movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Bioscoop
Een pornografische Doutzen Kroes, echte ijsberen en sterk acteerwerk in een intiem drama van grootse proporties.
Nova Zembla is de intieme, dramatische vertelling over de opvarenden van de ontdekkingstocht over de Noord die strandden op Nova Zembla. Voor velen geen onbekend verhaal. Al vroeg op de basisschool tijdens de geschiedenislessen kwam je favoriete prent tevoorschijn en vertelde de meester van Willem Barentsz en zijn bemanning. Ook Reinout Oerlemans werd geïnspireerd en dat is te zien in Nederlands eerste volwaardige 3D speelfilm.
Hollands of Hollywood
In de stilistisch sterke close-ups die het overgrote deel van het verhaal vertellen, weet Oerlemans, die eerder verantwoordelijk was voor Komt Een Vrouw Bij De Dokter op zeer on-Nederlandse wijze een waarlijk epos van twee uur neer te zetten. On-Nederlands, omdat de film de sfeer draagt van een romantisch drama als Titanic. Op de momenten dat Doutzen in slow-motion door de Amsterdamse straten rent, geloof je in de kunst van Oerlemans als regisseur. Wanneer ze daarna de oer-Hollandse naam ‘Gerrit’ roept, sta je met beide benen op de grond en denk je pas aan het feit dat je naar een Nederlandse film kijkt.
Nieuwe dimensie
Verder was er twijfel over hoe de ijsberen eruit zouden zien in 3D. Die proef heeft Oerlemans ook glansrijk doorstaan. Door het afwisselen van beelden van een echte ijsbeer, een computergemaakte en een man in pak weet hij de kijker te overtuigen van de echtheid van het dier. Als ware pionier verlegt de onervaren filmregisseur de grenzen van 3D-films. Hij weet op een enkel shot na 'cliché-3D' te vermijden (Doutzens hand die tot tot ver in de zaal reikt). Vertelkunst krijgt een nieuwe dimensie door zo nauw op de acteurs en de gebeurtenissen te zitten zonder claustrofobisch te worden. Het kader van het witte doek voelt en oogt als jouw venster naar het verslag.
Perspectief
Acteur Robert de Hoog is een Nederlandse acteur waarvan de status snel rijzende is. Hij brak door met de Telefilm Skin en speelde vervolgens in Schemer en 170 Hertz. Binnenkort is hij zelfs te zien in War Horse van Steven Spielberg. Ook in Nova Zembla zet De Hoog een sterke rol neer. Hij is een merkbaar beginnend talent die zich hier en daar de tekst in kleine mate eigen moet maken, maar al grotendeels natuurlijk overkomt. Het interessante perspectief van schrijver Gerrit de Veer (Robert de Hoog) is wat de film boeiend maakt en houdt. Omdat Gerrit als verslaggever van de reis aan de ene kant alles weet wat de kapitein en schipper weten en aan de andere kant onderdeel is van de gewone bemanning, krijgt het eeuwenoude fabelachtige geschiedenisverhaal diepgang en een gezicht. Om de film echter een stevig drama te noemen, gaat te ver. Het is jammer om te zien dat Jan Decleir slechts een klein rolletje bezit. Ook de rest van de bijrollen is helaas dun bezaaid met tekst. Om die reden blijft ontwikkeling uit bij de personages van Victor Reinier, Derek de Lint en Jan Decleir. Temidden van een stereotiep ensemble ontplooit alleen Gerrit de Veer zich van jochie tot man.
Doutzen
Het topmodel Doutzen Kroes maakt in Nova Zembla haar acteer-debuut. Helaas lijkt deze overstap niet heel goed uit te pakken. Haar acteerprestaties zijn matig, goed geschreven dialogen komen slechts houterig over haar lippen en de gesproken tekst ondersteunt ze niet met haar mimiek. Waarschijnlijk is het Oerlemans ook niet te doen om een goede actrice, omdat Kroes louter pornografisch in beeld is. En dat komt de film niet ten goede. Haar boezem leidt simpelweg enorm af.
Conclusie
Oerlemans slaagt met zijn tweede film dus niet overal in. De keuze om Doutzen Kroes als love-interest in in 3D soft-pornografische flashbacks te filmen, is misschien commercieel gezien een slimme zet, maar blijkt totaal overbodig en leidt zelfs af van het verhaal. Afgezien van Doutzens boezem voegen de 3D-beelden betrokkenheid toe aan het intrigerend vertelde kroniek des vaderlands. Nova Zembla heeft zichzelf in de hand, omdat het nooit over de top gaat, esthetisch prachtig vormgegeven is, een sterke koers vaart tussen actie en drama maar bovenal hoog mikt en hoog raakt. Nova Zembla is met dezelfde ambitie als die Willem Barentsz en Jacob van Heemskerck hadden om Azië te bereiken, gemaakt. Alleen waar zij faalden, slaagt Oerlemans.

Regisseur:
Cast:
Robert de Hoog
Derek de Lint
Doutzen Kroes
Victor Reinier
Genre:
Releasedatum:
24 november 2011Ons oordeel:
-
Speelduur:
108 minuten
REACTIES

Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!

SHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof! -
paulmach
The Shining van Kubrick! Fantastische fi...
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Dinsdag 27 december 2011 om 20:41
Ben het louter eens met de mensen die zeggen, dat Nova Zembla onNederlands goed is qua overgangen en verstilde fragmenten. De prestatie van Jan Decleir en een acteur als Derek de Lint, de debutanten De Hoog en Kroes niet te na gesproken, tillen de film naar een hoog niveau. Ook waren de acteurs goed te verstaan, en dat is nogal eens anders in films van nationale bodem. Gelukkig wordt de film net niet pathetisch, maar blijft stijlvast. Een gemis aan spanning? Kritiek van gefrustreerde sensatiezoekers. Reinout Oerlemans heeft vastgehouden aan een documentaristische vorm en de feiten in deze ijzige geschiedenis. Toevoeging van spanning zou kunnen leiden tot stijlbreuk en afbreuk. Een enkele schipbreuk is al voldoende. Groot compliment voor deze 3D film.
Anoniem Maandag 26 december 2011 om 01:01
Een aardige film met veel spannends en herkenbaar. Er is echter ook veel op de film aan te merken. Zo wordt Catharina (Doutzen Kroes) niet in een kleding van die tijd neergezet en is de "vrij(end)e" omgang van een domineesdochter met een hulpje van haar vader uiterst ongeloofwaardig in die tijd. Ook verder is de naam meneer Barendsz. voor iemand zonder achternaam, die gewoon Willem heet en wiens vader Barend was, een fout die Oerlemans gemakkelijk had kunnen vermijden, als hij een (goede) historicus bij de scene had betrokken. De dialogen van het scheepsvolk met de scheepsleiding tonen soms ook een groot gebrek aan respect en discipline, die in die tijd onbestaanbaar zouden zijn.
Belangrijker vind ik echter, dat de film inhoudelijk vaak zwak is. Maar gelukkig is de historische plot zelf zo spectaculair, dat zelfs met de incomplete en op enkele plaatsen moeilijk verteerbare brokken, die Oerlemans ons voorlegt (de film maakt op veel plaatsen de indruk dat er ondeskundig in geknipt is), er toch een verdienstelijk resultaat overblijft.
Anoniem Woensdag 21 december 2011 om 16:18
Mijn verwachtingen waren best hoog. Tijdens gescheidenisles was dit een van de spannendste verhalen. Ik ging dus eigenlijk een beetje als dat jochie van toen naar de film. Welnu het verhaal zoals mijn Meester het vertelde was vele malen spannender. Daar waar het spannend moest worden werd het niet spannend en waar je mee moest leven gebeurde er helemaal niets. De barre terugtocht leek een middagje wadlopen. Voor diegenen die de film niet gezien hebben en het verhaal van de Meester net zo spannend vonden als ik, ga vooral niet!
Maar wat een gemiste kans ook..... Zo'n verhaal.... Kan PeterJackson hier niet iets beters mee?
Anoniem Woensdag 21 december 2011 om 01:29
Ik keek deze film eigenlijk op de automatische piloot. Ik voelde er niks bij, wie er ook stierf, het deed me niks. Totaal geen emotie of band met de personages.. Ook geen spanning, geeneen moment op het puntje van m'n stoel gezeten. Je kreeg heel weinig de indruk dat de mannen het zwaar hadden.. De droombeelden hadden ook geen toegevoegde waarde, en sprongen er gewoon tussendoor. Als het de bedoeling was dat die beelden Gerrit er doorheen helpen, dan had beter uitgewerk moeten worden. Vind dat Reinout hier als regisseur door de mand is gevallen.
Ik krijg ook het vermoeden dat Nederlandse kranten, websites etc. deze film niet durven of willen streng te bekritiseren. Alsof zo'n Nederlandse film beschermd moet worden en er zoveel mogelijk mensen naar een Nederlandse film moeten gaan. Je kunt me niet vertellen dat de recensenten op het puntje van hun stoel naar deze film hebben gekeken, terwijl het gros van de mensen op fora, die ik spreek dat absoluut niet hadden.. Wees eens streng en kritisch naar zo'n film, hoort toch niks uit te maken dat ie uit Nederland komt..
Anoniem Vrijdag 16 december 2011 om 22:15
Schrijver neemt afscheid van vriendin. Volgens muziek is het dramatisch. Ik denk alleen maar: Komop joh, inpakken en wegwezen nou. Beetje tempo.
Enzovoorts.
Als je van buitenkant-acteren en buitenkantfilms houdt; ga nog vlug kijken! Als je iets meer psychologie dan geschikt voor een vierjarige (ja Tim, dat is koud he!) verwacht; stel je er dan vast op in dat je dat niet krijgt.
Anoniem Donderdag 15 december 2011 om 00:24
De film Nova Zembla stond niet in verhouding met alle moois wat erover in de media verteld werd. Heeft R. Oerlemans misschien de journalisten betaald om er mooie stukken over te schrijven? Een film behoort je mee te slepen. Vooral zo een verhaal waarin er zooooveeel ontberingen waren. Ik vond het teleurstellend, en wat mij betreft kon het rustig een 1-dimensionale film zijn. Dat zou de verwachtingen wat minder hoog gespannen hebben.
Anoniem Woensdag 14 december 2011 om 14:12
Het feit dat er zoveel mensen naar deze film zijn geweest komt doordat ze beter zijn in marketing dan in films maken.
Mijn advies: ga niet.
Anoniem Zondag 11 december 2011 om 13:50
ik heb de film gezien, en zag niet veel effect van de 3D die er zou moeten zijn.
ik vond het een saaie film en erg vermoeiend om naar te kijken.
wat mij op viel, ze waren 17 maanden weg geweest en niemand van de heren had een baardgroei staan.
nee, ik had veel meer van de film verwacht, jammer zoveel ophef erover en zoveel over doutzen geschreven die maar enkele minuten in beeld was.
ik had toch iets meer actie verwacht, jammer
als ik de film een cijfer mocht geven een magere 5
Anoniem Zaterdag 10 december 2011 om 18:37
Mooie film en zeer mooie decors en production design. Wat mij opviel is dat deze film bij niet lang zou bijblijven om de reden dat deze mij niet raakte. Er ontbrak iets wezenlijks, namelijk dat ik geraakt had willen worden maar niet werd. Ergens ontbrak het gevoel van de essentie van de film; maar mag de pret niet drukken.
Anoniem Vrijdag 9 december 2011 om 14:59
Aardige film. Ik heb vooral genoten van de shots van de prachtige landschappen.
Jammer dat Doutzen, die een Amsterdamse domineesdochter speelt, ook in de film een sterk Fries accent heeft. Maakt het geheel niet erg geloofwaardig.
Verder deed ze het goed als beeldopvulling, maar ze is geen actrice.
Anoniem Vrijdag 9 december 2011 om 14:05
Ik heb deze film gisteren gezien,en was er niet kapot van.
Was wel interessant om te zien hou de film gemaakt is.
Vond het einde ronduit slecht. De heren zagen er na de terug reis net zo uit als toen ze opgepikt werden.Hebben ze aan boord dan geen water om je schoon te maken en?of andere kleding dan de vodden die ze aanhadden.Hadde 6 weken de tijd voor de terugreis.
Daar hadden de film makers ook wat meer aandacht mogen aanbesteden.
Anoniem Vrijdag 2 december 2011 om 08:42
Ik vond de film vooral saai, en de montage erg matig. De cast leek er niet echt zin in te hebben, wat voornamelijk te maken heeft met de dominante stijl van regisseren van Reinout Oerlemans. Ik heb nog nooit van een regisseur gehoord die de hele tijd staat te schreeuwen, lijkt mij duidelijk dat je daarmee de creatieve input van getalenteerde acteurs om zeep helpt. Was beter geweest als ze een echte regisseur hadden ingehuurd, het verhaal biedt namelijk wel kansen.
Het is overduidelijk dat Doutzen Kroes alleen in de film zit om het betalende publiek te trekken, waar op zich niets mee mis is. Alleen is haar acteerwerk zo slecht dat het de film een onbedoeld komische dimensie krijgt.
Anoniem Donderdag 1 december 2011 om 16:24
Ik leef meestal erg mee met de hoofdpersonages in een film en laat dan ook regelmatig een traan maar had dat bij deze film helemaal niet... als er een personage dood ging dan boeide dat me niet eens! Het acteerwerk vond ik op zich wel okay maar er zat gewoon weinig actie in. Het enige wat ik spannend vond was de scene met de ijsbeer maar net toen ik met kromme tenen zat was het alweer voorbij?! De beginscene vd film, dat ze met zn allen op een ijsbeer in staan hakken, snap ik ook niet want komt verder niet terug in de film en aan het begin vd film waren ze ook nog niet op reis dus...??? Verder kwam er bijv. ineens een vogeltje in het verhaal en daar is verder niks meer van vernomen. Ik dacht nog "die wordt straks vast opgevreten als ze straks honger hebben" maar nee hoor, er gebeurde verder niks mee. Doutzen had maar iets van 3 regels tekst en er werd vooral ingezoomd op haar borsten en op het einde vd film een soort Baywatch scene van haar waarin ze in slowmotion aan komt rennen? Kortom: vreemde film die mij niet echt "gepakt" heeft.
Anoniem Woensdag 30 november 2011 om 16:57
Op mijn verjaardagsavond - 29.11 - ging ik met een kleine groepje - op mijn uitnodiging - in een bioscoop in Amsterdam naar de film "Nova Zembla" kijken. Tot mijn spijt moet ik zeggen, dat het enkele decennia geleden is, dat ik zo'n slechte film moest bekijken. De muziek was bombastisch en theatraal genoeg om de indruk te wekken dat er heel wat te genieten viel; maar de werkelijkheid bleek heel anders te zijn. Een onvoorstelbaar trage en uitgesproken saaie film; gebasseerd op een bedroevend slecht script, waar de acteurs dan ook weinig goeds van wisten te maken. De opnames waren veel te donker. Het 3D gegeven kwam nauwelijks tot z'n recht. Het verhaal verliep als een dikke stroop in een ondoorzichtige houten ton. Er werden herhaaldelijk scene's afgeknepen door een "voice-over", die dan mededeelde dat het b.v. 16 september 1612 was en dan ging men - zonder een logische overgang ! - over tot een ander onderwerp. Het "kielhalen" van een bemanningslid en de val in het ravijn van een ander waren ongelooflijk afgezaagd en amateuristisch en daardoor lachwekkend, wat beslist niet de bedoeling was. Kortom de hr. Reinout Oerlemans overschat zichzelf duidelijk in deze film en hij kan beter nog eens enkele jaren acteer- en regieles gaan nemen voordat hij weer aan een nieuwe film begint. Overigens is duidelijk . . . als je genoeg geld hebt om tam-tam te maken krijg je altijd wel 100.000 mensen naar de bioscoop ! Duidelijk een compleet gemiste kans. Zonde van mijn geld.
Anoniem Dinsdag 29 november 2011 om 14:16
Wat een teleurstelling! Vanaf het begin tot het einde een aaneenschakeling van gemiste kansen!
Het acteerwerk was erbarmelijk, een regisseur uit Baantjer die wat teksten opleest en zo nog wat onder de maat gestuntel. Ik heb geen moment iets van kou, pijn of angst gevoeld waardoor je het eigenlijk best gezellig gaat vinden daar in dat Behouden Huis van Karwei, zeker wanneer er ook nog een soort van Jacuzzi aanwezig blijkt te zijn zou ik tekenen voor een weekend arrangement! En waarom moet een Belg de monoloog interieur van de hoofdrolspeler vertolken? Geen idee! Maar was er dan niets wat goed was? Ja zeker de D.O.P. heeft het helemaal begrepen! Chapeau! Mooie sfeer en ook de nacht scenes zijn geloofwaardig. 3 D was prima maar blijft een soort van kermis vermaak. Ik heb steeds het idee dat ik in een kijkdoos zit te loeren. Nova Zembla....misschien moet Reinout ook maar een paar jaar overwinteren voordat hij aan een nieuw regie avontuur begint!
Anoniem Maandag 28 november 2011 om 19:03
snap echt niet dat mensen dit een goede film vinden. Geen enkele inhoud en diepgang wat je toch mag verwachten als je met 10 man een overwintering maakt.
Ik geloof niet dat ze iets tegen elkaar hebben gezegd. Tja Doutze , ze is prachtig maar wat deed ze in die film.
De muziek vond ik wel erg mooi
Anoniem Maandag 28 november 2011 om 18:52
@Omar helemaal met je eens. Alleen is het natuurlijk geen Nederlands fenomeen dat de massa naar films als Costa gaat, maar een wereldwijd iets. Het mooi van Nederland is dan wel weer dat we een uniek netwerk van filmhuizen hebben.
Anoniem Maandag 28 november 2011 om 14:36
Met alle respect, maar dit was echt geen goede film. Vooral landradig en al helemaal niet meeslepend.
Anoniem Maandag 28 november 2011 om 12:37
@ Nico
Dit was slechts een argument om mensen van het Calimero syndroom af te helpen. Dat de denen met een kleinere bevolking toch zo'n trits aan talent voort kunnen brengen. Daarmee wilde ik dat argument ontkrachten.
Ik ben het overigens met je eens, er is talent. Dat talent is overigens vaak alleen te zien op filmfestivals en in de filmhuizen. Althans, mijn voorkeur gaat uit naar die films. Als je kijkt naar wat voor de meerderheid van de Nederlanders representief is, dan kom je toch eerder bij Costa uit.
Anoniem Zondag 27 november 2011 om 20:29
Ik vond het een saaie, oppervlakkige film. Slecht acteerwerk, tekenfilmpersonages, geen dubbele lagen of verrassingen, overdaad aan cliches en geen actie. Totaal overhypte film.
Anoniem Zondag 27 november 2011 om 19:39
Het camerawerk in Nova Zembla is erg goed. Maar dat kan ook niet anders met iemand als Lennert Hillege (Kan door huid heen, Langer Licht). Verder is het een weinig verrassende en niet-spannende film. Het acteerwerk is met een slecht script en simpele dialogen van een belabberd niveau, de opbouw van het verhaal is voorspelbaar en hij wil nergens meeslepend worden, iets wat toch voor zo'n film een vereiste is. De flash-back scenes van Doutzen zijn ronduit lachwekkend en maken dat je de rest van de film ook niet zo serieus meer neemt. Hilarisch is het 3D effect van Doutzen op een soort schommel; een instant cult-moment, maar of Reinout dit zo bedoeld heeft...
@Omar Ben het niet met je eens dat creativiteit en authenticiteit in Nederland niet te vinden is. Kijk eens naar (jonge) filmmakers als Nanouk Leopold, Esther Rots, Urszula Antoniak, Pieter Kuijpers, Hanro Smitsman en zo kan ik nog wel even doorgaan. Om over de sterke Nederlandse documentaires nog maar te zwijgen.
Anoniem Zondag 27 november 2011 om 11:04
We zijn naar deze film geweest, die wij zó uniek en bijzonder vonden, mede omdat wij houden van historische films ! Maar nóg specialer is dat Oma met haar 88 jaren in de Willem Barentszstraat woont ! Oma vond het fantastisch en ook wij, we zijn ontzettend trots op Reinout dat hij met een krap budget zo'n schitterende grandioze NEDERLANDSE historische film gemaakt heeft ! Het is een film en geen documontaire, dus hoeft het niet allemaal op waarheden te berusten. Doe wat je wilt gekletst wordt er toch ! Reinout laat je niet kisten hoor, maar wordt er nog sterker van en vecht voor het voortbestaan van de Nederlandse historische films, Neerlands Erfgoed ! Onze familie in Amerika vind het bewonderenswaardig ! Oma en Thea
Anoniem Zondag 27 november 2011 om 10:21
Prachtige beelden en een waardeloos script.
De scenes in het behouden huis misten inhoud.
Dit is door het slechte script een mislukte film.
Met beelden alleen maak je geen epos.
Die Reinout Oerlemans moet eens diep nadenken.
Hij kan veel, maar dit dus niet.
Anoniem Donderdag 24 november 2011 om 19:45
Grappig dat zoveel mensen vallen over de term 'on-Nederlands'. Ik heb zo het idee dat Reinout Oerlemans dat zelf helemaal niet erg zou vinden, aangezien hij een film heeft gemaakt die vooral (zoals Harm ook al aangeeft) op een Hollywood-productie lijkt. Zelf loop ik er juist om die reden niet erg warm voor, helemaal door het gebruik van 3D. Maar goed, ik ben toch wel benieuwd (of komt dat door Doutzen?) en zal hem vast nog wel in de bios kijken.
Anoniem Donderdag 24 november 2011 om 15:32
Als je de term'On-Nederlands' afzet tegen de in sommige mate succesvollere Deense filmmarkt dan is het zeker begrijpelijk. De Denen brengen naar mijn idee op jaarbasis meer interessantere films uit en heben met Lars von Trier, Susanne Bier, Thomas Vinterberg en Anders Thomas Jensen grote aanwinsten binnen de filmwereld. Met 5,5 miljoen inwoners bewijst Denemarken dat filmmaken en de Dogme 95 generatie creativiteit, authenticiteit en virtuositeit vereist die in Nederland vaak ver te zoeken is.
Anoniem Donderdag 24 november 2011 om 10:59
@Jacq,
Helemaal gelijk .Ik erger me ook bont en blauw aan de uitspraak onNederlands....we mogen best eens trots zijn! Niet dat calimero gedrag.
Anoniem Woensdag 23 november 2011 om 23:21
Geweldige film. Het lijkt of je zelf daar in de sneeuw staat.Heb genoten van de film.
Anoniem Woensdag 23 november 2011 om 12:12
@ Jacq : haha, het zeeziek worden zal wel meevallen. Scene's op zee zijn er vrij weinig. Zeker als je weet dat veel scene's aan boord in een dock zijn opgenomen. De acteurs hebben immers ook geen zeebenen, en opnames op open zee waar geen windmolen parken, boorplatformen oid in beeld zijn, zijn nogal duur en onhandig :-)
Anoniem Dinsdag 22 november 2011 om 23:15
@
Harm: idd, sex sells, maar ach: voor elk wat wils. Gun de een zijn tederheid en de ander zijn oh oh cherso. Ga de film ook zeker zien, twijfel alleen of 3D wel iets is voor iemand die al zeeziek wordt van een volle wastafel...anders maar wachten op tv vertoning ...of zal dat niet kunnen?
Anoniem Dinsdag 22 november 2011 om 19:21
Ga zeker naar deze film! Alle respect dat Oerlemans dit heeft aangedurfd.
Begrijp echter niet dat hij voor zo'n dure productie een onervaren iemand als Doutzen heeft genomen. Als persoon heb ik niets tegen haar (Ze komt vrij verstandig over), maar er zijn toch genoeg ervaren actrices (wanneer er toch zo nodig een liefdesverhaal in verweven moet worden...) die de rol prima hadden kunnen spelen. Te vaak grijpt men in Nld terug op bekende Nederlanders zonder acteerervaring. Daarmee degradeer je (onbedoeld?) het acteervak.
Al met al is het mooi dat er een Nederlands geschiedkundig onderwerp is verfilmd!
Dus zeker gaan (te beoordelen aan de trailer)!
Anoniem Dinsdag 22 november 2011 om 16:48
@Herr von Sohland : Dat is dus duidelijk smaak :-)
(die overigens aardig overeenkomt met mijn smaak...)
Anoniem Dinsdag 22 november 2011 om 16:46
@Jacq : thx.
Ik ben overigens niet echt een liefhebber van de nederlandse film, vanwege met name dus het grove taalgebruik, gevloek en de nadrukkelijk uitgebeelde seks. Deze elementen kunnen een scene of verhaal zeker ten goede komen als het in de situatie zou passen. Het wordt echter vaak te veelvuldig gebruikt waardoor het over de top is. De doorsnee nederlander praat niet zo en een vrij scene hoeft niet tot aan het pornografische. Juist het inhouden bij de bloot scene's en toch dat intieme gevoel overbrengen is een kunst, die naar mijn idee een toegevoegde waarde hebben.
Misschien is dit een kwestie van smaak, of mogelijk van harde cijfers?
Immers 'sex sells!'
Anoniem Dinsdag 22 november 2011 om 16:44
Iedere Nederlandse film waar Johnny de Mol NIET in voorkomt is een goede film!
Anoniem Dinsdag 22 november 2011 om 15:59
Mooi gezegd, Harm.
Anoniem Dinsdag 22 november 2011 om 15:48
Overigens, ik heb de film gisteren tijdens de premiere gezien, De beelden van Doutzen heb ik niet zozeer als pornografisch ervaren. Misschien sensueel maar zeker niet meer dan dat.
Het verlangen van een man naar zijn vrouw werdt naar mijn idee zeer goed uitgebeeld. En daar hoeft dan ook weinig tot niet bij gesproken worden. Anders is het idee van het diepe verlangen weg.
Anoniem Dinsdag 22 november 2011 om 15:45
Je zou het ook anders kunnen bekijken. Het is een film die zich kan evenaren met de grote hollywood producties, waar soms wel tot bijna 100 keer zo veel geld in gaat zitten
Het is dus een compliment aan de NL film industrie!
Anoniem Dinsdag 22 november 2011 om 15:01
Bijzonder onsympathieke verwoording inderdaad, 'on-Nederlands goed'. Dat waar naar wordt gerefereerd, bestaat m.i. al jaren niet meer, op wat simpele telefilms na die in elk land bestaan en soms tegenvallen. En zoals Jacq al zegt: niets mis met een eenvoudige film als je daar eens zin in hebt op een verloren zondagmiddag. Nederland heeft absoluut kwaliteit.
Wellicht is een betere uitdrukking 'on-Nederlands spectaculair en commercieel'?
Anoniem Dinsdag 22 november 2011 om 13:47
Dat kun je ook vertellen zonder kwalificaties als on-Nederlands. Ik vind het buitengewoon onelegant om je eigen land als negatieve maatstaf te profileren. En overigens: soms is gewoon vermaak ook heel plezierig, en er is weinig mis met plat en eenvoudig...zolang het maar niet als iets anders wordt aangeprezen.
Anoniem Dinsdag 22 november 2011 om 13:18
@Jacq Wanneer je kijkt naar het gros van Nederlandse films van de afgelopen jaren, kun je jammer genoeg niet anders zeggen. Natuurlijk -en gelukkig- is Nova Zembla geen uitzondering, want op het NFF dit jaar en vorig jaar waren ware juwelen te bewonderen.
Bovendien hebben veel Nederlandse films een eigen, platte en eenvoudige sfeer, die bijvoorbeeld goed te zien is in bijvoorbeeld Alles Is Liefde. Deze film ontstijgt dat simpelweg.
Anoniem Dinsdag 22 november 2011 om 13:07
Waarom nu toch weer "on-Nederlands" goed? Waarom dat dédain en die arrogantie? Het is een Nederlandse film met een Nederlandse regisseur en crew. En hij is goed, dus.