• Recensies » TV-series
Dexter: seizoen 5 - recensie

Dexter: seizoen 5 - recensie

Seizoen 5 van Dexter doet in veel opzichten denken aan de eerdere seizoenen.

Dexter is de gelauerde serie over een seriemoordenaar die tegelijkertijd bij de politie werkt op de afdeling Moordzaken. Na vier seizoenen verloopt de start van het vijfde seizoen moeizaam. Zeker voor Dexter zelf, omdat de moord op zijn vrouw Rita zijn zorgvuldig opgebouwde leven heeft ineen doen storten. Hij was er zo dichtbij, de ultieme combinatie van een normaal gezinsleven naast het leven met zijn duistere metgezel. Maar wie hield hij voor de gek? Het is krankzinnig te denken dat wat hij 's nachts uitspookte zich nooit zou mengen met zijn burgerlijke rol als vader van een samengesteld gezin. Het was slechts een kwestie van tijd voordat iemand uit zijn duistere leven zich met zijn burgerleventje zou bemoeien.

Dexter

De ommezwaai van het verhaal
Voor de kijker geldt een soortgelijk gevoel. In verhalen is het vaak zo dat een hoofdpersoon zich naar een bepaald doel wil werken. Omdat dit doel aan het eind van seizoen 4 doodgebloed in een vol bad lag, is het onduidelijk waar en hoe het verhaal verder moet gaan. Tegelijkertijd is deze ommezwaai één van de interessantste momenten van de gehele Dexter serie. Dit gebeurt met veel zware emoties en de moeite van Dexter om aan de buitenwereld te tonen dat hij meer rouwt om het verlies van Rita dan om het verlies van zijn dekmantel als huisvader. De serie toont lef door het eigen verhaal in principe onderuit te halen. Het was veel makkelijker geweest om de droom van Dexter gewoon te voltooien en van hem een soort ontastbare superheld te maken. In plaats daarvan kiest de serie voor realiteit wat niet alleen de geloofwaardigheid van de gehele serie ten goede doet komen, maar ook kwaliteit ervan aanzienlijk doet stijgen.

Vergelijkingen
Als het verhaal van seizoen 5 begint, lijkt het alsof de makers ook niet goed meer wisten hoe ze verder moesten. Veel elementen lijken in eerste instantie herhaalzetten van vorige seizoenen. Zo is er weer een teamlid van de Miami Metro Police die Dexter verdenkt van duistere praktijken. Dit zagen we eerder in seizoen 2 waarin collega James Doakes geobsedeerd raakt door Dexters duistere kant. Daarnaast vormt Dexter een samenwerkingsverband met Lumen, het meisje dat getuige was van de moord op haar eigen belager en dus Dexters geheim weet. Het samenwerken komt ook in seizoen 3 naar voren waarin Dexter met Miguel Prado zijn moordlustige leven deelt en achter uitgeprocedeerde criminelen aan gaat.

Hoewel we de eerste afleveringen dan ook twijfelend doorkomen, worden deze herkenbare verhaallijnen uiteindelijk op een zodanige boeiende manier uitgewerkt dat het vijfde seizoen zich ontwikkelt tot één van de beste seizoenen van de serie. De gevaren voor Dexters geheime duistere leven komen dit keer van meer kanten dan vorige seizoenen en zijn dit keer ook dreigender. Quinn schakelt een ex-agent in die de zaak Dexter om persoonlijke doeleinden aanpakt en zo steeds meer over hem te weten komt. Lumen lijkt vaak te emotioneel betrokken, waardoor haar daden wel eens teveel opgemerkt zouden kunnen worden door buitenstaanders of politie. En dan hebben we ook nog de immer hard werkende zus Debra die door haar keiharde inzet onbewust een race met Dexter ontketent om wie als eerste de moordenaars pakt. De spanning wordt hierdoor op veel momenten - en zeker naar het einde van het seizoen - tot ondraagbare hoogtes getild.

Dexter

Samensmelting van verhaallijnen
Maar het gaat, net als de voorgaande seizoenen, ook hier weer niet alleen om Dexter. Wederom zijn alle bijrollen bijzonder goed vertolkt door de vaste acteurs en heeft elk karakter weer een goed onderbouwde persoonlijke agenda. Zo is er de naar liefde en succes hunkerende Debra of Lt. Maria LaGuerta, die soms de koude bitch lijkt te zijn maar toch menselijk en onverwacht liefdevol uit de hoek kan komen voor haar team of haar minnaar. Ze ondersteunen en verrijken het verhaal rondom de hoofdpersoon. Dit keer werkt het zelfs ook zo goed, dat al deze verhaallijnen in de laatste aflevering op een intelligente manier worden samengesmolten en het verhaal van dit seizoen over de volle lengte perfect wordt benut. Spannend blijft het namelijk tot het einde, en alles wat er gebeurt heeft directe (of indirecte) invloed op elke afzonderlijke verhaallijn en de relaties tussen alle personages. Zo eindigt seizoen vijf intrigerender en bevredigender dan ooit.

Het begin van seizoen 5 verloopt moeizaam en er kunnen vergelijkingen getrokken worden met eerdere seizoenen als het gaat om het verhaal. Maar naarmate de afleveringen vorderen, intrigeert de serie meer en meer en vinden we een manier om te verwerken dat Dexter door het verlies van zijn vrouw niet meer zijn geplande gezinsavontuur kan voltooien. Ook worden de verhaallijnen origineel uitgewerkt zodat alle gemaakte vergelijkingen uiteindelijk niet meer kunnen worden getrokken. De uitwerking roept tevens een hoop spanning op doordat het gevaar voor ontmaskering van meerdere kanten komt en echt oprecht dreigend is. De ontlading van die spanning in de laatste aflevering is vervolgens bevredigender dan ooit doordat alle verhaallijnen op een intelligente manier worden samengesmolten zodat de volledige lengte van het seizoen wordt benut. Langzaamaan kunnen we dus concluderen dat het vijfde seizoen van Dexter de beste tot nu toe is. Mensen die angst hadden voor verval van inspiratie naarmate de serie vorderde kunnen worden gerustgesteld. En heerlijker nog, inmiddels wordt het zesde seizoen uitgezonden in Amerika en is er al geld gespendeerd om een zevende en zelfs achtste seizoen eraan vast te maken!

Te koop vanaf 24 augustus 2011.

Jennifer Carpenter
Michael C. Hall