Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 - recensie

It All Ends, dat is een feit waar we niet omheen kunnen...

Mocht je nog niet de voorgaande films hebben gekeken, en dan in het bijzonder deel 7.1, lees dan niet verder, maar ga als de sodemieter de vorige delen kijken. Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 gaat verder waar we gebleven waren. Voldemort (Ralph Fiennes) heeft de elder wand gevonden en daarmee heeft hij de meest krachtige toverstaf in handen die er bestaat. Hij lijkt er dus helemaal klaar voor om eindelijk af te maken, wat hij al 15 jaar daarvoor had willen doen: Harry Potter doden!

Harry (Daniel Radcliffe) op zijn beurt is druk bezig om te proberen de overgebleven Horcruxes te vinden, die hij nodig heeft om Voldemort te kunnen verslaan. Gelukkig heeft hij zoals altijd, zijn goede vrienden Ron (Rupert Grint) en Hermione (Emma Watson) bij zich om dit voor elkaar te krijgen. Met behulp van de eerder gevangen Goblin Griphook, raken ze in de Gringotts Wizarding Bank. Om dat voor elkaar te krijgen moeten ze wel de nodige trucs uithalen. Het is het begin van een zware zoektocht naar de overgebleven Horcruxes. De vraag is natuurlijk, of ze die overgebleven drie items, op tijd zullen vinden, zeker nadat Voldemort weet dat ze er naar op zoek zijn.

Visueel erg sterk
David Yates heeft voor een enorme verbetering van de reeks gezorgd toen hij zijn bijdrage leverde aan Harry Potter and the Order of the Phoenix in 2007. De stijl van de films veranderde drastisch. Er werd meer gespeeld met camera standpunten en andere visuele flair, waardoor de reeks volwassener is gaan aanvoelen. In dit laatste deel is dat niet anders. De sfeer is grimmig en donker en de 3D is goed uitgevoerd. Dat begint eigenlijk al wanneer in de begingeneriek de titel in beeld komt en kleine flarden mist je links en rechts voorbij komen. Denk verder aan effecten waarin er gereden wordt op een draak, een doldwaze rit in een achtbaanachtige constructie richting de vault van Gringotts Wizarding Bank en je kunt je voorstellen dat er hier iets heel speciaals kan worden neergezet. En dat wordt het ook.

It All Ends
Het stond in koeieletters op de posters en het is helemaal waar. Alles houdt met deze laatste in de reeks op. Voor de talrijke Harry Potter fans volgt er nu een gat. De hamvraag die iedereen zich stelt is of deze film de afsluiter is die we verdienen. Het antwoord daarop is eenvoudig: absoluut! Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 sluit alle verhaallijnen vakkundig af en laat geen vragen onbeantwoord. Voor de mensen die de boeken al kennen, zullen er geen verrassingen te zien zijn en voor de mensen die ze nog niet kennen, valt er genoeg te beleven. Harry, Ron en Hermione zijn volwassen geworden, zowel in hun acteerprestaties als in de films. David Yates heeft gepresteerd wat Peter Jackson met Lord of the Rings wist te bereiken. Hij heeft de reeks, hoewel niet in zijn eentje, vakkundig verfilmd. Volgens liefhebbers van de boeken was het laatste deel af en toe wat laf en wist niet zo te overtuigen als deze film wel doet. Dat moet voor Yates het grootste compliment zijn.

David Yates had gemakkelijk alles fout kunnen doen met dit laatste deel in de reeks van Harry Potter films. Hij doet dit gelukkig niet. In plaats daarvan trekt Yates alle registers open, waarbij hij hooguit in het middenstuk even wat gas terug neemt. Radcliffe, Grint en Watson hebben iets minder samenspel dit keer, doordat de focus, volgens verwachting, vooral ligt op de strijd tussen Harry Potter en de Dark Lord Voldemort. Yates heeft geen concessies gedaan, en komt met een erg sterke film op de proppen. Een bijzonder mooi uitgevoerde scene was voor mij persoonlijk één waarin Professor Snape door middel van zijn tranen Harry de mogelijkheid geeft om de waarheid te zien met betrekking tot zijn acties. Een scène die heel makkelijk compleet had kunnen worden verprutst, maar die Yates op een mooie manier uitwerkt.

Al met al is Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2, ondanks het net genoemde middenstuk, een erg goede afsluiter van de reeks. De fans van Harry Potter zullen enorm aan hun trekken komen, en vervolgens ontredderd de zaal verlaten. Ontredderd omdat er nu een gat valt, een gat...dat zo snel niet meer zal worden gevuld. Sterkte!

(3 stemmen)

130 minuten