X-Men: First Class - recensie

X-Men: First Class - recensie

X-Men: First Class is het leukste antwoordenboekje dat je ooit zag.

Charles Xavier (Professor X) en Erik Lehnsherr (Magneto) waren vrienden, maar waarom? Magneto heeft een helm die Professor X weerhoudt zijn hoofd binnen te dringen, maar hoe komt hij daaraan? Xavier zit in een rolstoel, hoe komt dat? Met Cerebro vindt Xavier andere mutanten, waar komt dat apparaat vandaan? Op al deze vragen geeft X-Men: First Class antwoord en doet dat amusant en bijzonder bevredigend. Bovendien heeft deze prequel meer te bieden dan alleen antwoorden, namelijk veel humor, goede actie en voldoende drama.

Tegen het decor van de Koude Oorlog vertelt X-Men: First Class de verhalen van Charles Xavier (James McAvoy) en Erik Lehnsherr (Michael Fassbender). Ze ontdekken wat hun krachten zijn en ontmoeten meer mutanten. Samen met hen verenigen ze zich als blijkt dat Sebastian Shaw (Kevin Bacon) wereldmachten Amerika en de Sovjet-Unie tegen elkaar op wil zetten.

Op z’n plaats
Vanaf het begin van de film, na de uitgebreide versie van de concentratiekampscène uit deel één, voelt de sfeer van de film positief en authentiek aan. De aandacht gaat vooral uit naar de details waarmee de jaren zestig tot in de puntjes uitgewerkt zijn. En omdat veel van de personages weinig introductie nodig hebben, zitten McAvoy en Fassbender meteen in hun rol en op hun plaats. Ook Kevin Bacon als Dr. Schmidt en Sebastian Shaw – dezelfde man, verschillende namen - is direct de ultieme slechterik. Zijn nieuwe karakter wordt gaandeweg complexer en blijkt steeds meer in de gebeurtenissen te zitten dan gedacht. Alle personages krijgen de ruimte die voor hen genoeg is om hun verhaal aan het publiek kenbaar te maken. McAvoy, Fassbender en met name ook Bacon tonen eens te meer aan voortreffelijke acteurs te zijn, die hun hand niet omdraaien om vlekkeloos Duits of Russisch te leren spreken en die hun karikaturale en fabelachtige personages vol overtuiging aannemelijk neerzetten.

Markteringtruc
Regisseur Matthew Vaughn (Kick-Ass) zegt over de film dat het vooral een karakterfilm is met een aantal grote actiescènes. Dat klinkt als een simpele marketingtruc, maar in dit geval heeft hij gelijk. De film draait om de geschiedenis van de X-Men en alle betrokkenen. Het gevaar bij dit soort blockbusters is, dat je als maker het bij de sleutelmomenten laat aankomen op special effects. X-Men: First Class laat, en dat mag geloofd worden, de belangrijke momenten afhangen van de acteurs en het verhaal.

Meer gevaar
De makers liepen nog een ander gevaar bij deze prequel: het klakkeloos antwoorden geven op vragen waar de filmliefhebbers al jaren mee rondlopen. Gelukkig wisten ze deze valkuil te vermijden. Ze gooiden hem dicht met een mix van goed uitgewerkte achtergrondverhalen van de personages, bijpassende humor – droge opmerkingen over de immer strakke kostuums bijvoorbeeld en een cameo voor Hugh Jackman - en goede actie op een visueel sterke manier – denk aan vliegende duikboten, veel mooi explosies en een prachtige setdesign die zo uit de jaren zestig is weggetrokken. Ook verhaaltechnisch zit de film goed in elkaar: elke daad heeft consequenties en elke knal kan de verhaallijn beïnvloeden. Daarmee is de actie geen hersenloos vermaak, maar maakt het deel uit van het verhaal en geeft het ondersteuning aan wat de film vertelt.

X-Men: First Class zal één van de grote succesvolle blockbusters worden deze zomer. De perfect uitgebalanceerde mix van verlichtende humor, gave actie, bevredigende referenties en erg goed acteerwerk bewijst dat er nog goede X-Men-films gemaakt kunnen worden. Matthew Vaughn mag zich – als hij dat nog niet deed - een succesvol regisseur noemen, want hij weet opnieuw een stoer, plezierige actiefilm te maken die tegelijkertijd genoeg ruimte geeft voor de personages om zich te ontwikkelen. Ook ziet de film er voortreffelijk uit. Niet alleen de actiesequenties zijn oogstrelend; met een setting in de jaren zestig besteedden de set dressers en kostuumontwerpers zichtbaar veel tijd aan details: van het dessin van het behang tot aan immense lading coltruien. Voor fans en niet-fans is deze X-Men-adaptatie verplichte kost deze zomer.

Matthew Vaughn

Kevin Bacon
Rose Byrne