movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Specials » Columns
- 12-12-2011
- Geplaatst door Ricardo Tomás Dias
Ricardo: De Nederlandse film
Wie weet zich hier nog van te onderscheiden?
Laat ik met de deur in huis vallen: ik ben geen fan van de Nederlandse film. Er valt wat mij betreft maar bar weinig te genieten van een industrie waarin voornamelijk soap-achtig drama op de voorgrond staat en het de kinderfilm is waar veel geld aan wordt verdiend. De geldschieters van de Nederlandse film spelen systematisch in op zekerheid, wat voor weinig prikkeling en stimulans zorgt. Ook de recente overstap naar de 'grotere' film, in 3D, is gebaseerd op veiligheid door in te spelen op de Nederlandse identiteit, wat ook geldt voor de grote populariteit van de Nederlandse misdaadfilm. Kortom: van risico's nemen en eigenzinnigheid is er weinig sprake in dit land.
Dick Maas werd vorig jaar de grond ingeboord vanwege zijn film over een moordende Sinterklaas. De kritieken kwamen van alle hoeken. We kennen allemaal nog wel de heisa die ontstond vanwege de Sint-poster, vooral, en niet echt verrassend, afkomstig van een regisseur van voornamelijk kinderfilms. Geweld, al is het met een opzichtige knipoog, is een groter taboe dan ooit geworden, lijkt het wel. Het lokt de meest gewelddadige reacties uit van mensen die vinden dat onze kinderen niet geconfronteerd mogen worden met een kwade Sinterklaas, al zijn kinderen allesbehalve de doelgroep. Waar is dan de vrijheid die iedereen zo graag beschermt?
Wat heb ik toch genoten van de nieuwe film van één van de meest eigenzinnige regisseur die ik de laatste jaren heb gezien. Ik heb het hier over The Human Centipede II (Full Sequence) van regisseur Tom Six, een Nederlander. Met I Love Dries en het eerste deel over de menselijke duizendpoot zette hij al een stap in de goede richting, een stap die nu pas echt is gezet met The Human Centipede II, een film van een regisseur die doet wat hij wil, hierin de volledige vrijheid krijgt en zich visueel en inhoudelijk weet te onderscheiden van alles wat de laatste jaren uit Nederland is gekomen.
Het is niet gek dat Six zijn film vooral heeft gefinancierd met eigen en buitenlands geld. Uit een film met een dergelijk uitgangspunt valt in Nederland geen garantie voor winst te behalen. Gelukkig zijn er toch wel filmmakers die zich daar weinig van aantrekken en er alles aan doen om hun ideeën te verwezenlijken, hoe verwerpelijk het ook is. Tom Six is de man met eigenzinnigheid en een gezond relativeringsvermogen, iets wat ik zo mis in de Nederlandse film.
Deel 3 van zijn Human Centipede-saga staat alweer in de planning, wat Six' sterke wil nog eens onderstreept. Zou het grote succes dat deze films genieten in de cult- en underground-scene dan toch voor een kleine ommekeer kunnen zorgen?
Tags: column, Ricardo Tomás Dias, The Human Centipede (First Sequence), The Human Centipede II (Full Sequence), Tom Six
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Donderdag 15 december 2011 om 14:44
Ik moest opeens denken aan Society van Yuzna....
http://oi42.tinypic.com/8ycdoy.jpg
Anoniem Woensdag 14 december 2011 om 14:21
Lijkt wel of Reindy deel uitmaakt van de Human Centipede.
Anoniem Woensdag 14 december 2011 om 10:12
Geen idee wat hierboven staat....
Anoniem Woensdag 14 december 2011 om 09:36
OMG ik wil deze film 1 en 3 echt zien,ik vindt dit een nieuwe manier van allerviesste film,wat het mij toe trekt.
het is wel echt niet te kijken voor sommige mensen,maar das hun pech
mij film keuze valt in tom six zijn films,een andere genere zoals dit kan best toch een keertje
Heb respect voot tom
Anoniem Maandag 12 december 2011 om 15:20
Je hoeft inderdaad maar even de grens over te steken en je wordt overladen met geweldige genre-films en voer voor de cinefiel. Bizar toch...
Anoniem Maandag 12 december 2011 om 15:16
We kunnen wat dat betreft wat leren van onze zuiderburen. De Belgen maken op dit moment een stuk interessantere films dan hier in Nederland. Bijvoorbeeld een Ex-drummer, Linker Oever, Man Bites Dog, Amer, Red Nights, 22 mei, Nuit Noire enz..
Anoniem Maandag 12 december 2011 om 15:01
Ha, mijn excuses Ricardo dat ik daar overheen keek. Overigens is je veronderstelling interessant en ironisch. Wellicht ook terug te koppelen naar onze calvinistische dertien in een dozijn aard. Ironisch met betrekking tot enkele zinsnedes uit de film die hieraan letterlijk refereert :D
Anoniem Maandag 12 december 2011 om 14:12
Beste Omar,
Een quote uit mijn stuk om aan te geven waarom ik denk dat het Nederlandse publiek deze films zo leuk vindt:
'Ook de recente overstap naar de ‘grotere’ film, in 3D, is gebaseerd op veiligheid door in te spelen op de Nederlandse identiteit, wat ook geldt voor de grote populariteit van de Nederlandse misdaadfilm'.
Films die dus inspelen op Dutch pride en Hollandse geschiedenis. Daar lijkt (inderdaad) de mainstream enkel op gebaseerd.
Ook ik hoop dat Nederland ooit zal kunnen concurreren met de Deense cinema, maar een regisseur met visie als Nicolas Winding Refn zie ik hier voorlopig niet verschijnen. Niet zolang er enkel vanuit financieel oogpunt naar film wordt gekeken en het eigenzinnige buiten beschouwing wordt gelaten.
Anoniem Maandag 12 december 2011 om 12:55
Ik zou die films van Tom Six echter in de categorie 'Kitsch' plaatsen. Wellicht authentiek in het aparte karakter van de film, maar desalniettemin ook geen kunstwerken in mijn beleving. Zoals ik op moviesense al eerder stelde, hoop ik op Nederlandse films die kunnen concurreren met de momenteel - al enige tijd - florerende Deense cinema, die op drama- komedie- en arthousegebied tot de verbeelding spreken.
Bovendien laat je (Ricardo) de Nederlandse Arthouse buiten beschouwing die met cineasten als Urszula Antoniak ook een bijdrage levert aan de internationale filmcanon.
Ik ben het met je eens wat Nederlandse mainstream cinema betreft, wellicht zou je de volgende keer wat kunnen vertellen over het perceptuele niveau, waarom vind het Nederlandse publiek immers deze films zo leuk?