenepos over een Amerikaanse soldaat die aliens in de pan hakt.

Hoeveel films zijn er wel niet over de invasie van buitenaardse wezens? Als we kijken naar afgelopen jaren, levert dat een stortvloed aan films op. Zo was 2008 het jaar van Cloverfield, een goede en originele film waarin New York het toneel is voor een wezen dat er een stuk enger uitziet dan King Kong. Ook War Of The Worlds uit 2005 is noemenswaardig, hoewel het zeker niet de beste film uit het genre is. Die titel is misschien weggelegd voor District 9 uit 2009. Behalve de mysterieuze en succesvolle promotie was deze film erg origineel en verrassend realistisch in beeld gebracht. We mixen een aantal elementen van deze films samen met een oorlogsfilm als Black Hawk Down en dan krijgen we World Invasion: Battle Los Angeles. Dat moet dan goed worden, toch?

Oorlog
In de film volgen we Sergeant Michael Nantz (Aaron Eckhart) die na een stevige carrière op het punt staat uit het leger te stappen. Tijdens zijn laatste missie is namelijk iets ernstig fout gegaan, en hoewel velen speculeren over wat er precies gebeurd is, blijft Nantz erg mysterieus over de feiten. Dan wordt er plots alarm gegeven en zal Nantz nog een laatste maal een missie moeten leiden. Hij krijgt een peleton toegewezen die hij samen met de onervaren luitenant Martinez (Ramon Rodriguez) moet leiden. Zijn verleden blijft hem echter achtervolgen door alle rondgaande roddels over wat er allemaal gebeurd is tijdens Nantz's laatste missie.

De groep militairen wordt zonder al te veel informatie in een helikopter geduwd, waar ze erachter komen dat ze aangevallen worden door buitenaardse wezens. Aan hen de taak om overlevenden uit het centrum van Los Angeles in veiligheid te brengen voordat het buitenaardse leger de stad met de grond gelijk maakt. Al gauw wordt duidelijk dat de aliens door speciale technieken snel aan de winnende hand zijn. Sergeant Nantz zal dus alles uit de kast moeten halen om deze technieken uit te schakelen, het tij te keren en tegelijkertijd het vertrouwen van zijn peleton te winnen.

Verwachtingen
World Invasion: Battle Los Angeles wordt met een overvloed aan promotie, trailers en posters gepresenteerd. Maar helaas worden bij het zien van de film de hoge verwachtingen meteen de grond in geboord. Na tien minuten in de film weet je al dat de film een flop is. Zelfs de trailer zit nog beter in elkaar.

Special effects
Na de grote ontwikkelingen die we afgelopen jaren gezien hebben in visuele effecten, verwacht je in World Invasion: Battle Los Angeles met een budget van 100 miljoen dollar een hoge standaard. Toch vallen deze special effects gezien dit budget erg tegen. Aliens zien er uit als gewone robots en de UFO's zijn ronduit belachelijk uitziende schroothopen. Als je het vergelijkt met soortgelijke films uit de afgelopen paar jaar, dan is het onbegrijpelijk hoe regisseur Jonathan Liebesman hier tevreden over kon zijn.

Kleine ergernissen
Door de hele film zijn er diverse belachelijke en ongeloofwaardige gebeurtenissen te zien. Zo probeert Sergeant Nantz op een gegeven moment vast te stellen hoe je de aliens kunt doden, waarbij hij hulp krijgt van een dierenarts. Ook is Nantz erg scherp als hij meteen na het zien van een UFO zonder reden weet dat deze actief zoekt naar radiosignalen. Nadat hij zijn mannen de radio's heeft uit laten zetten, zijn ze daadwerkelijk onzichtbaar voor deze high-tech buitenaardse schotels, waarna de wezens schijnbaar naïef in de val lopen. Niet alleen de special effects schieten dus tekort, ook het verhaal.

Chaos
Behalve het hectische hoofdpijnverwekkende camerawerk, dat doet denken aan Cloverfield, is het in de hele film één grote chaos. In de inleiding worden ongeveer 10 man snel en oppervlakkig voorgesteld, en als de actie begint, zien we wat explosies en vage vuurgevechten zonder enig overzicht. Er vallen wat doden, maar eigenlijk heeft niemand een idee wie nou sterft en wie er blijft leven. Niet dat het wat zou uitmaken, want er is nooit diep op de personages ingegaan in de inleiding.

Amerikaans sentimentalisme
Wat echter het meest irriteert, zijn de typisch Amerikaanse overdreven sentimentele scènes. De dialogen zijn al van een enorm laag niveau, maar als de dramatische achtergrondmuziek begint, kan het braakzakje tevoorschijn komen. De film lijkt ook meer op een heldenepos dan op een science-fiction film. Waar Aaron Eckhart dan weer wel goed voor is gecast.

Wat krijg je als je regisseur Jonathan Liebesman van The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning 100 miljoen dollar geeft om een film te maken over een buitenaardse invasie? Dan krijg je een sentimentele legerfilm over hoe een oorlogsheld zo goed als in zijn eentje een ongelooflijk dom alienleger verslaat. World Invasion: Battle Los Angeles ziet er in de trailer spectaculair uit, maar de film is precies het tegenovergestelde. Het is twee uur ergernis over de overmatig pathetische scènes en belachelijke acties en gebeurtenissen. Doe jezelf een plezier en sla deze film over.

Jonathan Liebesman

Aaron Eckhart
Bridget Moynahan