movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Bioscoop
Is het geen sprookje?
Iedereen kent Roodkapje. Het verhaal van het meisje met haar grootmoeder en de boze wolf die hen allebei wil opeten. Uiteindelijk redt de houthakker hen en leven ze nog lang en gelukkig. Regisseur Catherine Hardwicke (Twilight) maakte van de boze wolf een weerwolf, voegde wat personages toe en de houthakker kreeg concurrentie. Et voilà, zie daar Red Riding Hood.
Potentie
Het lijkt erop dat het team achter Red Riding Hood geen keus kon maken tussen het verfilmen van een oud verhaal of het creëren van een nieuw verhaal, maar duidelijk voor het veilige midden koos. Verschillende elementen doen je hopen op een nieuwe film met potentie. De film speelt zich grotendeels af in het dorp Daggerhorn en het bos daaromheen; beide zijn authentieke en sfeervolle sets. Ze lenen zich prima voor de spanning in de film, vanwege hun onvoorspelbare vormen en hoeken en doornen die overal in terugkomen. Ook de acteurs laten je verwachtingen oplopen met het werk dat ze in het verleden deden. Amanda Seyfriend zette overtuigende rollen neer in Mamma Mia! en Dear John en Gary Oldman is ook niet de minste in de Batman- en Harry Potter-films.
Hoger niveau
Maar bij de bewerking van het sprookje begint het te rammelen. Als maker wil je vernieuwen en het verhaal meenemen naar een hoger niveau, zonder het sprookje te verwaarlozen. Maar diepgang geven blijkt moeilijk. Het betekent in dit geval dat er problemen in het verhaal moeten worden geschreven die in het sprookje niet aanwezig zijn. Zo is Valerie (Amanda Seyfried), die verliefd is op de arme houthakker Peter (Shiloh Fernandez), door haar ouders uitgehuwelijkt aan de rijke Henry (Max Irons). Natuurlijk is liefde vaak een belangrijk element in de film en de makers kozen blijkbaar voor onbereikbare liefde, een klassieke vorm van romance in een verhaal. Maar waar het misgaat is de uitwerking. Nergens wordt echt duidelijk wat de motieven van haar liefde zijn. Waar we het als kijker mee moeten doen, is dat hij jong en spannend is. En waarom willen haar ouders dat ze met een ander trouwt? Het enige argument dat je hoort, is zijn rijkdom en een goede toekomst voor haar.
Wat dus mist, is ontwikkeling van karakters en situaties. Als het verhaal aangrijpender uitgespeeld en verteld zou zijn, heb je als kijker geen seconde tijd om na te denken over het hoe en waarom van een hoop aannames. De vlakheid van de film en de langzame snelheid geven je de ruimte om af te dwalen en kritisch naar het verdere verloop te kijken.
Irritaties
Een aantal scenes in de film geeft de kijker het idee dat hij of zij niet serieus genomen wordt. Zo verandert de poot van een weerwolf, die dominee en weerwolfjager Solomon (Gary Oldman) ooit van een weerwolf afhakte en bewaarde, in de vermiste hand van zijn vrouw, waarna de dominee op wraak zint. De flauwe redenering irriteert en doet kinderachtig aan. Deze verhaallijnen zijn als een snoepje op een schaafplek bij een kind; als kind geloof je dat het snoepje helpt, terwijl het dat niet doet. We zijn alleen geen kinderen meer.
Een ander aspect wat voor continue irritatie zorgt, is bijvoorbeeld het weer. Het is winter en koud, maar niemand lijkt daar last van te hebben. Iedereen loopt in zomerse kleding en Roodkapje ligt aan het eind van de film zelfs naakt met haar redder op de koude grond te rollen. Of neem de net genoemde dominee die met zijn zilveren nagels weerwolven uit kan schakelen. Als dat eerder was gebeurd, had het ons een hoop ellende, mensenlevens en een slechte film bespaard.
Grote ogen
Omdat het verhaal op het sprookje Roodkapje is gebaseerd, voelden de makers de drang alle bekende elementen in de film te verwerken. Dit is funest en sloopt de film. Je kunt Red Riding Hood niet meer serieus nemen als Valerie naast haar oma in bed ligt en ze de bekende woorden spreekt: ‘Grandma, what big ears you have! And what big teeth and eyes you have!’. Het is alsof Catherine Hardwicke zichzelf ook niet serieus nam en tegen wil en dank krampachtig vasthield aan het sprookje, waardoor het alleen maar lachwekkend overkomt.
Conclusie
Naast het gebrekkige scenario vol niet serieus te nemen scenes en ontwikkelingen, is het mogelijk om nog dieper in te gaan op het feit dat Red Riding Hood een slechte film is. Dan zou het camerawerk aan bod komen; hoe er meer dan eens onscherpe beelden tussen zaten. Of het ongeloofwaardige acteerwerk van de medespelers. Of de CGI; hoe dat zo slecht was dat de mond van de wolf niet eens bewoog terwijl hij wel praatte.
Red Riding Hood wil zo graag een mooie, vernieuwende kijk op het bekende sprookje geven. Wat betreft setdressing en kostuums is dat ook zeker gelukt. Maar de nieuwe, verdiepende kijk slaat de plank mis. Uiteindelijk komt het erop neer dat Valerie er helemaal niets meer van begrijpt, terwijl je als kijker door middel van logisch nadenken alles al lang en breed aan ziet komen. Red Riding Hood is als een slecht tentamen, waar je niet voor hoeft te leren, er toch een ruime voldoende voor kan halen en waarbij je de antwoorden op de valreep in de schoot geworpen krijgt.
Ons oordeel:
-
Speelduur:
100 minuten
Tags: Amanda Seyfried, Billy Burke, Catherine Hardwicke, Gary Oldman, Max Irons, Red Riding Hood, Shiloh Fernandez
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Woensdag 13 april 2011 om 16:17
@Wouter, ik vond het in de boeken al wat onderontwikkeld, moet je nagaan. Johnson ken ik inderdaad ook niet. En ik ben het met je eens dat het bijzonder is dat Rosenberg bij Dexter wel kwaliteit leverde, maar bij alle Twilight films teleurstelt. Maar eens, het hele team zorgt voor het eindresultaat, dus we kunnen niet de blaam bij maar één persoon leggen.
@Maarten Hardwicke heeft volgens mij veel ideeën die ze niet allemaal kan uitwerken zoals ze ze in haar hoofd heeft, omdat er veel meer mensen bij betrokken zijn. Het enige wat ik verder van haar gezien heb is Thirteen, en dat was wel een goede film. Maar ook een volledig ander genre, meer realistisch. Dat dikkeltje documentaire-achtige gevoel zag je ook weer in Twilight, waar het minder werkte. Dus ja, ik denk een kwestie van verkeerde films kiezen.
Gek genoeg ben ik wel van plan deze film nog te gaan bekijken.
Anoniem Woensdag 13 april 2011 om 13:29
@Maarten Inderdaad, laten we hopen dat ze niet voor goede films gaat in plaats een groot publiek. Op IMdB staat dat ze een Hamlet-adaptie met Emile Hirsch regisseert. We'll keep our fingers crossed.
Anoniem Woensdag 13 april 2011 om 13:14
Het is dan wel dat Hardwicke de verkeerde projecten uitkiest en beter is in kleinschalige drama's dan grote horrorproducties, of ze is gewoon wel slecht. Want als het aan het script ligt, allemaal ligt het aan de schrijver, dan kun je dat als regisseur van tevoren lezen in dat script. En als je dan niet ziet dat het slecht is dan ben je zowiezo een slecht regisseur. Want of het script is wel goed en je vertaalt het naar een kutfilm. Of het script is inderdaad slecht, en je hebt gefaald in het tijdig opmerken ervan zodat je kunt stoppen met het project.
Ik hoop dat de regisseur gewoon de verkeerde projecten kiest en voor haar dat haar volgende project weer kleinschalig is.
Anoniem Woensdag 13 april 2011 om 11:32
@Mandy Het zou kunnen komen door de schrijvers. Voor Twilight schreef Melissa Rosenberg de screenplay. Geen garantie voor misslukking, want ze schreef ook meerdere afleveringen van tv-serie Dexter. Bovendien heb je met Twilight te maken met een boek als basis. Ikzelf vond de boeken meer ruimte geven aan ontwikkeling. Die miste je bij de film(s).
Voor Red Riding Hood schreef David Johnson, eerder verantwoordelijk voor het script van Orphan. Die heb ik niet gezien, dus daar kan ik niets over zeggen. Maar inderdaad, ik denk dat je als creatief team samen verantwoordelijk bent voor het verhaal en de film. Daar was een aantal nalatig, jammer genoeg.
Anoniem Woensdag 13 april 2011 om 11:17
Ik ben ook niet verrast. Een aantal punten die je noemt doen me denken aan de problemen die ik had met bijvoorbeeld Twilight, die ook door Hardwicke gemaakt is. Zoals de ontwikkeling van de karakters en het liefdesverhaal. De vraag is: is dat eigenlijk niet een probleem met het script in plaats van de regisseur? Het is wel heel toevallig, laten we het zo zeggen.
Anoniem Dinsdag 12 april 2011 om 20:43
Geen verrassing, had al verwacht dat deze film een verschrikking zou zijn en dat hardwicke een wonder nodig heeft zichzelf te herpakken na Thirteen.