Black Out - recensie

Black Out - recensie

Arne Toonen maakte zijn filmdebuut als regisseur met de kwajongensfilm Dik Trom en kreeg daarvoor lovende recensies. Met Black Out doet hij een nieuwe poging, maar gooit hij het over een heel andere boeg. Met succes.

Cocaïne
Al tien jaar heeft Jos Vreeswijk (Raymond Thiry) het criminele wereldje achter zich gelaten, als hij een dag voor zijn huwelijk met een pistool en een onherkenbaar lijk in z’n bed wakker wordt. Hij herinnert zich niks meer van wat er die uren daarvoor gebeurd is, maar al snel blijkt hij betrokken te zijn bij een stinkend zaakje. Jos wordt door Vlad, een voormalig Russisch kickbokskampioen, beschuldigd van het verduisteren van twintig kilo cocaïne. Jos zit diep in de problemen: hij heeft een complete black-out en zit bovendien met een dood lichaam opgescheept. Binnen 24 uur moet hij een lading kwijtgeraakte cocaïne zien op te sporen, maar daarbij voelt hij de hete adem van opperbaas Charles in zijn nek, die meent dat de kwijtgeraakte cocaïne van hem is.

Black Out

Coca Inez
Om uit de penarie te komen, schakelt Jos de hulp in van Bobbie (Bas Keijzer), een niet al te intelligente crimineel en ex-collega met wie Jos jarenlang heeft samengewerkt. Behalve Vlad, blijkt ook Jos’ schoonvader en z’n ex-vriendin Inez (Renee Fokker) - in de volksmond ook wel Coca Inez genoemd - betrokken te zijn bij de verduistering van de cocaïne. Iedereen eist zijn deel op, terwijl Jos steeds verder in de problemen raakt. Zo wordt zijn auto gestolen als hij eindelijk in het bezit is van een nieuwe lading cocaïne. Lukt het Jos om schoon schip te maken voordat hij zijn vrouw Caroline (Kim van Kooten) het jawoord geeft?

Twist
Arne Toonen wilde voor zijn film Black Out niet verzanden in clichés en gaf zijn karakters daarom een onvoorspelbare twist. Zo is de Russische Vlad niet alleen een vechtersbaas, maar ook een voormalig balletdanser. De handlangers van opperbaas Charles (Edmond Classen) zijn geen klerenkasten van kerels, maar twee bad ass bitches. Daarnaast zijn er grappige bijrollen voor rappers Kempi en Willie Wartaal, die een hondenkapsalon hebben.

Grappige dialogen
Black Out schommelt heeft de kenmerken van een komedie en misdaadfilm. Het verhaal is in ieder geval te lichtvoetig voor een intelligente structuur. Zo lijkt Jos zonder al te veel morele problemen het criminele pad weer op te gaan, zonder dat die switch wordt uitgewerkt in zijn karakter. Toonen’s nieuwste film is vooral van een soort dat we in Nederland nog niet veel hebben gezien: een grove, zwarte komedie met een rauw randje, met veel actie en een paar grappige dialogen. Terwijl één van de karakters gestoord wordt terwijl hij één van zijn falende medewerkers tegen de grond slaat, is zijn enige antwoord: “Ik zit in een functioneringsgesprek.”

Een vergelijking met de komedie Snatch is snel gemaakt. In deze Amerikaanse speelfilm komen dezelfde filmelementen in één verhaallijn bij elkaar. Zo heeft de film van Guy Ritchie een gevarieerde cast met goede acteerprestaties. Ook Black Out laat zich bedienen door een goede cast. Toonen heeft een goede afweging gemaakt tussen idiote en serieuze karakters. Zo zijn de hoofdpersonages nauwelijks grappig, maar mag Alex van Warmerdam een aantal grappige quotes op zijn conto schrijven.

Black Out

Black Out is van een genre dat we van Nederlandse filmmakers nog niet zoveel gezien hebben. Hoewel het soort niet uniek is, verdient regisseur Arne Toonen toch de credits voor deze vermakelijke film. De verhaallijn is niet hoogdravend, maar biedt met een flinke portie actie en de grappige dialogen toch ruim anderhalf uur vermaak.

Arne Toonen

Robert de Hoog
Bas Keijzer