If I Want To Whistle I Whistle - dvd recensie

Een Gouden Beer nominatie van Roemeense bodem.

Iedereen die wel eens in Roemenië is geweest, weet dat dit land heel anders is dan Nederland. Armoede is nog steeds volop aanwezig en sommige gebouwen staan simpelweg op instorten. Het zijn de naschokken van een periode die ondertussen al meer dan 20 jaar voorbij is. Eind 1989 kwam er namelijk pas een eind aan de communistische periode onder Nicolae Ceau?escu. Deze dictator kwam in 1989 om het leven tijdens een opstand tegen zijn regime.

New Wave
De communistische periode staat dus voor veel Roemenen nog vers in het geheugen gegrift en dit is volop te zien in een enorme vlaag aan minimalistische films die vanaf medio 2000 uit het Oostblok zijn gekomen. Grondlegger van deze ‘Roemeense New Wave’ is Cristi Puiu, die in 2005 kwam met de eerste noemenswaardige film genaamd The Death of Mr. L?z?rescu. Kenmerkend aan deze new wave films zijn de lange takes en natuurlijke dialogen. Meestal bevatten deze films heftige onderwerpen, zoals het slechte zorgstelsel of het leven onder het communistisch juk. Het minimalistische karakter dat we in deze films zien terugkomen, wekt een meer realistisch gevoel bij de kijker op. Dit is misschien wel de grootste kracht dat gebruikt wordt door de Roemeense regisseurs die vaak hun eigen ervaringen als uitgangspunt nemen.

Eu când vreau s? fluier, fluier
Het is dan ook meteen iets wat opvalt aan If I Want to Whistle, I Whistle. We volgen een aantal jeugdige gedetineerden die hun tijd uitzitten in een gevangenis die lijkt op een halfafgebroken boerderij met een alles behalve stevig uitziende omheining. Het is echter niet aan te raden hier te ontsnappen, want het zal wel even duren voordat je uit de eindeloze vlakten bent gekomen. Silviu (George Pistereanu) is een jonge twintiger die zijn tijd heeft uitgezeten en bijna terug mag naar zijn normale leven. Waarom hij in de gevangenis zit, is onduidelijk, maar zijn karakter lijkt te mild om een zware crimineel te zijn. Op een dag komt zijn broertje op bezoek die hem vertelt over hoe hun moeder terug is uit Italië. Het is het begin van een flink aantal tegenslagen die Silviu te verduren krijgt en hij zal dan ook flink op de proef gesteld worden voordat hij de gevangenis zou mogen verlaten. Zou hij het volhouden om zich in te houden?

Liefde
Toch zijn het niet alleen maar negatieve krachten die op Silviu inwerken. Zo krijgt hij op een gegeven moment bezoek van een groep psychologen die hem ondervragen over de vrijlating die in het verschiet zit. Hierbij zit het meisje van zijn dromen, Ana (Ada Condeescu), een onbereikbaar licht in een donkere pit vol negatieve invloeden. Toch lijken deze negatieve invloeden geleidelijk aan de overhand te krijgen en zal Silviu tot het uiterste gedreven worden, waardoor hij verkeerde keuzes gaat maken.

Succes
Genomineerd voor de Gouden Beer op het 60ste Internationale Filmfestival te Berlijn, won If I Want To Whistle I Whistle de Zilveren Beer, de grote jury-prijs. De film was tevens de Roemeense inzending voor de Beste niet-Engelstalige-film voor de 83ste Academy Awards, maar kwam helaas niet op de uiteindelijke lijst.

Op de dvd zijn geen extra's aanwezig.

If I Want To Whistle I Whistle is een film om over na te denken. Hoeveel tegenslagen heeft een mens nodig om over zijn limiet te geraken? Ook is het een film die jammer genoeg voor velen uit Oost-Europa erg dicht bij de werkelijkheid komt. Het zijn jonge mannen die totaal geen toekomst hebben om naar uit te kijken en niemand die hen zal steunen in moeilijke tijden. Het komt dus nog voor in Europa, en niet alleen in Roemenië. De stijl van de film is erg typisch voor deze specifieke Roemeense New Wave-films: minimalistisch met lange takes en natuurlijke dialogen. If I Want To Whistle I Whistle is een goede en realistische film. Alleen zijn er in de Roemeense New Wave wel betere films gemaakt en daarom ook meer een film voor de liefhebber.

Florin Serban

Ada Condeescu
Mihai Constantin