11-11-11 - recensie

11-11-11 - recensie

Op 11-11-11 zal er een poort worden geopend waardoor iets zal overstappen naar onze wereld.

Joseph Crone is een bekend schrijver en overtuigd atheïst. Het is inmiddels bijna een jaar geleden dat zijn vrouw en kind omkwamen in een ernstig ongeval. De datum van dit ongeval was 11 november 2010. Om de een of andere reden ziet hij steeds vaker de combinatie 11-11 terugkomen. Het getal komt terug in dromen en hallucinaties en hij overleeft zelfs een ernstig auto ongeluk, wederom om 11 over 11. Het zet Crane aan het denken en zorgt ervoor dat hij dit niet langer ziet als toevalligheden. De combinatie zal tenslotte wel iets betekenen. De datum 11 november 2011 komt in de tussentijd met rasse schreden naderbij en het gevoel dat er op die datum iets heel ergs gaat gebeuren, wordt steeds groter bij Crane. Hij besluit dan ook om naar zijn zieke vader in Barcelona te gaan die daar samen met zijn broer een kerkelijke gemeenschap leidt.

Eenmaal in Barcelona wordt de situatie steeds vreemder, overal duiken referenties op naar 11-11. Crone krijgt boodschappen door van vreemde creaturen en hij kan niet anders dan zijn atheïsme herzien.

11-11-11

Numerologie
11-11-11 is zeker niet de eerste film waar een combinatie van getallen een belangrijke rol speelt. The Number 23 met Jim Carrey is uiteraard ook een goed voorbeeld waarin Carrey's personage compleet gestoord raakt wanneer hij overal 23 in begint te zien. Ook Pi uit 1998 is daar een geweldig voorbeeld van. De fascinatie voor getallen en hun betekenis is bepaald niet iets nieuws. Het komt voort uit diverse culturen en tradities. Deze, vaak occulte uitleg van getallen of getallenreeksen is natuurlijk een mooie sellingpoint voor een film die uitgebracht wordt op de datum die de titel beschrijft.

Acteerwerk
Het acteerwerk in 11-11-11 is bijna volkomen vlak en inhoudsloos. Personages maken werkelijk absurde keuzes die je je werkelijk niet kunt voorstellen waardoor ze je ook niet kunnen boeien. Het vervelende is echter dat het eigenlijk niet echt aan de acteurs geweten kan worden. Timothy Gibbs zal ongetwijfeld wel diepgang en sympathie hebben willen meegeven aan zijn Joseph Crone, maar als je volgens het script maar continue dezelfde zinnen moet blijven herhalen, dan gaat de geloofwaardigheid er wel een beetje vanaf. De rest van de acteurs moet eigenlijk hetzelfde lot een beetje ontgelden, waardoor er ook niemand echt uitspringt.

11-11-11

Darren Lynn Bousman
De maker van Saw II, III, IV en de remake van Mother's Day moet gedacht hebben dat zijn publiek een stelletje ontzettende nitwits zou zijn. Waar ook maar enig nadenkwerk van pas zou komen, wordt nodeloos hetzelfde riedeltje herhaald. Blijkbaar is een film waarin de ledematen en bloedspetters je niet om de oren vliegen, iets te hoog gegrepen voor Bousman.

De dvd bevat geen extra's

11-11-11 werd tegelijkertijd uitgebracht in de bioscoop en op dvd en blu-ray. Het idee achter de film had heel leuk uitgewerkt kunnen worden, maar wordt door Bousman genadeloos slecht uitgewerkt. Een film die het alleen maar moet hebben van de gimmick dat hij op de datum die gelijk staat aan de titel wordt uitgebracht, wordt daar niet bepaald beter van. Onderschatting van het publiek is misschien niet eens een gekke zet, maar zorgt er wel voor dat kijkers die graag wat uitdaging zien, totaal bekaaid hier van thuis komen. De sfeer van de film is goed verzorgd, echter het script rammelt aan alle kanten, de special effects laten te wensen over en als kijker voel je je gewoon als kleuter behandeld na het zien van deze film.

Extra's: grijsstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Darren Lynn Bousman

Timothy Gibbs