The Lincoln Lawyer - recensie

The Lincoln Lawyer - recensie

Een combinatie van spanning, actie, humor, prachtige beelden een goede Matthew McConaughey die bijzonder goed uitpakt.

Het plot van The Lincoln Lawyer geeft je geen kippenvel, de cast, bestaande uit onder andere Matthew McConaughey en Ryan Phillippe, laat je de schouders ophalen, regisseur Brad Furman en screenplay-schrijver John Romano doen geen belletje rinkelen en tot slot ziet de poster met de Lincoln met nummerbord ‘NTGUILTY’ eruit als een slechte grap. Nee, extreem aantrekkelijk lijkt de film niet. Des te groter is de verrassing dan ook wanneer je hem ziet en ruim twee uur lang prima vermaakt wordt. Het geheim van de verrassing zit hem niet in de bovengenoemde afzonderlijke onderdelen, maar in het geheel dat maakt dat de film goed uitpakt.

Het plot is simpel en leent zich perfect als kapstok voor een goede thriller. Advocaat Mick Haller (Matthew McConaughey) bereidt vanaf de achterbank van zijn Lincoln al zijn strafrechtelijke zaken voor. Een ogenschijnlijk gewone zaak waarin vastgoedhandelaar Louis Roulet (Ryan Phillippe) beschuldigd wordt van het mishandelen van een prostituee blijkt behoorlijk wat gevaren met zich mee te brengen; zo gevaarlijk zelfs dat ze zijn dood kunnen betekenen.

Eindelijk echt arrogant
De kapstok wordt uitgebalanceerd aangekleed met allerlei factoren die het geheel goed maken. Allereerst is dat het bovengemiddelde acteerwerk van Matthew McConaughey (Sahara). Na zijn talloze rollen in romantische komedies waarin hij ondermaats en flauw presteerde, bewijst hij hier een overtuigend acteur te kunnen zijn. Zijn rol zelf is niet veel anders dan anders: een arrogante betweter die de problemen wel even oplost. Maar het significante verschil met andere rollen is dat hij tegen het serieuze decor van The Lincoln Lawyer wél geloofwaardig en sympathiek overkomt. Zijn gladde haren, zijn Californische tongval en zijn vlotte babbel komen hem eindelijk ten goede.

Matig of goed?
Ryan Phillippe (Cruel Intensions) levert niet zulk sterk werk af als McConaughey. Ook hij lijkt voor een stereotiepe rol te hebben gekozen, maar hij doet er vervolgens niets bijzonders mee. Zijn knappe uiterlijk doet je als kijker geloven in zijn onschuld, maar hoe harder hij schreeuwt dat hij niet schuldig is, des te meer je dat in twijfel gaat trekken. Marisa Tomei (The Wrestler) speelt op het hoge niveau dat we van haar kennen. Als ex-vrouw van Haller zien we haar alleen te weinig op het scherm; ze draaft hier en daar op om wat advies te geven of om de dronken Mick naar huis te rijden.

Vlug vlug vlug
Aan een andere haakje hangt de creatieve uitwerking van het verhaal. De beelden bestaan vaak uit grote effectieve close-ups. De camera’s die tijdens het filmen ontzettend dicht op de acteurs stonden, geven de kijker een extra intense beleving, vooral in de vele snelle dialogen. Deze dialogen worden geaccentueerd door de montage die rauw en haast slordig lijkt te zijn gedaan. Dit benadrukt de sfeer van de film en de paradoxale manier van werken van Haller: rommelig, maar toch gestructureerd. Zijn huis is een bende, zijn huwelijk op de klippen gelopen, maar toch weet hij dondersgoed hoe hij rechters, advocaten en aanklagers moet benaderen en aanpakken.

Laks en lachen
John Romano (Intolerable Cruelty), die voor de film het gelijknamige boek van thrillerschrijver Michael Connelly heeft bewerkt, houdt het tempo hoog, vraagt de aandacht van de kijker en verweeft - zo niet doorzeeft - The Lincoln Lawyer met humor. Het ‘NTGUILTY’-nummerbord blijkt geen flauwe grap, maar een toonbeeld van hoe de advocaat met het recht omgaat. Hij combineert een lakse houding met scherpe one-liners en oprechte humor.

The Lincoln Lawyer is niets meer dan een goed geacteerde thriller die het genre van spannende advocatenfilms met gezonde humor, scherpe cuts, strakke close-ups en een lekkere r&b-soundtrack onderhoudt, maar ook verfrist. Matthew McConaughey overstijgt zichzelf wat betreft geloofwaardigheid, niet wat betreft originaliteit. The Lincoln Lawyer is gewoon een prima film met humor, actie en een goed spelende Matthew McConaughey.

Film: gelestergelestergelestergelestergrijsster

Titel: The Lincoln Lawyer
Genre: Thriller