Imagine 2011: Machete Maidens Unleashed - recensie

Filipijnse exploitation? Jazeker!

'Human life was cheap, film was cheap... it was a great place to make a picture!', aldus één van de vele gezichten die voorbij komen tijdens Machete Maidens Unleashed, een documentaire over een onderbelichte kant van de exploitation-cinema van de jaren '60 en vooral '70: de Filipijnse exploitation.

The Big Bird Cage, Beast of Blood, Savage!, TNT Jackson; dit is maar een greep uit de ellenlange lijst van films geproduceerd in de Filipijnen met Amerikaans geld. Dit land bleek de uitkomst te zijn voor veel B-filmmakers die voor zo weinig mogelijk geld een slaatje wilden slaan uit de honger naar exploitatie, die destijds heerste. Roger Corman, de autoriteit wanneer het gaat om B-films, ontdekte in de Filipijnen een goudmijn, die niet enkel de boekhouders destijds tevreden stelde, maar inmiddels ook de liefhebbers van de meest ondenkbare pulp.

Australische filmmaker Mark Hartley maakte in 2008 al een documentaire over de Australische exploitation. Not Quite Hollywood: The Wild, Untold Story of Ozploitation is een aangename kijk op een stroming binnen de exploitation, die los van de Mad Max-films weinig naam vergaarde. Met Machete Maidens Unleashed weet hij weer een licht te schijnen op een donker hoekje in de cinema, maar wel een hoekje dat een bron blijkt voor geweldige nonsens: Filipijnse stuntmannen die betaald worden om in elkaar gerost en in brand gestoken te worden, soms tot de dood aan toe, vrouwelijk feminisme dat eigenlijk enkel een excuus is voor het tonen van zoveel mogelijk boobies, monsters die meer lijken op het papier-maché werk van je jongste kind en ga zo maar door. Machete Maidens Unleashed is weer zo'n documentaire die een glorificatie is van pulp. Niet dat daar wat mis mee is, zeker niet als het zo enorm enthousiast aan elkaar wordt gesproken door filmmakers als John Landis, Joe Dante en acteurs als Sid Haig en Pam Grier, die hun Filipijnse ervaringen maar al te graag met ons delen.

Mark Hartley heeft van Machete Maidens Unleashed een leuke documentaire gemaakt, die ook voor de niet-fan een feestje kan zijn. Vooral van pulp wordt vaak gezegd dat de trailer meestal leuker is dan de film zelf. Machete Maidens Unleashed toont misschien wel veel erg korte fragmenten, maar ze zijn stuk voor stuk goud waard. Vooral het segment over de kleine Weng Wang is hilarisch materiaal, tot het beschamende aan toe. Machete Maidens Unleashed is eigenlijk een grote trailer voor alles wat uit die hoek van de wereld is gekomen.

Naast het humoristische gedeelte is de docu ook aardig informatief. Wie wist voor het zien van deze docu bijvoorbeeld dat Francis Ford Coppola's meesterwerk Apocalypse Now veel te danken heeft aan de Filipijnen en het Filipijnse leger, dat direct na het bombarderen van rebellen (de Filipijnen verkeerden in een politiek hoogst instabiele situatie) met plezier zijn helikopters uitleende aan de crew? Absurd, maar wel wat een documentaire als deze hoogst genietbaar maakt. Het zijn vervlogen tijden, maar dankzij filmmakers als Mark Hartley voorlopig niet vergeten.

Wil je meer weten over de Filipijnse exploitation, of wil je gewoon lachen om de meest idiote filmfeitjes, dan is Machete Maidens Unleashed een aanrader tijdens dit Imagine-festival.

Nog te zien tijdens Imagine 2011:

16 april - 22:10 Kriterion 2