Puss in Boots - recensie

Puss in Boots - recensie

Kan de behaarde sidekick uit de Shrek serie zijn eigen film dragen of blijf je achter met een kater?

Chupacabre, El Gato, The Fury Lover, dit zijn de aliassen die onze kleine vriend bekend maken in het hele  land. Maar zijn voorkeur gaat uit naar Puss in Boots. Het verhaal vertelt de achtergrond van Puss die door een samenkomst van toevalligheden ineens de meest gezochte bandiet van het land wordt. Op de vlucht voor premiejagers, schuilend in de schaduwen, zijn voorkomen bedekkend met de mantel van de nacht; dat is het resultaat waar Puss nog immer mee geconfronteerd wordt nadat hij is bedrogen door zijn jeugdvriend Humpty Dumpty. Jaren later is het diezelfde Humpty Dumpty die Puss probeert over te halen om hem te vergezellen in zijn zoektocht naar de legendarische gans met de gouden eieren. Een zoektocht die Puss weleens de mogelijkheid kan bieden om voor eens en altijd met zijn verleden af te rekenen. En met zijn imago als bandiet.

Dreamworks
Vanaf het moment dat Antz in 1998 door Dreamworks werd gelanceerd, werden de films telkens wat beter. Niet alleen dankzij verbeteringen in de animaties, maar ook door de invoering van humor. Shrek,Madagascar en Kung Fu Panda zijn hier prima voorbeelden van. Eigenlijk had Dreamworks zich na de film Prince of Egypt (met een weergaloze Rode Zee scene die toen technisch al zeer opzienbarend was) al op de kaart gezet, maar de echte doorbraak kwam toch echt met Shrek. In die film werd de hedendaagse toon van animatie neergezet: woordgrappen in combinatie met een visueel spektakel die zowel jong als oud volop lieten genieten. Puss in Boots verschilt daarin op één vlak: het is de eerste Dreamworks-film die zich centreert rond een karakter uit een eerdere film.

Puss of Pussy?
Puss was in Shrek 2 de grote ster. De kleine gelaarsde kater wist iedereen in te palmen met zijn groots opgezette ogen. Maar niet alleen de ogen deden het hem. Het was de stem van Antonio Banderas die met een zwoel Spaans accent één werd met het personage van Puss. De afwisseling tussen de dappere strijder en de haarbal ophoestende kater zijn geniaal. Maar het maakte Puss geen Pussy. Puss werd alleen maar geliefder en groeide uit tot een echte held. Voor een studio een uitgekiende kans om deze held een grotere rol te geven. In deze film probeert men datzelfde truukje over te doen. Helaas mist het dezelfde werking. Zo is er een scene waarin Puss, zomaar ineens, achter een dwarrelend lichtverschijnsel aangaat. Ondanks dat het komisch en gebaseerd is op het katteninstinct, doet het Puss wel Pussy-achtig voorkomen.

Shrek vs. Puss
Puss vertolkt in deze film eigenlijk de rol van Shrek in zijn eerdere films; het hoofdpersonage met een verzameling bonte figuren om zich heen die een missie hebben en op hun weg richting het doel allerlei komische dwalingen meemaken of echte vriendschap ondervinden. Puss in Boots lijkt in dat opzicht helemaal op de Shrek-films. Alleen deze keer geen Pinocchio of de drie biggen, maar figuren als Humpty Dumpty (Zach Galifianakis,The Hangover I en II) en Jack (Billy Bob Thornton, Bad Santa, Monster's Ball), de slechterik van de film. Maar zoals Banderas in Shrek 2 een openbaring was, zo is Salma Hayek (Frida, Desperado) dat in Puss. Haar stem heeft een ingetogen sensualiteit omgeven door een aura van zelfverzekerheid. Als actrice is Hayek onbetwist, maar nu laat ze zien dat ze ook een goede stem kan neerzetten. In haar rol als Kitty Softpaws voelt ze zich verre van een kat in het nauw, maar meer als een vis in het water. Dat kan men helaas niet zeggen van Galifianakis. Als personage in The Hangover was hij hilarisch, maar in Puss in Boots sluit zijn stem niet mooi aan op het karakter. Daardoor blijft Humpty een oppervlakkige verschijning tussen Puss en Kitty.

Verwachting
Dat Puss in Boots hoge verwachtingen moest waarmaken, was vanaf het moment dat de film bekend werd gemaakt al aanwezig. Wanneer je films zou gaan vergelijken, kun je zeggen dat Shrek succesvol is geweest door de personages om zich heen. In Puss is dat - helaas - minder. Op Kitty na zijn de overige personages vlak, te serieus en eigenlijk niet erg grappig. Juist dat laatste maakte Dreamworks zo sterk. Humpty Dumpty is vergelijkbaar met Jar Jar in Star Wars 1: The Phantom Menace; als personage is hij van belang voor het verhaal, maar qua uitstraling had hij er niet in hoeven te zitten (Hij mist het charisma wat Lord Faarquad, Fairy Godmother en Rumplestiltskin wel hadden). Ook een gemis is wat meer achtergrond van Puss. Zijn jeugd als kitten in een weeshuis gaat te snel voorbij. Als kijker heb je amper de tijd om van de kleine haarbol te genieten. Eigenlijk geldt dat voor de hele film. Het verhaal is het nèt niet helemaal. Ondanks de graphics in 3D die van zeer hoge kwaliteit zijn (vooral de Bonestaak scène is fantastisch gemaakt) had het met meer personages een wat 'vollere' film geweest. Na afloop van de film heb je nog steeds het gevoel Puss niet te hebben leren kennen.

Soundtrack
Henry Jackman (X-Men: First Class) verzorgt de muzikale ondersteuning. En daar waar de Spaanse invloeden te beluisteren zijn (met als hoogtepunt de bar-dansscene) is de muziek is redelijk te noemen, maar haalt bij lange na niet het hoge niveau van Harry Gregson-Williams (Shrek, How To Train Your Dragon). Wel heeft hij dezelfde muziek eronder gelaten wanneer Puss zijn grote ogen opzet.

Puss in Boots is een prima film. Maar het had een uitstekende film kunnen zijn. Het verhaal had wat meer plotten mogen hebben, meer humor en uitbreiding van de sidekicks. Daarnaast had men meer over Puss moeten prijsgeven. Het blijft nu bij een film die, met uitzondering van de kwalitatief zeer hoge graphics en een uitstekende Salma Hayek, vrij vlak overkomt. En dat is jammer, gezien de rol die Puss speelde in de Shrek films.

Chris Miller

Antonio Banderas
Zach Galifianakis