You Will Meet A Tall Dark Stranger - dvd recensie

Intriges, ellende, en absurdse intermenselijke verhoudingen in het dagelijkse Londen.

'At that moment, with his life going down the drain, Roy only wanted to see Dia. And suddenly there she was'. Vanuit een alwetende verteller die in voice-over de ins en outs van de karakters in You Will Meet A Tall Dark Stranger etaleert, bevindt Woody Allen zich na Vicky Cristina Barcelona (2008) op vertrouwd terrein. In You Will Meet A Tall Dark Stranger is een aantal karakters verweven in een klucht. Helena Shebritch (Emma Jones) is verlaten door haar man, Alfie (Anthony Hopkins) die aanpapt met de blonde callgirl Germaine (Lucy Punch) omdat hij de eeuwige jeugd in zichzelf hervindt. Helena zoekt heil bij een waarzegter die haar vertelt dat ze een speciaal persoon zal ontmoeten, terwijl haar dochter Sally Channing (Naomi Watts) verliefd wordt op haar baas Greg (Antonio Banderas). Haar man Roy (Josh Brolin), die één succesvol boek heeft geschreven, en leeft van het geld van de moeder van Sally, raakt ondertussen geïntrigeerd door de zojuist tegenover hem komen wonen en verloofde Dia (Freido Pinto).

Vaart
Vanaf 1977 heeft Woody Allen minimaal één film per jaar gemaakt, en als kijker hou je van zijn films of niet. De laatste jaren draait hij zijn film in Europa, weg van de bemoeienissen van de Hollywoodstudio's, die niet alleen op de casting, maar ook op zijn scripts invloed willen uitoefenen. Filmen in Europa is voor Woody Allen ideaal: 'There's no studio system, so they don't care about any of that stuff. They're bankers. And they're happy to be bankers. They put up the money, you give them the film, and that's what they care about'. Match Point (2005), Scoop (2006), Cassandra's Dream (2007), en het in Spanje gedraaide Vicky Cristina Barcelona (2008) zijn op hierboven beschreven manier gefinancierd. Dat geldt ook voor zijn Midnight in Paris (2011), die eerder dit jaar het Cannes filmfestival opende en later dit jaar als openingsfilm staat geprogrammeerd op het Film By The Sea festival in Vlissingen.

Stijl
Zijn stijl kenmerkt zich door wit op zwart-titels in het Windsor lettertype, ondersteund door jazz muziek en een voice-over. Zijn cameravoering is kenmerkend: in You Will Meet A Tall Dark Stranger maakt Allen gebruik van veelal in medium close-up gedraaide long shots, waarin karakters in relatie tot hun omgeving in een onafgebroken shot kunnen spelen. Een voorbeeld hiervan is de scène waarin Roy thuiskomt nadat hij een door hem geschreven boek niet heeft weten te verkopen. Sally, ondertussen flink in de watten gelegd door haar baas Greg, verwijt hem voor inkomen te zorgen, en de zojuist gearriveerde Helena stelt Roy de vraag of hij dan toch niet beter arts had kunnen worden. De camera volgt het drietal in meerdere ruimtes van het huis, onafgebroken in één shot. Geen gebruik van close ups, noch een tweede, buiten het gebruikte long shot, camera opstelling.

De acteurs uit You Will Meet A Tall Dark Stranger hebben geen moeite de op Allens typemachine geschreven dialogen uit te spreken. Een pluim is zeker op zijn plaats voor Naomi Watts en Josh Brolin als gekweld echtpaar; hun ingetogen ruzies zijn nimmer overdreven. Antonio Banderas is goed gecast als gladde praatjesmaker annex baas van Sally, maar de ontdekking is Lucy Punch die als Germaine voor veel comic relief zorgt. Hiermee is You Will Meet A Tall Dark Stranger een film zoals velen van Allen, waarbij inhoud boven stijl komt te staan. Regisseur Kevin Smith zei ooit dat een film niet in een museum hoeft te hangen zolang datgene wat wordt uitgesproken betekenis heeft. Woody Allen snapt het leven wel.

De dvd release van You Will Meet A Tall Dark Stranger heeft, behoudens een trailer, geen extra's. Woody Allen doet niet aan commentaartracks, dus die hoeven we in ieder geval niet te verwachten. Desalniettemin had een making of niet misstaan.

De voortvarende Woody Allen beleeft in Europa zijn tweede jeugd, en laat met You Will Meet A Tall Dark Stranger zien dat zijn immer aanwezige penvoering nog steeds leeft. Zijn acteursensemble weet ook in deze film te overtuigen, ondanks zijn kenmerkende eenvoudige, maar evenzeer zo effectieve stijl.

Extra's: gelestergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Te koop vanaf 9 juni 2011.

Woody Allen