The Company Men - recensie

The Company Men - recensie

Toen de crisis begon, konden zij wel inpakken.

The Company Men vertelt het verhaal van een aantal zakenlui die hun baan hebben verloren. De boosdoener hierin is de economische crisis die een paar jaar geleden ontstond. De zakenmensen (Ben Affleck, Chris Cooper en Tommy Lee Jones), werken bij hetzelfde bedrijf dat handelt in de scheepsbouw. Eén voor één worden ze ontslagen waardoor hun leven een hele andere wending krijgt. Ze moeten overleven om niet als dakloze te eindigen, wat ze gezien hun leefwijze erg moeilijk af gaat.

Amerikaans
Veel films die in Hollywood worden gemaakt bezitten een bepaalde stijl. De keuze voor licht, shots en plotten zitten vaak al als basis in deze bovengenoemde stijl. De verhalen zijn niet origineel, maar gemaakt volgens de basisprincipes van Hollywood. The Company Men is helaas ook zo gemaakt. Zo vertelt het verhaal maar één kant van de crisis. Alle drie de zakenlui zijn steenrijk en leven als een prins. In de film zie je dan ook de mooie grote auto’s, huizen, en rijke bezittingen. Er zijn veel scenes waarin het succes van ‘The American Dream’ wordt getoond. Heel leuk om te zien, maar voor het verhaal totaal onnodig. Zo kon het verhaal veel korter duren als die scènes eruit waren geknipt. In de film komen ook de armen of middenstanders amper aan bod. Kevin Costner probeert dit nog een beetje, maar zijn rol is zo schaars dat deze niet goed uit de verf komt. Daarnaast zijn de shotkeuzes niet echt origineel en is het verhaal vanaf het begin al voorspelbaar.

Niet spannend
Op zich is het een vermakelijke film. Het is erg interessant om te zien hoe de zakenlui zich door de crisis heen vechten. Alleen blijft het bij deze drie personages. Er komen wel meerdere acteurs voor, maar die zijn er alleen maar om het plaatje compleet te maken: vrouw, dochter, minnaar, etcetera. Het is totaal niet spannend of origineel, wat dus ook is terug te vinden in de mise-en-scène. Het is niet raar dat de film niet zo goed scoort. Regisseur John Wells heeft tot nu toe met name tv-series gedaan. The Company Men is pas zijn eerste echte bioscoop hit. Het is als een gewone serie gemaakt met weinig originele shots en een langdradig verhaal. In de film zijn er drie karakters grondig uitgewerkt en doet de rest alleen mee. In een serie zou dit heel goed zijn, in een film waarin alles onbekend is niet.

The Company Men is een vermakelijke film waarin je een beeld krijgt over hoe een drietal zakenlui de crisis doorstaat. De regisseur wilt het verhaal alleen te veel als een tv-serie neerzetten, waardoor de shotkeuzes en alle plotten niet origineel zijn.

John Wells

Ben Affleck
Chris Cooper