Razend - recensie

Razend - recensie

Alweer de vijfde boekverfilming van Carry Slee.

Sven is een ambitieuze jongeman van 15 jaar. Het liefst wil hij regisseur worden en om dit alvast wat te voeden, maakt hij filmpjes van zijn vrienden terwijl ze freerunnen. Thuis gaat het slecht. Zijn vader is een agressieve dronkaard, die hem regelmatig een pak slaag verkoopt en alleen oog heeft voor Sven's broer Lennart, die hij coached met zwemmen. Op school is Sven helemaal weg van de knappe Roosmarijn, maar hij durft niets tegen haar te zeggen. De beste vriend van Sven is Bart en hij ziet allang dat Sven een oogje heeft op Roosmarijn en zorgt er voor dat hij haar ook uiteindelijk aanspreekt.

Het lukt Sven om contact te leggen met Roosmarijn en hij vraagt haar om te spelen in zijn eerste echte speelfilm. Roosmarijn is heel enthousiast, maar ze mag niet weten dat hij thuis regelmatig klappen krijgt. De blauwe plekken verbergt hij zo goed mogelijk, maar als het echt te erg wordt, vlucht hij naar het huis van zijn oma. Hierdoor mist Sven een dagje zwemmen wat zijn vrienden voor hem georganiseerd hebben op zijn verjaardag. Roosmarijn heeft in de tussentijd zelf ook problemen. Ze voelt zich bedreigd door de leraar van wiskunde, die steeds aan haar zit. Niemand geloofd haar, behalve Sven.

Jonge cast
De cast van Razend bestaat voornamelijk uit resultaat van de castingdag die gehouden is voor deze film. Uit ruim 8.000 aanmeldingen zijn uiteindelijk deze castleden gekozen. De mannelijke hoofdrol wordt gespeeld door Ko Zandvliet. Hij was eerder al te zien in Sonny Boy, waar hij een van de zoons speelt van de hoofdrolspeelster. Hij speelt zijn rol prima, maar zou nog iets meer verschillende emoties mogen tonen. Het blijft nu vaak een beetje steken in een soort onverschilligheid. De vrouwelijke hoofdrol wordt gespeeld door Abbey Hoes. Eerder deed ze al mee aan een andere Carry Slee verfilming, namelijk Lover of Loser. Haar emoties zijn erg sterk en ze speelt Roosmarijn voortreffelijk. Vooral de afschuw en angst wanneer leraar Bob, een rol van Thijs Römer, aan haar zit, is erg sterk. Mingus Dagelet speelt Bart. Hij is de leider van de groep freerunners en ook eigenlijk de leider van de vriendengroep die altijd zijn woordje wel klaar heeft. Altijd geestig en altijd scherp. Thijs Römer speelt de leraar wiskunde, die zijn handen niet thuis kan houden. Hij speelt deze rol behoorlijk, al is hij soms wat vlak in zijn uitdrukkingen.

Dave Schram
Voor de vierde keer heeft Dave Schram de regie in handen voor een Carry Slee verfilming. Het moet gezegd worden, dat de verfilmingen allemaal goed zijn ontvangen. Ook deze verfilming zit over het algemeen goed in elkaar, al worden voor de scènes met de freerunners net iets te vaak dezelfde geintjes uitgehaald. De moralistische boodschap is sterk aanwezig en dat is logisch gezien het bronmateriaal. Een aantal confrontaties in de film komt wat minder overtuigend over.

Razend is een redelijk sterke film geworden over misbruik en geweld. Zonder het boek te hebben gelezen is vergelijken zinloos, maar dat is ook helemaal niet nodig om deze film te gaan kijken. Dave Schram heeft van Razend een sterke film gemaakt, die nog wel wat verbeterpuntjes heeft, maar over het algemeen prima in elkaar zit. De onderwerpen van de Carry Slee verfilmingen zijn over het algemeen niet mis en ook in Razend zitten redelijk zware onderwerpen. Het is de vraag of de leeftijdsgrens van 9 jaar misschien niet iets aan de lage kant is. Voor Dave Schram lijkt het succes met deze verfilmingen niet te stoppen. Alleen de allereerste was geregiseerd door iemand anders, daarna maakte hij ze allemaal. Al met al is Razend een film die het zeker waard is om te kijken.

Dave Schram

Juliet Daalder
Mingus Dagelet